Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Hej

Til mit varmestyringsprojekt har jeg brug for en seriel bus, der skal trækkes rundt i huset. Der skal være mulighed for at tilslutte D/A og A/D-convertere, samt/eller termometre/luftfugtighedsmålere og forskellige digitale indgange/udgange.

Jeg har kigget på Maxim's 1-Wire/iButton. Desværre er næsten alle chips til surface mount, som jeg ikke behersker. Jeg kan desværre ikke nøjes med de funktioner, der findes som iButtons. 1-wire-bussen er vist ellers meget nem at have med at gøre (?)

Desuden har jeg kigget på Philips' I2C-bus, som jo egentlig ikke er udviklet til at trække rundt i et helt hus. Nogen bruger dog denne bus over lange afstande, men jeg ved ikke om det er smart ? Der findes flere forskellige chips og mange er i almindeligt DIL-hus - det er godt. Desværre ser det ud til, at der skal mere elektronik til - både PCbus interfacet og ved hver enkelt chip på bussen.

Der er også spørgsmålet om hvilke komponenter, der er nemmest at skaffe - og hvad de koster. Maxim-produkterne skulle vist være nemme og billige at få fat på. Jeg har tidligere været heldig med at købe Philips-chips - er det stadig muligt ?

Det ville være rart med lidt kvalificeret hjælp (som jo findes i store mængder i denne NG) til mit valg af en seriel bus.

Mange tak Nils Emil P. Larsen

Reply to
Nils Emil P. Larsen

Du har ret - før eller siden må jeg lo lære det. Så jeg har postet en annonce i dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej. Jeg vil følge dit råd og satse på 1Wire.

Tak for hjælpen.

mvh Nils Emil P. Larsen

Reply to
Nils Emil P. Larsen

Jeg har kigget på Philips side, men jeg kan ikke helt regne ud hvad CAN/LIN busserne bruges til ? -- Det er jo ikke som med 1wire eller I2C at man kan købe termometre, AD-konvertere, LCD-displays etc.

mvh NE

Reply to
Nils Emil P. Larsen

Velbekom

Har du ikke en loddekolbe i forvejen ?

1 eller ½ mm almindeligt loddetin bruges. Øveprint finder du på gamle harddsiks.

Jeg ved ikke om Maxim/Dallas lover noget, men Application Note 148: Guidelines for Reliable 1-Wire Networks omtaler netværk på op til 750 meter som mulige, mens 50-100 meter lyder som nemt at få til at virke "reliable".

Hvor meget elektronik skal der til at koble et enkelt termometer på RS485 ? Jeg ved, at man kan købe M485-enheder hos Danbit - men de koster 700-1000 kr pr. styk !

mvh Nils Emil

Reply to
Nils Emil P. Larsen

spec'et

1 stk DS485 TTL til RS485 transciver 1 stk AVR ATiny11 8 pins micro med AD (Microchip har tilsvarande) 1 stk NTC

Litt småkomponenter

Mail meg etter skjema. ( EAGLE4)

HM

Reply to
Harald Mossige

Weller?

HM

Reply to
Harald Mossige

Sidstnævnte er noget skidt!

Jeg har kun brugt Metcal og Weller (har selv en WSP80) i større stil. Begge mærker er gode. Men når det er sagt: Hvis du finder en fornuftig temperaturreguleret kolbe der bruger standard (tilgængelige!) spidser der kan fås i SMD-størrelser skal du nok klare dig! De skulle kunne fåes til omkring 500,- hvor Weller og isært Metcal er noget dyrere. Måske kan du få glæde af

som jeg har lavet engang. Der er dog ikke (svjh) nogen af de billige noname med...

SMD-tin (nærmest jo tyndere jo bedre) og noget sugelitze (tinsugetråd) er nærmest et must. Ligeledes er et par gode pincetter stort set uundværlige.

Mvh. Anders

Reply to
Anders Frederiksen

OK - så blev jeg også klogere idag! Jeg synes nu godt nok 100m singleended lyder uhyggeligt! Men det er måske slet ikke singleended?

Eller een af de utallige tilsvarende...

Eller en anden microcontroller. Jeg er efter at have brugt AVR i noget tid begyndt at kigge på Ti's MSP430'ere :-D

Eller anden temperaturføler. De kan også fåes integrerede med PWM, seriel (fx. 1 wire ;-) osv. interfaces for let interface...

!

Go' vind, Anders

Reply to
Anders Frederiksen

Begge

og

noname

Ikke glem flus og renseveske (harpix og isopropanol)

HM

Reply to
Harald Mossige

udsender

Sjølvsagt, der finnes ørten typer å velga imellom. Mit valg fall på den eg brukte sist!

den

Eit poeng ved Tiny11 er at den følger med STK500. :-)

Til "husbruk" er alt godt nok. Poenget i ein opplæringsfase er at det skal vera enkelt; di fleire komponenter, di fleire feilkoplingsmuligheter.

HM

Reply to
Harald Mossige

Har du ein URL? (Eg har ikkje funne fram i (hos) Texas endå! Kva protokoll kjører du? Eg fin LIN lite hensiktsmessig, unødvendige features og for stort softoverheng.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hvad der følge med STK500 skifter jævnligt.

Reply to
HKJ

Harald Mossige skriver:

Er det ikke i loddetinnet ?

Klaus

-- Se på

det er Modelbane Europas hjemmeside Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

"Nils Emil P. Larsen" skriver:

Har selv god erfaring med Weller, de er rimeligt pebrede, men virker i _mange_ år og er nem at reparere, hvis uheldet er ude.

Find noget brugt, købte selv en weller loddestation for 50 (100??)kr for et par år siden. Det var også et rigtigt godt køb, fra en fabrik der havde overskudsudsalg.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Harald Mossige skriver:

Altså betydeligt mere end en 1 wire ting, med intern måler og bursdriver (måske endda med parasite power).

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Anders Frederiksen skriver:

Tro om igen..

Ingen tvivl, flere kilometer med høj hastighed i støjfyldt miljø. MEn i et hjem til diverse målinger er det msåke at skyde fulgle med kanoner ??

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

tid

:-D

Hjemmebryg - desværre! (Typisk CDMA og ACK på alle pakker... *suk*) Jeg ville gerne finde en eller anden simpel standardprotokol - men i reglen der for meget overhead på dem... Jeg er dog meget interesseret i at finde en go' protokol - den må bare ikke bruge for meget ram! Er iøvrigt dybt fascineret af CANs addressering: Fedt med prioriteret access. Men selve bussen er ikke så fed som RS485 - og helt ad H. til når man har bortsværget al 5V....

Kan ikke huske om jeg har haft fat i LIN. Men den skal måske undersøges!

Mvh. Anders

Reply to
Anders Frederiksen

Anders Frederiksen skriver:

Det gør jeg heller ikke, nok mest derfor det undrer mig.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

spec'et

OK ;-)

Det ville jeg nu ikke sige. Det er da fedt, at det kører selvom køleskabet starter eller den gamle vaskemaskine kører? Ligesom det er OK at kunne køre høj hastighed/laaangt, hvis man får brug for den slags. Desuden er RS485 ikke just en dyr standard... Men det er klart at 1-wire er en let løsning, hvis man kan leve med begrænsningerne.

/A

Reply to
Anders Frederiksen