Philips Matchline televisie

Net mijn 20 jaar oude matchline opgescroefd. Op zoek naar wat ik met beprekte kennis kan vinden. Eerste glaszekering die ik vond lijkt niet te werken. T2,5A 250 V met in het glas gedeelte blauw rood groen blauwe strepen. Onder de kleurtjes lijkt wel wat zwart te zitten

Kan je deze doorpiepen met een multimeter ?? Zoja dan is ie stuk en moet vervangen worden. Weer dezelfde trage van 2,5A, maar ook met van die mooi kleurtjes ???

Jeroentje is voorzichtig met het hoogspanings gedeelte.

Reply to
jeroentje

Je vergeet te vertellen wat er aan vooraf ging.

Oké heel lang vehaal.............. Vakantie in Schotland, acht dagen zwaar wandelen...........24 uur treinreis naar huis............ vermoeid uitgezakt benen op tafel............joepie eten en televisie..............aanzetten.............vonk en geen televisie. Nu is het vandaag zondag dus hij mag zo ie zo niet aan.

Jeroentje

Reply to
jeroentje

Ja.

Een zekering brand zelden zomaar door, en het heeft weinig zin om deze te vervangen zonder eerst de achterliggende oorzaak van het doorbranden te verhelpen; de nieuwe zekering zal dan ook doorbranden.

Echter als je moet vragen of je een zekering kan doorpiepen met een multimeter, zou ik er iemand bij vragen die er wat meer verstand van heeft.

Succes!

Reply to
Dombo

"jeroentje" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Doorpiepen met een ohmmetre kan heel goed, er moet een laagohmige verbinding zijn.

Tuurlijk kun je die vervangen door een zelfde type. De kleurtjes is om het mooi te maken, nee hoor, het is dezelfde kleurkode die gebruikt wordt voor weerstanden en condensatoren.

Soms gaan oude apparaten meer stroom terkken bij inschakelen. Dus eventueel de zekering vervangen door een iets zwaarder typen, bv 3,15 Ampere Als eer een T(traag) in zat, dan alleen vervangen door een T(Traag)

Toet

Reply to
Toeternietoe

Om welk type gaat het? Matchline is een zeer lang lopende serie met veel verschillende chassis...

Heb even een foto er op gezet met de nummers.

25Dc2065/20R AG319007 768316

Jeroentje

Reply to
jeroentje

Zekeringen verouderen. Na 20 jaar kan het best dat een zekering zomaar doorbrand. Een keer een nieuwe iets zwaardere zekering van het zelfde type (T of F). Gaat de zekering er weer uit dan pas echt zoeken.

Mensen kunnen wel zekeringen vervangen zonder dat ze weten hoe je ze door moet meten. Met "stoppen" doe je dat ook niet. En helemaal niet met huisautomaten, daar zet een leek gewoon het hendeltje weer omhoog.

Gaat het verder dan zekering vervangen, dan inderdaad iemand inschakelen. Maar pas op voor reparateurs van een winkel, die zal bij het horen dat het toestel 20 jaar oud is, snel zeggen dat het toestel beter vervangen kan worden. Zoek dus een onafhankelijke reparateur.

--
pim.
Reply to

"jeroentje" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

D16 III chassis. Als je je afvraagt of je een zekering kan doorpiepen zou ik zeker adviseren dit toestel door een deskundig televisie reparateur te laten herstellen. Veel voorkomend probleem zijn een defecte PTC en/of defecte condensatoren in de power supply.

Reply to
Henk van den Hof

Heb van mijn leven nog nooit zo'n mooie gekleurde glas zekering gezien. Vanavond vervangen door een blanke, deze klapte er gelijk weer uit. Ook een zwaarder exemplaar hield het niet lang vol. Dus er is zeker meer aan de hand. We hebben besloten aftsand te doen en inmidels een mooi aanbod gekreken voor een plasma schermpje.

Allemaal bedankt voor jullie hartelijke medeleven, mocht er iemand nog een leuk bod willen geven dan zijn jullie van harte uitgenodigd.

Jeroentje.

Reply to
jeroentje