Styre cirkulationspumpe (solvarmestyring - matcehd flow)

Er ved at etablere noget solvarme og så skal der også noget styring på... Godt nok er der en simpel on/off styring med, men kunne godt tænke mig noget "matched flow" istedet.

Jeg har i forvejen planer om at lade en arduino stå for bla temperaturovervågning af det ombyggede fyrrum, men den den kan jo sikkert også lige klare styringen af pumpen.

Man kan nemt sætte et output til at skifte med en given duty cycle - Den kan vel med passende effekt transistor bruges til at trække pumpen ? (med en eller anden fornuftig min cycle )

Nogen gode ideer til valg af komponenter - evt også noget liggende i skuffen til en prøveopstilling :-)

Reply to
Anders Majland

Den 07.07.2010 17:58, skreiv Anders Majland:

Det første jeg vill spørre om, er: Hvilken spenning og effekt er der på motorer, shuntventiler og reguleringsventiler?

Det er nødvendig å vite slikt for å kunne designe styreenhetene.

HM

Reply to
Harald Mossige

Anders Majland skriver:

Hvilken pumpe taler vi om?

"Klaus D. Mikkelsen"

Harald:

Nu er jeg ikke lige i nærhedn men pumpen en grundfoss ups25-40 som jeg forventer kun skal køre på trin 1 (15W) men trin 3 tager vist 45. Jeg har også en ladeventil der kunne være interessant at drosle. Dens grundfoss pumpe kan tage op til 90W. Begge enfaset 230V.

Anlægget bliver lidt atypisk pga eksisterende installation. Men formålet er ikke at få mest muligt brugsvand - men at kunne få lidt varme i badeværelsesgulvene i ydersæsonen og levere brugsvand de varmeste sommermåneder.

Det er et brugt anlæg jeg købte sidste år så det er sådan set komplet - så styring af cirkulationspumpen på solvarmen er mere leg end nødvendighed :-) Men da jeg har taget beslutningen om at bruge en arduino sammmen med godt en håndfuld 1wire temp sensorer er der jo ikke langt til at tage lidt mere med - lidt ad gangen...

På udhus 10m2 paneler på taget. I fyrrum en 500liters akkutank med spiral

En skitse der ligner meget:

Dog kun en tank og ingen vamtvandsbeholder i tanken.

Den gamle stoker kommer parallelt med tanken og huset. Dog således at det kode returvand kan tages over spiralen i tanken så solen forvarmer vandet til fyret. Der kommer også en ladeventil på således at jeg kan håndfyre uden at køre tanken (skal alligevel have en pumpe mellem fyr og tank). Ventilerne til at tage vandet til fyret bliver manuelle.

Da vandet til huset bla ryger direkte i nogle gulve og i varmvandsbeholderen har jeg også sådan en automix/motorventil og pumpen mod huset en ny alpha2 (der ikke skal pilles ved. Det samme med gulvvarmeshunten i huset. Den har også fået en alpha2)

Så ligger der lige 2x10 meter fjernvarmerør til huset

I huset har jeg metro vandvarmer med elpatron. Den har indbygget en mekanisk termostat og kan enten kalde på varme externt eller tænde en elpatron. Tidligere lukkede jeg manuel en ventil når jeg skiftede til sommerdrift og elpatron. Nu jeg monteret en ventil med en 230V aktuater der kun briger

2,5W - til gengæld er den langsom (2-3min). Er der ikke slukket for gulvvarme og radiatorer vil jeg med fyret slukket ikke få varmt vand nok .... Det regner jeg ikke med at ændre yderligere på sådan lige. På sigt skal den manuelle omskiftning til/fra elpatron også automatiseres sammen med mulighed for at prioritere varmen i huset - og ikke mindst kun kalde på varme fra udhuset hvis der er noget at kalde på ... (elles så skifte til elpatron)

Så pt er jeg mest interesseret i at styre solfangerpumpen mest effektivt. Når fyret er slukket skal jeg helst have 40-60grader i tanken ahs til varmrvandsbeholderen i huset.

Når fyret er slukket er temperaturen mindre vigtig - der skal jeg blot hente mest muligt energi hjem. Returvandet fra huset er ikke meget over 20grader.

