bepaling zekering voeding

Hoe wordt de waarde van de zekering en de snelheid hiervan bepaald voor een
voeding, zowel primair als secundair? Bij sommige ringkerntrafo's wordt het
vermeld voor primair, bij andere voor secundair.

Als ik naar het vermogen (40 W) kijk van mijn regelbare voeding, en naar de
waarde van de zekering (T 0,8 A), lijkt me deze waarde veel te hoog
(40/230=0.17).

Dus, hoe zit het?

Jos

Re: bepaling zekering voeding

De zekering moet heel blijven bij inschakelpieken. Maar moet bji
kortsluiting op waarschijnlijke of gevaarlijke, niet anderszins
beveiligde plekken stuk gaan.

Thomas

Re: bepaling zekering voeding

een
het
de
 het moet kunnen maar is reeds bekend dat de ringkerntrafo,s over algemeen 2
x zo zware zekering hebben dan een
standaard trafo

en inderdaad met inschakelpieken lig bij ringkern stuk hoger   dus geen
uitszondering ....

--
                           \\|||/////
                          \   --   ///
> [...]

de
| waarde van de zekering (T 0,8 A), lijkt me deze waarde veel te hoog

Eh, je rekent met de wet van ohm en laat die nou voor een
spoel op wisselspanning eens helemaal niet op gaan;-)))
Met name de inschakelstroom van een trafo of motor is veel
hoger dan de nominaalstroom, in je sommetje vergeet je gemaks-
halve ook nog eens het rendement van de trafo en de rest van
de componenten van je voeding mee te nemen...

| Jos

Re: bepaling zekering voeding
Beste Jos,

Als aanvulling op bovenstaande berichten nog een punt.

Een zekering is bedoeld als kortsluitbeveiliging en kan dan vaak ook
langdurig veel meer hebben dan de waarde die aangegeven wordt. Een
kortsluiting bij dit vermogen geeft al gauw een forse stroom en dan gaat de
zekering er gegarandeerd uit.
Het is beslist geen overbelastingsbeveiliging, dus je kunt niet van jouw
rekensommen uitgaan.
Bij de zekering staat een T van TRAAG en dit geeft al aan dat het om grotere
inschakelstromen gaat.

groetjes
Bert Nieboer

Site Timeline