Signaal video recorder op kabel zetten?

Uitgangspunt:

- Centraal antenne van kabelmaatschappij komt binnen beneden in de meterkast.

- TV staat in beneden in de woonkamer.

- Computer, of ander apparaat, staat boven en genereerd beeld en geluid.

- Een videorecorder staat boven bij het apparaat.

- Kabel van centraalantenne gaat vanuit meterkast naar TV beneden en naar boven.

Vraag: Kan ik de video recorder boven zo aansluiten dat deze (zoals normaal) een videokannaal genereerd enzo ik beneden dit kannaal op mijn TV kan bekijken? Ik sluit dan Video+audio van bijv. de computer aan op de videorecorder. Dus eigenlijk sluit je de antennekabel, die van beneden komt, die normaal de kanalen van de kabelmaatschappij bevatten aan op de UITgang van de videorecorder i.p.v. de INgang. Kan dit uberhaupt? En krijg ik daardoor geen kortsluiting o.i.d.?

In het kort: Ik wil graag het beeld en geluid van boven bekijken en beluisteren beneden op de TV via de bestaande bekabeling. Ik weet dat er andere mogelijkheden te vinden zijn, maar als dit werkt dan kost me dit niks.

Alvast bedankt.

Reply to
Peter

yep zal werken masar wel goed tussen de gebruoikte kanalen zetten . "Peter" schreef in bericht news:4290a706$0$773$ snipped-for-privacy@reader20.nntp.hccnet.nl...

Reply to
marcel van kesteren

Nou... misschien werkt het zoals Marcel zegt. Maar ik zou het niet zomaar doen.

Het zou mij niet verbazen als je flinke storing krijgt. Op het kanaal waarop je video uitzendt probeert namelijk de kabelmaatschappij ook een signaal op te drukken (namelijk nul volt). Hierdoor kan je problemen verwachten: grote verzwakking van je video-signaal en slechtere ontvangst van alle kanalen. Let op: in het extreme geval kan de versterker van de kabelmaatschappij niet tegen de grote belasting en schakelt af! En dan heb je ruzie met je kabelaar (en misschien met de buren).

Dan heb je nog het probleem van de splitter. Als je beneden een goede splitter hebt gebruikt om het kabeltv signaal te verdelen naar beneden en boven, dan levert die waarschijnlijk teveel verzwakking in het pad van je video naar de tv. Als je geen splitter met ingebouwd filter, maar een botte splitsing gebruikt dan heb je door reflecties weer kans op spookbeelden.

De beste signaalkwaliteit krijg je volgens mij door een tweede coaxkabel naast de bestaande te trekken en beneden een (simpele mechanische) videoswitch te monteren waarmee je dus kiest of je de normale kabel op je tv aansluit, of de videokabel.

Je zou ook in de winkel kunnen kijken naar draadloze video verbindingen, ik weet alleen niet of die al fatsoenlijke kwaliteit bieden. Dan zet je bij je videorecorder de zender neer en bij je tv beneden de ontvanger. De TV hoeft dan niet meer op de kabel, je gebruikt de afstandsbediening die je bij die zender/ontvanger krijgt om te kiezen tussen TV kanalen of video. Dan heb je dus ook geen aparte switch nodig.

Oja wat heb je in gedachten voor de afstandsbediening van de computer of video? :-p

Groeten,

Marco

Reply to
KoKlust

Hij wil het signaal bnaar boven sturen; niet terug het kabelnet in. Dus het wordt: kabeltv-net, naar video. Video uit, naar huisinstallatie.

Alleen de huisinstallatie krijgt signaal uit de video; daar is helemaal niks mis mee en storingen zijn niet te verwachten.

Thomas

Reply to
Zak

Ik heb één coax-kabel liggen die (garage-living-slaapkamer-bureau) met elkaar verbinden via doorloopdozen. Bij het distributie signaal heb ik zelfs nog bewakingcameraatjes (voordeur en achterdeur) en video op aangesloten en kan in elke kamer naar alle beelden perfect kijken. Bij storingen moet u wel het uitgangsignaal van de video verleggen (bvb van kan 36 naar 40).dit is bij elke video te regelen.(zie de gebruiksaanwijzing). De 2 cammeras, heb ik het signaal (UHF) elk op een ander kanaal gezet.

Reply to
Criticus

Wat ik niet verteld heb is dat ik nu al een draadloos setje heb (Zender-ontvanger) waarmee het beeld goed overkomt maar het geluid stoort. Afstandsbediening werkt hier ook goed mee. Ik heb hierover eerder een post gedaan in de nieuwsgroep.

Het probleem van nog een draad trekken naar boven is dat de buis (pvc) al vol zit. Hierin zit n.l. een coax voor TV en een draad voor de Telefoon (ADSL+Telefoon). Nog een draad erbij zal (denk ik) niet lukken.

Verder heb ik beneden in de meterkast een versterker-splitter die i.d.d. splitst naar boven en beneden. Die zou ik tussenuit kunnen halen een een normale splitter kunnen gebruiken.

Criticus: Wat bedoel je met 'doorloopdozen'?

Marco: Als ik een sinaal in huis op de kabel zet dan kan ik buiten in een kast iets opblazen?

Nog wat anders: Hoe werkt internet via de kabel dan? Dat is toch ook tweerichtingsverkeer?

