Diode-test

J.K. donderde er uit:

Jomanda vragen? ;o)

--
Moi
Paul
Reply to
Nieuwtje

Als een diode parallel geschakeld is aan een spoel (12Vdc 11W), hoe kan ik dan het beste bepalen of de diode in orde is? De spoel en diode zijn niet toegankelijk en moeten via een aansluitstekker gecontroleerd worden!

Reply to
J.K.

"Nieuwtje" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@home.nl...

ik

aansluitstekker

Jomanda, hoe moet ik.........diode,spoel,aardstralen,instralen,ect,ect........(LOL)

Reply to
J.K.

Op 1-4-2004 heeft J.K. verondersteld :

Een ander idee is om er gewoon een toonfiets op te zetten eventueel met een weerstandje in serie. Dan kijken wat het beeld is met de scoop. :-)

--
Moi
Paul

"J.K." schreef in bericht news:406c6a0f$0$139$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl...

Ik zou een weerstand van 120 ohm in serie doen.

12 volt er op. Als de spanning over de spoel ongeveer 0,7 volt is geleid de diode. Als hij 0 volt is dan is hij stuk en het hoger is dan 0,8 volt draai dan de
  • en - om . Doe het dan nog eens en heb je dan nog een spanning die hoger is dan 0,8 volt is hij ook stuk. Ik ga er van uit dat het een si diode is. Ik zou het met een componenten tester doen die je op een scoop aansluit. Maar goed die zul je wel niet hebben.

suc6

ENERBY

Reply to
(¯`·.¸¸.->®ene

"Nieuwtje" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@home.nl...

ik

aansluitstekker

Jomanda, straal mijn spoel in en zegen mijn diode.......(LOL)

Reply to
J.K.

Blijkbaar is het een vrijloopdiode? Je hebt 12V 11W, dus ca 1A

1 Sluit een weerstand van ongeveer 10 ohm aan over de spel-diode combinatie. Als je de + en - niet weet, zet dan ook nog een 10 ohm in serie. Liefst een van een paar watt nemen. 2 Neem een voeding van 12V. Sluit deze kort aan (in sperrichting van de diode, mits bekend), en haal hem eraf. Niet te lang ivm doorbranden van je weerstand (12V*12V/10 ohm = 15 watt). 3 Op het moment dat je de 12V er AF haalt, treedt er een hoge spanningspiek op als er geen diode is. Deze kun je zien met een oscilloscoop. Je kunt met een diode en condensator ook de puls aftappen en meten. 4 Als de diode werkt treedt de spanningspiek in 1 richting NIET op.

Maar nog veel makkelijker te meten is dit: Je kunt natuurlijk ook 12V in serie met een weerstand van 10 ohm verkeerd om aansluiten, zodat de diode geleidt. En dan even met een universeelmeter kijken of er 0.6 of 6V over de speol-diode valt.

De weerstand werkt overigens op rook: als deze per ongeluk ontsnapt doet hij het niet meer...

Pieter Hoeben

Pieter Hoeben

met een beetje geluk kan je die spanning ook wel voelen ;)

--
Joz  - jvd_609 [at] hotmail [dot] com
http://www.josvandijken.tk - ftp://jvd.no-ip.info

"J.K." schreef in bericht news:406c6a0f$0$139$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl...

De spoelweerstand is kennelijk in de orde van 1 Ohm. Weet je ook de zelfinductie van de spoel?

Hans

Reply to
JT van Es

kan ik dan het beste bepalen of de diode in orde is?

aansluitstekker gecontroleerd worden!

Handig als je beschikt over een oscilloscoop met componententester, het beeld op de scoop moet overeen komen met een kopie van de schakeling. Blijkbaar zit de kathode aan de + en dient die als piekbegrenzer (demping van de uitslingering) als de spoel word geschakeld. Het effekt daarvan is , met een goede diode, duidelijk op het scherm te zien.

Maurits

Reply to
Maurits

pak een dc voeding van bijvoorbeeld 2 volt zet de ampere op ongeveer 0,5 ampere. sluit je stekker aan als het goed is gaat het lampje van de current limiter in een richting aan en in de andere niet. als je goed aangesloten zit zet de spanning op 12 volt en test het relais.

en ja als het er veel zijn kun je beter wisselspanning gebruiken en een scoop werkt iets sneller. en als het er heel veel zijn dan geef maar een berichtje hier want ik heb een componententester of dan maken we wel een goed/fout schakeling.

Reply to
polleke

Spanning aanleggen en deze snel afschakelen, bekijk wat er bij het afschakelen gebeurt op de scope. Word de spanning netjes afgebouwd zonder rare pieken of omkeren en uitslingeren is de diode heel. Zie je een ferme piek en daarna een lange uitslinger weet je dat de diode overleden is.

"J.K." schreef in bericht news:406c6a0f$0$139$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl... | Als een diode parallel geschakeld is aan een spoel (12Vdc 11W), hoe kan ik | dan het beste bepalen of de diode in orde is? | De spoel en diode zijn niet toegankelijk en moeten via een aansluitstekker | gecontroleerd worden! | | |

Reply to
PeterK

" (¯`·.¸¸.->®ene©

Reply to
edg

Als het een spoel met behoorlijke inductie is sluit je een spanning/stroom zo aan over de spoel dat de diodespert. Als je de spanning loshaalt krijg je een tegengestelde spanningspiek.

Als de diode onderbroken is krijg je een spanningspiek. Als je de contacten van de spoel beide vasthoudt voel je die direct!

Maar de diode kan ook last hebben van kortsluiting. Je kan de spanning ok andersom aansluiten: dan krijg je eenpiek(je) als de diode niet is kortgesloten. Helaas heb je dan wel knsdat de spanningspiek de diode op dat moment sloopt!

Maar het kan dus met je vingers en 1 enkele batterij, mits de spoel geschikt is.

Thomas

Reply to
Zak

"edg" schreef in bericht news:406dc5d3$1$2060$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...