16:9 omschakelbaar bij tv's

Hallo,

Ik heb hier een reclamefolder met tv's:
er zijn breedbeeld tv's, daar staat bij: omschakelbaar naar 16:9
er staan normaalbeeld tv's, daar staat ook bij omschakelbaar naar 16:9

Is een breedbeeld tv niet *altijd* 16:9 (is dit formaat niet gelijk
aan 'breedbeeld'?

Wat moet ik me van de verhouding 16:9 voorstellen bij de normaalbeeld
tv? Zwarte balken boven en onder en een *klein* bruikbaar beeld, of
wordt het beeld zo vervormd dat het hele scherm gevuld wordt??

dank alvast!
rob

Re: 16:9 omschakelbaar bij tv's

Ja en nee.

Breedbeeld TV's gaan eigenlijk gewoon uit van 4:3. Pas als jij op een
knop drukt (of je laat het hem automatisch detecteren, of de SCART
ingang krijgt een seintje), "zoomt" hij in naar 16:9 beeldvullend. Vele
TV programma's zijn nog gewoon in 4:3 en die zullen dan dus ook met
zwarte balken links en rechts worden weergegeven. Je hebt debielen die
dat met "panoramic" (of een dergelijke nepinstelling) uitrekken naar
16:9, maar dat is echt belachelijk want het klopt voor geen kant.

Nope. Zwarte balken boven en onder.

Er zijn echter vele DVD's met de opdruk "anamorphic 16:9". Dit betekent
dat de 16:9 beeldinformatie is verspreid over het bruikbare 4:3 gebied.
In plaats van zwarte balken, is de beeldinformatie dus "uitgerekt" over
de 4:3 resolutie waardoor je geen kostbare bandbreedte (lees:
beeldlijnen) verspilt aan zwarte balken. Je 4:3 TV kan dan (mits een
modern model) met de 16:9 functie dat uitgerekte beeld (uitgerekt in de
hoogte) "pletten" tot 16:9. het resultaat is een scherp beeld zonder
weggooien van beeldlijnen. De 4:3 beeldverhouding wordt simpelweg in
elkaar gedrukt tot 16:9 en uiteindelijk klopt dat weer als een bus.

Koop een 16:9. Als je kijkt naar 4:3 programma's is het jammer dat je
zwarte balken links en rechts hebt, maar het is vele malen erger om je
DVD'tje te moeten bekijken op een 4:3 scherm met zwarte balken...
Bovendien verwacht ik dat er meer en meer TV-uitzendingen in 16:9 gaan
komen.

Groet,
Gert

Re: 16:9 omschakelbaar bij tv's
Waarop baseer jij je verwachtingen dat er meer breedbeelduitzendingen komen?
Dat roept men al jaren, maar op een enkele omroep na en vooral belgie, is er
nog niks van terecht gekomen!

peter

Re: 16:9 omschakelbaar bij tv's

NOB wou geld vanuit brussel voor 16:9 uitzendingen.
(NOB moest hiervoor apparatuur aankopen)
Brussel zei, NEE.
NOB antwoorden, dan maar geen 16:9.

Dus weinig 16:9 in nederland.
Maar wie weet, zal het met het volgende systeem (HD TV) beter gaan.

Re: 16:9 omschakelbaar bij tv's

ik ben van Belgïë, maar of we daar nu zo blij mee moeten zijn dat de
VRT veel breedbeeld uitzend ?

Het stomste daaraan is dat men in PAL+ uitzend, maar er zijn (bijna)
geen PAL+ toestellen te vinden :-/

Als ik de technische doc goed begrijp is 16:9 zonder PAL+ juist met
minder beeldlijnen...

Voor het bekijken ven DVD's e.a. kan ik de nood voor BB wel goed
begrijpen.

Groetjes,
Steven
---
 *** 25th Anniversary of Studio Pierrot! ***
  Vote for "The Mysterious Cities of Gold"
    [ http://pierrot.jp/25/vote.html ]

Re: 16:9 omschakelbaar bij tv's

PALplus is al zo oud als de wereld. Nou ja, zoiets... Het lijkt me dus stug
dat er in Belgie (bijna) geen PalPlus toestellen te vinden zouden zijn. En
wat dan nog? Dan koop je een toestel over de grens.
Maar er zijn verschillende vormen van PALplus, en niet ieder toestel heeft
alle "subsnufjes". Zie bijv. http://tallyho.bc.nu/~steve/palplus.html
16:9 zonder PALplus is gewoonlijk het letterbox formaat, en dat heeft per
definitie minder beeldlijnen dan een volledig beeld.

-p

Re: 16:9 omschakelbaar bij tv's

Sja... Dan loop ik achter. Bedankt dat je snel corrigeert.

Ik heb de rest ook eventjes gevolgd en ik denk dat er eigenlijk een
simpele conclusie valt te trekken:

Kijk je veel brede DVD's? Dan een 16:9.
Kijk je veel gewone TV? Dan een 4:3.
Kijk je beide evenveel? Dan zoeken naar de allereerste 14:9 :)

Gert

Re: 16:9 omschakelbaar bij tv's

Sommige (misschien wel veel) DV-camcorders die zeggen/pretenderen in
16:9 te kunnen opnemen leveren in werkelijkheid dat "anamorphic 16:9".

-p

Re: 16:9 omschakelbaar bij tv's

Niet te geloven... Zou Nederland dan toch te langen leste zijn achterstand
op onze technisch meer vooruitstrevende Zuiderburen gaan inlopen? Maar goed,
een enkele zwaluw maakt nog geen zomer; en met dit weer hoeft dat ook niet.

-p

Re: 16:9 omschakelbaar bij tv's

Dat ligt eraan hoe groot je 4:3 TV is. Een normale 4:3 TV met 70cm
beeldbuis levert je een 66cm breedbeeld TV op in 16:9 modus. Een
breedbeeld TV zul je voor 'normaal' TV kijken in 4:3 modus moeten
zetten (=zwarte balken aan de zijkant) zodat je effectief heel weinig
van het beeld over houd. Als je op een grotere afstand TV zit te
kijken, dan heb je een hele grote breedbeeld TV nodig.
Als je dan het prijsverschil er nog een keer naast zet, dan is de
keuze snel gemaakt... Een 4:3 TV biedt gewoon de beste prijs
prestatieverhouding.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

Re: 16:9 omschakelbaar bij tv's

<mierenneuken>Volgens mij moet dat 64.3 cm zijn. </mierenneuken>

Tenzij je veel DVD's bekijkt. Zeker bij 2.35:1 DVD's wordt het op een
4:3 TV toch wel erg klein.

--
Peter van Merkerk
peter.van.merkerk(at)dse.nl