styre 850W motor fra printer porten

Glædelig jul alle sammen :O)

Jeg vil gerne kunne styre en 220V motor på 850W direkte fra min printer port uden et kip relæ altså rent elektronisk. Jeg har 5VDC til rådighed til elektronikken

nogle forslag ?

Jule hilsen B.Agerholm

Reply to
B.Agerholm

"B.Agerholm" skriver:

Kraftigt solid state relæ.

Det kommer an på opgave og motortype:

1) Hvis du skal bare starte/stoppe, så kan du bare montere passende SSR (evt. via drivertransistor) til ben 23 (stel) samt ben 2 (bit0)

2) Hvis du vil kunne regulere hastighed, omdrejningsretning og starte/stoppe bliver det lidt mere svært

2.1) det kan måske laves med PWM regulering i software 2.1) det kan måske laves med ADC og regulering i hardware 2.99) Du må give flere informationer, for at andre kan bidrage med forslag hertil.

Mvh Villy

Villy Jensen

Som de andre siger , et SolidState relay. Hvis det er On/Off , men jeg ville nok lige sætte en "Buffer" imellem Par. port & styring. De fleste printerporte er integreret på motherbarded og det er "dyrt" at skifte. Det er en "Buffer" til 3 kr. ikke.

Hvis det er andet end det , så ville jeg bruge en mikroprocessor og lave pwm mm der.

Feks en ATmega88 , den har masser af PWM kanaler til dette. Du ville så egentlig også kunne bruge seriel porten her.

Carsten

Reply to
Carsten

Carsten skriver:

PWM på en 230volts AC motor på 850 kW ?

Jeg ville nærmere sørge for start i nulgennemgang i stedet !

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Dælme en stor stikkontakt man skal have i brug..

/Hauge

På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.
Reply to
Hauge

Hauge skriver:

Damn 0,85 kW

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

Ja det kan vel nemt smutte, når man arbejder med store maskiner til daglig?

Mvjh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Uffe Ravn skriver:

Jeps...

1500-2000kW "motorer" er ganske almindeligt

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Man skal live vide, hvilken type motor, der er tale om. Jeg bruger step motorer i ca 1kW størrlse, og da der er permanentmagneter i dem, viser det sig at slukker man for motorstyringen, og "noget" trækker motoren rundt, brænder man motorstyringen af. Det skyldes at motoren pludselig er en dynamo, og der ikke er noget til at holde igen. Så stiger spændingen over den slukkede motorstyring. Hvorved meget ødelægges...

-bare en oplysning.

"B.Agerholm" skrev i en meddelelse news:doi98i$3g7$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk...

port

Glædelig Jul til Dig osse :)

Prøv at Google på MOC3041 og åbn databladet på den. Vha. en MOC3041, to modstande og en TIC225M kan du lave dig et billigt "Solid State" relæ.

Mvh. Niels

Reply to
Niels Ø.

Tak for alle jeres input

Enden blev jeg købte 2 stk CRYDOM PF240D25.... De kostede en formue, men det køre bare :O)

Godt nytår

B.Agerholm

"Niels Ø." skrev i en meddelelse news:43ad38ee$0$38622$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Reply to