Bewegingsmelder met 'manual override'

Ik heb hier een overloop waarvan de verlichting met een hotelschakelaar

wenselijk dat het licht wordt geschakeld door een bewegingsmelder,
aangezien de hoofdbewoner slecht ter been is.

Eenvoudigst is om alleen op de bewegingsmelder te schakelen, als alles
donker is, maar dit maakt het niet mogelijk overdag het licht aan te doen,
of 's nachts het licht uit te laten, mocht hier behoefte aan zijn. De
bestaande schakelaars worden dan eenvoudigweg afgedekt.

Liefst zou ik op handbediening overschakelen als er een schakelaar
gebruikt wordt, en de bewegingsmelder dan een halve minuut of zo buiten
spel te zetten. Wie dan laat thuiskomt en niemand wakker wil maken, kan
dan het licht meteen uitdoen, en wie op de trap bijgelicht wil worden,
kan beneden het licht alvast aandoen.

Is dit een praktisch bruikbare oplossing? Is dit eenvoudig te realiseren,
zonder nou meteen een stuk home automation te gaan programmeren?

--
Grinnikend door het leven...

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Als je met de bewegingsmelder alleen het licht aan zou willen doen
als het met de schakelaars uit is dan zou je de beweging schakelaar
tussen de twee draden die tussen de hotelschakelaars lopen kunnen doen.

Maar dan kun je het licht met de schakelaars niet uit doen als de
bewegingsmelder het aangedaan heeft, sterker nog als je dat probeert
weet je wellicht niet meer wanneer het uit is en gaat het ook na de
vertraging niet meer uit.

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Klopt, en daarmee valt deze oplossing af.

--
Grinnikend door het leven...

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Dat kun je veel simpeler oplossen: koop een paar kleine LED lampjes die
alleen de trap verlichten. Die werken weliswaar op batterijen maar die
gaan erg lang (jaren) mee. De hoofverlichting laat je gewoon via de
schakelaars lopen en kun je naar believen aan/uit zetten.

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Dat gaat niet werken, omdat het niet zozeer om de verlichting van de trap
gaat, maar om de verlichting van de overloop.

--
Grinnikend door het leven...

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Dan zet je daar ook een klein lampje neer. Familie van me heeft exact
hetzelfde probleem opgelost met kleine LED lampjes voorzien van
bewegingsmelder en het werkt zeer goed.

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Zou kunnen, alleen mis je de mogelijkheid die lampjes met handbediening
uit te zetten (ze komen hier aan het plafond), ik heb wat meer nodig dan
een klein lampje en vraag me af of zoiets nog op batterijen gaat lukken...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Wat wil je er dan mee, een veilige mogelijkheid om in het donker te
lopen of een wietkwekerij op de overloop?

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Liefst het laatste, zonder dat ik elke maand de batterijen moet
vernieuwen...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Die lampjes zijn super efficient. Je hebt niet veel licht nodig om te
zien waar je loopt. Je moet ze echter niet aan het plafond hangen maar
lager; halverwege de muur. Je hebt het licht immers niet bij het plafond
nodig.

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Daar is geen ruimte, het is een klein overloopje met 4 deuren en 2
trapgaten...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Die lampjes zijn heel erg klein. Het zijn geen staande lampen met een
lampenkap van 80cm doorsnee.

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

    Installeer boven een trekschakelaar met een touw voor boven en met een
touw langs de trapleuning naar beneden. (Dit heb ik niet bedacht maar
wordt al jaren gebruikt!)

--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

Met het KlikAanKlikUit systeem is een en ander wel te realiseren,
denk ik, maar valt dat onder jouw idee van stuk home automation?

Er is een ontvanger die in de centraaldoos past,
en die combineert met een bestaande wisselschakeling,
en er zijn draadloze bewegingsmelders.

Gaat wel wat kosten,

Jan

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Mogelijk, maar ik zal 'ns kijken wat er mogelijk is.

--
Grinnikend door het leven...

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Het is waarschijnlijk simpeler om die bewegingsmelding maar te vergeten,
en de slechtterbener een handzendertje te geven,

Jan

--
Zo een bv
<https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/zenders/afstandbedieningen/a

En die zijn voordelig te koop bij Chinezen.

--
        \   /        https://home.deds.nl/~jawade/
---------///--------------------------------------

Zendertjes raken zoek en worden vergeten...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

Niet zeuren, gewoon vastclippen...

Jan

Re: Bewegingsmelder met 'manual override'

aka zaklantaarn?

-- pim.

Site Timeline