Men jeg er over halvvejs som rørsmed. Næsten alt 1" er ført rundt, og så mangler jeg bare ekspansionsbeholderen (incl retur ahs frostsikring) og få tilsluttet panelerne der har ligget på taget et par måneder .... Men der er lige nogle dages arbejde i det endnu for en GDS'er

Reply to
Anders Majland

Hejsa,

Nogen gode ideer til valg af komponenter - evt også noget liggende i skuffen

Fase-snit styring, ligesom på alt andet centralvarmeanlæg

Triac + opto i samme hus: MOC3041??

/Claus

Reply to
Claus

Ja det ser jo ganske ligetil ud

Reply to
Anders Majland

Hejsa,

Vær dog opmærksom på strømrating på MOC3041 - specielt inrush-strømmen ved motorstart.

/Claus

Reply to
Claus

Et tillægsspørgsmål - Ødelægger man noget ved at bruge en Lindab regulator Curo på en cirkulationspumpe (Grundfos UPS 25-60) der skal køre konstant (når fyringssæsonen starter) ?

Anders Majland

Hvorfor vil du gøre det - bare stil pumpen på det trin der passer til anlægget.

--
OV1A Jens

 Whoever ordered pizza by fax, please clean the machine.
Reply to
Jens Petersen

Fordi den sidder på/i en ladepumpe og er bange for at den er for kraftig på trin 1.

Indtil sidste vinter sørgede en ups 25-40 på trin 1 for transport af vandet fra fyrrum til huset. Nu har jeg så koblet en akkumulerings tank imellem (pga solvarmen).

Så termovar'en (med en ups 25-60 pumpe, der bruger min 45W) skal kun flytte varme fra fyr til tank (hvis selvcirkulationen ikke kan klare det - Tror ikke selvcirkulationen kan gøre det da tanken ikke er meget højere end fyret) og så er den nok alt for kraftig ... Kunne jo også bare sætte en drosleventil ind for at regulere flowet, men så hellere forsøge at regulere pumpen ned elektrisk ...

Mener at den gamle pumpe brugte 15W på trin 1 (Den er nu erstattet af en alpha2.) Så hvis ellers effektiviten i de to pumper er den samme så er den

3x for kraftig ...

Godt nok fyret nominelt på 29kW, men sidste vinter var vi selv de koldeste døgn ikke meget over 1/3. Termovar'en skulle kunne flytte op til 80kW.

Har også overvejet at se om en up25-40 passer i fysisks - sådan en har jeg jo tilovers - (eller en alpha2)

- Termovaren fik jeg med solvarmen - og så kunne jeg jo lige så godt montere den ...

- Lindab styringen har jeg også liggende

Reply to
Anders Majland

OK. Men jeg tror ikke det dur at regulere den så langt ned - selv trin

1 kan være for svagt til at den vil starte efter længere tids stilstand.
--
OV1A Jens

 Whoever ordered pizza by fax, please clean the machine.
Reply to
Jens Petersen

Når først fyret kører holdes der "kog på kedlen" til foråret. Jeg kan nemt leve med at jeg starter pumpen op på fuld skrue samtidig med at jeg sætter ild på brændslet. Og så holder lidt øje med den de første dage mens jeg forsøger at finde en hastighed der er tilstrækkelig. Fyret er heller ikke fuldautomatisk der skal jeg også selv regulere på indfyret brændselsmængde og luft.

Ideelt set skal fyret køre så langsomt at det ikke går i pause på for høj temperatur, men samtidig yde nok til at jeg har varmt vand nok i akku tanken til husets forbrug.

Termovaren sikrer min. fremløbstemperaturen til tanken (Begynder at åbne ved

55 - helt åben ved 67). Fyrets pause termostat slår så til hvis temperaturen alligevel stiger.

Regner med fremløb til huset på 55-60 grader (så det skal toppen af tanken og dermed fyret gerne nå )- men kan sagtens leve med at den falder længere ned (skal dog helst ikke under 45 før jeg får lavet styring til varmtvandbeholderen. Den ved idag ikke om der er noget varmt vand at varme brugsvand med eller ej)

Så skal pause termostaten måske stå til 70-80grader blot ydelsen er så lav at den så sjældent som muligt går i pause men stadig når over de 55 grader så der kommer varme til tanken...

PS har sat fut til dk.teknik.energi

PPS Skal også have lavet en tegning af installationen og lavet en kravspec på styringen... Regner med et par arduino med ethernet (jeg har netværk fra udhus/fyrrum til huset, men det er ikke nemt at grave nye kabler ned)

Reply to
Anders Majland