Reply to
Peter

Bij het woord dozen bedoel ik TV-stopcontacten. gewone TV-stopcontacten worden gebruikt voor ANTENNE-signaal naar één TV-toestel. Doorloopdozen hebben een ingang en uitgang naar volgend TV-stopcontact. Eind-dozen hebben een ingang en de uitgang is afgesloten met een weerstand van 75 ohm. Er bestaan ook spilters om signaal te splitsen .bvb 1 ingang en 2 uitgangen of 1 ingang en 4 uitgangen. Er bestaan T-stukken. Maar opgelet er zijn er met 1 ingang en 2 uitgangen maar ook met 2 ingangen en 1 uitgang.Deze worden gebruik om een bijkomend signaal op uw coax te zetten. Is een of meerdere signalen te zwak kan u er een versterker tussen zetten. Om 2 of meerdere signalen op uw coax te zetten kan u ook gebruik maken van een filter. Er bestaan verschillende soorten in. bvb om een VHF en UHF signaal samen te voegen.U kan vele signalen op één coax zetten, zoals de distributie meestal de kanalen doorsturen op VHF. Gebruikt u een verkeerd verbindingstuk kan er het gebeuren dat het signaal niet verder kan. Meng nooit 2 kanalen op dezelfde coax want dit kan storingen veroorzaken op UHF is het zelfs noodzakelijk om minsten één kanaal verschil te hebben om storingen te vermijden. Voor elk probleem is er een oplossing. Als u expermenteert kan u geen schade toebrengen aan een of ander toestel. De Distributie-maatschappij gebruikt materiaal (verdeeldozen-stopcontacten enz..) zodat u geen signaal op hun kabel kan zetten. Hebt u nog vragen???

Reply to
Criticus

"Criticus" schreef in bericht news:NGKke.100140$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Reply to
speedy

:-) leerzaam, criticus!

Met alle spullen die Criticus beschrijft kan een hoop, maar wat Peter wil blijft denk ik toch lastig.

Als ik het goed begrijp kan je namelijk alleen fatsoenlijk signalen bijmengen op een kabel als de frequenties verschillen. Dus bv een kabel waar alleen UHF kanalen op zitten, daar kan je VHF bijmengen. Of omgekeerd. Dat kun je dan met de juiste combinatie van filters en splitters regelen. Het rotte is nu dat de meeste (alle?) kabelaars in nederland zowel de VHF (ned. 1/2/3 etc.) als de UHF bezetten. Dus als je jouw video signaal weer op de tv-kabel inkoppelt (met of zonder filters/versterkers etc.) gaat toch echt hoogstwaarschijnlijk de TV ontvangst verstoren.

MAAR: omdat je met experimenteren toch niet zoveel kan stukmaken (hooguit je zelf al een versterkertje hebt in de meterkast), zou ik zeggen: proberen maar! Een experiment zegt meer dan duizend nieuwsgroep-postings Dan hang je maar botweg alles aan elkaar en voelt of er niks te heet wordt (videorecorder, meterkast-versterkertje).

Nog een vraag aan Peter: heb je al ge-experimenteerd met de antenne opstelling van je wireless setje? Desnoods verlengen met een koperdraadje? Misschien krijg je het geluid dan wat beter.

Nou als je zelf een versterkertje in de meterkast hebt (vanaf de straat gezien voor de splitter), dan zal je die in het aller-allerergste geval opblazen ja.

Ow die heb ik gemist.. ik neus hier pas sinds kort rond.

Okee dan, dan valt die optie af. Uh tenzij je DECT en een wireless router neemt ;-)

Yep dat is tweerichtingsverkeer, maar ik gok zo dat de 'upstream' data buiten de tv- en radio banden liggen. Dan kan met scheidingsfilters worden gezorgd dat de versterkers aan beide zijden elkaars belasting niet 'zien' en dus niet onnodig heet worden en afschakelen.

Reply to
KoKlust

Zit op de kabel die u beschrijft ook nog de kabelantenne aangesloten?

Reply to
KoKlust

Ik heb 40 jaar ervaring met antenne-signalen. Toen er van distributie nog geen sprake was. Mijn beschrijving is maar een fraktie van de mogelijkheden. Problemen van storingen, te veel sneeuw, dubbel beeld (weerkaatsing) te veel verlies van sommige coax-kabels, versterkers, voorversterkers, kanaalversterkers, spliters, filters, omschakelaars, converters, enz...... onderzocht ik tot op het bot. Op mijn coax-kabel zit zelfs een MSX-computer (spelcompter) signaal op om mijn CV te controleren. Dus op elke TV, in elke kamer kan ik zien, de temperaturen van living, ketel, duur van branden, duur van rusttijd, verbruik in liters en in euro-cent. Zelfs de inhoud in de ondergrondse mazouttank zie ik wanneer ik wil. Een liter mazout wegvloeien of de leverancier één liter te weinig leveren is onmiddellijk zichtbaar op mijn TV-toestel. Nog vragen?????

Reply to
Criticus

Natuurlijk zit op deze coax ook de signalen van de kabelantenne. Bovendien zitten er nog een paar signalen op van antennes die op zolder staan voor het geval dat de distributie uitvalt.

aangesloten

is

heb

Reply to