Catlan junior Muggenlamp

Ik heb een 'muggenlamp' gerepareerd ("deed nix") waarbij ik mij afvraag hoe ik het opgenomen vermogen kan bepalen. (Dit met de gedachte om een passende zekering in de lamp op te nemen) Het ding-in-kwestie is heel simpel van opzet: TLbuisje in serie met trafo in de functie van ballast en hoogspannningsbron. De hoogspanningskant van de onbekende trafo voedt de jacobsladder dei voor het zapppgebeuren zorgt. De trafo is geheel onbekend maar had vier aansluitingen: twee keer zwart, blauw en bruin. De zwart/zwart was onderbroken. Nu vermoed ik dat dat een thermische zekering in de trafo was maar weet het niet zeker. Peuterwerk aan de trafo gaf geen uitsluitsel. Trafo normaal aansluiten (blauw en bruin in serie met buisje) geeft een werkende muggenlamp. Hoe kan ik nu het echte vermogen van deze lamp bepalen? Het buisje is 5 W, de 'specs' van de lamp zegt totaal 12 W, 1200V max. De stroom die ik meet (met een digitale meter) bij een werkende lamp is 140 mA. Aangezien het geheel een soort van R-L-C serieschakeling (Trafo, 200 Ohm, en buisje) betreft kan ik volgens mijn stoffige kennis niet P=U*I toepassen. Dan zou ik nl op zo'n 32 W uitkomen. Ergens zit die verdiscontering voor de fasehoek (vactordiagram). Is dit alles nu te toch met deze beperkte info te berekenen of moet ik toch met een weekijzermeter het échte' vermogen kunnen meten?

Eric

*******************************************************************************************
Reply to
Eric

..of is dit nu echt een lastige vraag??

Overgens heb ik hem inmiddels afgezekerd met een trage zekering van 315 mA, en tot nu toe piept deze er niet uit.

Eric

**************************************************************************************

"Eric" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@fiberworld.nl...

*******************************************************************************************
Reply to
Eric

Op Thu, 02 Nov 2006 13:33:59 +0100, schreef Eric:

[svp niet topposten]

Nee, dat is het niet. En het antwoord is veel simpeler dan je denkt: voor het bepalen van de benodigde zekering is niet het effectief opgenomen vermogen van belang, maar de gemeten stroom. Immers, de stroom die je met de multimeter ziet is ook de stroom die de zekering ziet.

Dat lijkt me een goede keuze, al zou je ook nog kunnen kijken of 200mA goed gaat. In theorie zou 160mA ook nog goed moeten gaan (en dat kun je desnoods gewoon proberen), maar dan loop je toch een wat grotere kans op spontaan doorbranden, zeker als er bij het inschakelen een wat grotere stroom loopt.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/