13,8 voeding kapot

Hallo

ik heb een 13,8 volt 10/12 ampere , die niet meer werkt. Hij is overbelast geweest. De zekering is vervangen maar die brand snel weer door. mijn vraag is : Wat gaat er meestal kapot bij overbelasting? Heeft er iemand tips?

Reply to
anno

"anno" schreef in bericht news:474308ef$0$355$ snipped-for-privacy@news.tele.nl...

Waar in de voeding zit de zekering ? Is het de (primaire) zekering van de transformator aan de 230 V kant, of de (secundaire) zekering aan de uitgang van de trafo of zit er een zekering tussen de uitgang (+) van de voeding die eruit gaat ?

Gaat de nieuwe zekering er direct uit, ook zonder belasting op de voeding, of pas na belasting na een aantal minuten ?

Is hetzelfde type zekering gebruikt? (T = traag, meestal voor inschakelstromen nodig voor het laden van de voedingscondensatoren, F=Flink (fast) voor het beveiligen van de elektronica)

Grtz, Ben

Reply to
Ben

"anno" schreef in bericht news:474308ef$0$355$ snipped-for-privacy@news.tele.nl...

Is het een "geschakelde" voeding of een met een trafo (die met trafo erin zijn meestal erg zwaar)

Er kan door oververhitting (kort)sluiting tussen enkele trafo wikkelingen zijn ontstaan. Zowel secundair als primair is dat mogelijk daar is dan weinig meer aan te repareren. De isolatielak van de wikkelingen is dan gaan smelten en weggevloeid

Het kan ook zijn dat er een enkele (of meerdere) diode('s) van de bruggelijkrichter (als die erin zit, dubbelfasig gelijkrichten kan ook met 2 diode's),

0 ohm is (zijn) geworden. Het komt niet vaak voor maar je zoekt je rot.

Is het een "geschakelde" voeding dan kan er veel meer aan de hand zijn dat is zomaar niet aan te geven.

Reply to
vergeten

"Ben" schreef in bericht news:47430a92$0$25822$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

hoi ,

de zekering zit primaire kant (bij de 230v kant dus). Er moet een 1.5 A Fast in. Ik heb precies zelfde zekering erin gedaan. De zekering gaat niet meteen er uit, maar wel snel , na ca.5 seconde . Onbelast.

Reply to
anno

"vergeten" schreef in bericht news:4743372a$0$28768$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

het is zo`n zware met een trafo. ik zal even kijken naar de diodes. Is het mogelijk om de trafo door te meten om te zien of er wikkelingen defect zijn? Gewoon met weerstandfunctie?

Reply to
anno

berichtnews:4743372a$0$28768$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Hoe lang heeft die overbelasting bestaan? Een transformator kun je vanaf koude toestand behoorlijk overbelasten voordat hij de geest geeft. Het zoekt makkelijker als je een schema kunt krijgen.

Als je de secundaire kant loskoppelt van de elektronica, en de zekering blijft heel, dan is je trafo zeer waarschijnlijk ook heel.

Als je achter de gelijkrichter de boel loskoppelt, kun je zien of je gelijkrichter met elco nog heel is.

Als je hierop de antwoorden weet, kunnen we misschien verdere adviezen geven.

Met vriendelijke groet,

Wim PA3DJS

Wimpie

"anno" schreef in bericht news:474337cf$0$11036$ snipped-for-privacy@news.tele.nl...

KNIP

Dan zou ik eens kijken wat er voor gelijkrichter inzit, hoeveel ampere, en of daar één van de diodes in sluiting ligt. Dan krijgt de afvlakelco een soort spanning waar hij niet van gediend is wat wel eens tot hoge stromen kan leiden.

En inderdaad, zoals hieronder aangeraden, de uitgang van de trafo loskoppelen en kijken of de zekering dan heel blijft.

Een foto van de print van de voeding ergens op internet zetten kan ook handig zijn, ik ga er van uit dat je geen schema hebt?

Grtz, Ben

Reply to
Ben

ik heb geen schema helaas. ik heb de trafo losgekoppelt , vóór de 4 gelijkricht diodes en de zekering blijft nu heel en ik meet 22V AC, dat staat ook op de trafo, dus de trafo is nog goed waarschijnlijk? Ik ga even verder klooien. morgen proberen wat foto`s op internet te zetten. hmm ..ik meet net dat er tenminste 1 gelijkricht diode kapot is.

Reply to
anno

tenminste 1 gelijkricht diode kapot is.

zo . ik heb net de kapotte gelijkricht diode vervangen en voorlopig hij doet ie het weer :) bedankt voor de hulp

Reply to
anno