diode ?

Hallo allemaal,

De schuifschakelaar (draadbrug) van een elektrische deken van één van de bewoners wil niet meer op stand 1 (van de 4 (0-1-2-0). Op stand 2 werkt alles maar is de hoogste stand, (te warm). Ik heb de schakelaar open geprutst en zie slechts één elektronische component. Het lijkt mij een diode die in stand 2 wordt kortgesloten door de schakelaar. De component is echter zo "bol" geworden dat de opdruk niet te lezen valt, is dat wel een diode of iets anders ? zou dat een 1n4004 kunnen zijn ? De deken is

230V-60W. Bij twijfel gaat het hele geval de container in, we willen geen geroosterde bewoner... ;-)

groet : Manus.

Reply to
Manus

lijt er wel op "Manus" schreef in bericht news:ba8a4$43afba42$5469b1dc$ snipped-for-privacy@cache30.multikabel.net...

Reply to
ik

1N4007 lijkt me eerder. Een prima manier om zonder groot verlies een aardige vermogensreductie te krijgen.

- Met vriendelijke groet,

1N4004 (400Vrr) kan trouwens wel, maar heeft vrij weinig marge (netspanning is maximaal 325Vp en eventuele uitschieters bij schakelen van inductieve lasten), zolang je er geen elco achterhangt (dan moet je rekenen met 650Vpp)...

- Met vriendelijke groet,

Maarten,

een half-uurtje geleden heb ik er een BY-133 ingesoldeerd, (geen 4007 in vooraad), het lijkt te werken, althans er loopt weer stroom en de deken wordt weer warm op stand 1, of het 100% veilig is ????, ik laat het een aantal uurtjes z'n gang gaan , ik dacht even dat een soort thermische diode was met uitschakeling op te hoge temperatuur. Met dank voor je respons.

groet : Manus.

Reply to
Manus

1300V 1A zou ruimschoots moeten voldoen.

- Met vriendelijke groet,

Werken die dekens op 230V?? Ik mag hopen dat er ook een trafo in zit, en dan is 60W bij bijvoorbeeld 24V toch al gauw 2,5A.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:

Ja Joop, op 230V, en geen trafo te zien...of die moet onzichtbaar in de deken zitten.. Zelfs geen dubbelpolige uitschakeling via de uitstand. Ze zijn ook nog machine-wasbaar tot 40° C, en ook nog KEMA keurteken. Jij hebt het over een zwakstroomdeken, bestaan ook nog.

Maarten, het werkt nog steeds met die BY-133, gaat goed denk ik.

groet : Manus.

Reply to
Manus

"Joop van der Velden" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@amsat.org...

in

deken

een

Dekens met trafo's zijn al jaren (>30 jaar) een zeldzame verschijning. Kennelijk vertrouwt men de isolatie wel.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)

Frank, ze worden nog steeds gemaakt en verkocht.. Inventum meen ik.

groet : Manus.

Reply to
Manus

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:43b0084a$0$5075$ snipped-for-privacy@dreader18.news.xs4all.nl...

Alleen in het goedkope segment, zwakstroomdekens worden nog overal aangeboden. Iventum en Hermes zijn redelijk bekende fabrikanten van dat spul.

Er was ooit één merk dat alleen trafo's gebruikte. INVENTUM. bestaat dat nog ?

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Zie link:

groet : Manus.

Reply to
Manus

ELektrische dekens moet je niet mee rommelen en helemaal niet als je zo te horen niet weet waar je mee bezig bent. Laten repareren door professionele monteur of beslist de container in.

Reply to
Gert Baars

Door simpelweg een defecte diode te vervangen met veilige marge (Peak recurrent reverse voltage 1300V) is de veiligheid niet in het geding. Aan de deken is niet "gerommeld" zo als jij dat noemt. Jij gooit zeker ook je TV weg als een aangegoten voedingsstekker stuk is ? Dus het rommelen en jou onzinnege posting laat ik voor wat het is,daar valt weinig positiefs uit te halen.

groet : Manus.

Reply to
Manus

Ja, "zeldzaam" is veel te zwaar uitgedrukt. Ik zie dat een pakweg

25% toch nog een trafo heeft.
--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

Iemand enig idee of het mogelijk en zinvol is een tweede monitor op een Sony MEU WX1/2 aan te sluiten ? Iemand verder enig idee of de Sony LMD pro series voor de MEU een "standaard" DVI aansluiting hebben ? Volgens Sony niet, maar die hebben er natuurlijk alle belang bij om bij elke monitor een MEU voor EUR 1200,- te verkopen..

Iemand ??

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:43b109bf$0$26636$ snipped-for-privacy@dreader17.news.xs4all.nl... : "Manus" schreef in bericht : news:794c6$43b00c32$5469b1dc$ snipped-for-privacy@cache30.multikabel.net... : > Frank Bemelman schreef: : >

: > >

: > > Dekens met trafo's zijn al jaren (>30 jaar) een zeldzame verschijning. : > > Kennelijk vertrouwt men de isolatie wel. : > >

: >

: > Frank, ze worden nog steeds gemaakt en verkocht.. Inventum meen ik. : : Ja, "zeldzaam" is veel te zwaar uitgedrukt. Ik zie dat een pakweg : 25% toch nog een trafo heeft. : : : -- : Thanks, Frank. : (remove 'q' and '.invalid' when replying by email) : :

Reply to
peet

Zoals je al eerder opmerkte zal het wel veilig zijn, wat ik toch wel vreemd vind is dat de "normale" deken in de uitstand niet dubbelpolig wordt afgeschakeld, zal ook wel goedgekeurd zijn...

Reply to
Manus

Eh, goedkeuring vind vaak plaats op onderdelen van het apparaat. Zo wil het KEMA keur op een steker of een snoer nog lang niet zeggen dat het hele apparaat aan de eisen voldoet. Instanties als bijvoorbeeld de consumentenbond houden zich wel bezig met dit soort "muizenissen" en kijken verder.

"Manus" schreef in bericht news:db588$43b11a5c$5469b1dc$ snipped-for-privacy@cache20.multikabel.net... : Frank Bemelman schreef: : > "Manus" schreef in bericht : > news:794c6$43b00c32$5469b1dc$ snipped-for-privacy@cache30.multikabel.net... : >

: >>Frank Bemelman schreef: : >>

: >>

[...]

Die diode kan 3 toestanden hebben:

- heel, dan werkt het zoals nu

- kortgesloten, wan wordt de deken warm als op stand 2. Vervelend, maar niet gevaarlijk.

- open. Dan heb je helemaal geen warmte. Zoals je vorige diode. Ook vervelend en ook niet gevaarlijk.

Thomas

Reply to
Zak