Opamp buffer

Ja, fx således:

(1) (2) 0---9R---0 | | R P R P

Reply to
TA

TA har et brukbart forslag. Om din signalkilde er lavOhmig vil det ikke være noe problem med en passiv løsning. Som tips vil et lineært potmeter på 100k med en motstand fra sleper til jord på 6k2 gi en logaritmisk virkning. Samtidig som kanalbalansen blir vesentlig bedre. Om du trenger en ekstra demping på grunn av alt for høy følsomhet i dine effekttrinn, så kan du jo bare sette inn et passivt dempeledd. Med Ohms lov klarer du kanskje dette. Om problemet er at du allerede har en volumkontroll som er feil, bør du bygge den om. Ellers er det selvfølgelig mulig å lage en støyfri buffer med en 5532, men det er bortkastet om utgangsimpedansen din er mindre enn ca 500 Ohm.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Jeg må lige påtale: en buffer er IKKE støjFRI. Der er halvledere og modstande i den, og derfor er der pr. definition støj.

men

Der har du selvfølgelig rett. Resistanser giver støy.

Om du vil kan jeg selvfølgelig definere min "støyfri". Sammenlignet med mange motstander i et net verk, foran en forsterker, er det omtrent det samme som å lave en aktiv buffer. Jeg tror ikke dette kan diskuteres, men om du vil, må du nesten gjøre det privat.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg