Onsdags bulletin PCB fremstilling

Hej

Hvis nogen mener at disse indlæg er OT, ja så må de sige til.

Jeg har så lavet et print med 8 minutter's exponering og så er det ætset med finætsekrystal i en ætsetank.

Det kan ses her

Det er jo ikke helt perfekt, der er stadigvæk problemer med at man kan se pletter hvor LED'ene har lyst igennem filmen. Jeg må nok prøve igen med yderligere nedsættelse af exponeringstiden.

Jeg blev forøvrig overrasket over hvor hurtig ætsetanken ætsede printet.

Kan nogen komme med lidt info om opbevaring at opløst finætsekrystal, lader man det bare stå i tanken ?

Afgiver det ubehagelige dampe ved brug ?

Ved opbevaring ?

Hvordan er den rigtige måde at skaffe sig af med det når det er brugt ?

400 g opløst i 1,5 liter vand, hvor meget kan det ætse ?

Er det en fordel evt. at bruge demineraliseret vand ?

--
Mvh

Næ, det er da altid interessant med sådan noget GDS.

Men måske det var en ide at fortsætte i samme tråd istedet for at oprette flere/mange tråde om det samme. Det øger overskueligheden.

/A

Reply to
Anders Majland

Hej Anders

Fint med det.

Det har du helt ret i. Jeg har tænkt mig at samle det hele i en artikel som jeg vil ligge online med den gamle artikel om printfremstilling, den kunne måske godt trænge til lidt opdatering.

Mvh

Absolut ikke!! det er det eneste forum for elektronik vi har på dansk!

Ja, eller prøve at lave en mere sort udskrivning, evnt. prøv en printer af ældre dato med mulighed for at stille "sort" niveauet. Men hvis du belyster for kort tid er det meget nemt at se når du fremkalder at du simpelthen ikke kommer ind til det rå kobber ligemeget hvor meget du fremkalder. Umiddelbart vil jeg mene du stadig belyser for længe. Jeg belyser med lysstofrør og bruger 3,5minutter.

Ja. Du skal have et låg på så det ikke fordampet, ellers ender det som krystaller i din tank på alle sider.

Hvis det skal være korrekt: ja og du skal have både udsugning og personlige værnemidler på og meget andet. I praksis vil jeg åbne et vindue og lade være med at stikke hverken fingre eller næse ned i noget af det. Du kan købe et kasse med 100-200 tynde gummihandsker, de er gode til sådan noget.

Meget lidt, og ikke noget af betydning hvis du har et låg på. Men ligefrem at have det stående i soveværelset vil jeg nu nok ikke ;-)

En dunk med angivelse af hvad der er i og så afleveret i kemikalieafdelingen på din lokale gebrugsplads.

Nej.

Peter

Reply to
PA

Lad det stå i tanken. Der kan dannes lidt hvide krystaller uden på tanken, de kan nemt puttes tilbage. Låg på tanken selvfølgelig. Ingen ubehagelige dampe, og det får ikke alt dit værktøj til at ruste som ferriklorid gør. Når det er udtjent skal det opbevares i en IKKE tætlukket beholder. Der udvikles ilt ved opbevaring. Så løst/utæt låg på dunken (og tanken).

Jeg har ikke fundet et tal for hvor mange gram Cu din blanding kan fjerne, men når det tager mere end 15 minutter at ætse et print skal badet skiftes. Er badet blåt er det meget udtjent.

Sikkerhedsdatablad fra Lautronic:

(dec.%202007).pdf. Jeg finder lige et bedre datablad til dig når jeg er tilbage på arbejde. Du skal på genbrugsstationen med det.

Brug vand fra hanen, og opvarm ikke badet til mere end 45 grader.

Jeg bruger krystal fra Cypax, og blander 1kg i 4 liter vand.

Brug åndedrætsværn når du blander, det er støv fra pulveret der er farligst (ved indånding). Ellers bare alm. værnemidler.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Hej Peter

Jeg kan faktisk stille på sort niveau på printeren, og den står naturligvis til mest sort. Men det bliver måske nødvendig at printe 2 film og så lægge dem dobbelt.

Jeg skal jo have undersøgt hvor langt jeg kan komme ned, næste gang prøver jeg med 6 minutter.

Tanken er heldigvis forsynet med låg.

--
Mvh

Hej Bo

Fint.

Forhandler og flaske siger 50 grader, hvorfor 45 ?

Det leveres som pulver i en halv tom beholder, mon ikke man bare fylde vand i den og undgå at omhælde pulveret på den måde ?

--
Mvh

Hej Max Max skrev:

Jeg har i tidligere tider oplevet, at mest sort på en laser, giver mere ujævnt sort. Så det kan sagtens være du får et pænere sort ved at vælge en anelse lysere end helt sort.

Kom forøvrigt til at tænke på, i gaaamle dage brugte man noget spray fra Contakt Chemie som stank af vist nok appelsin, der gjorde papir mere gennemsigtigt og altså skarpere overførsel til printet..

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Det jeg bruger siger 45. Hvis dit krystal er mest effektivt ved 50 grader, så bruger du selvfølgelig 50 grader.

Hvis du kan undgå at omhælde, fint. Jeg får mit ætsemiddel i 1 kg bøtter som jeg opløser i 2 gange 2 l varmt vand. Så jeg slipper ikke udenom.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

"Max" skrev i en meddelelse news:4c62c97f$0$56769$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Du kan roligt lade det stå i tanken, du skal bare være klar over at det bliver nedbrudt med tiden uanset om du ætser print eller ej.

Normalt ikke.

Normalt ikke.

Genbrugs stationen.

Ved det ikke, men det kan da opløse en hel del. Bruger selv en opløsning af Natriumpersulfat og vand, 1Kg til 4L. og varmer det ikke op da det nedbrydes ret hurtigt ved opvarning. Blander normalt 4-8L af gangen og det holder normalt 1-6 måneder, køber det i sække af 25Kg.

Det er der ikke den store grund til ved mindre du har meget hårdt vand eller andre urenheder i vandet.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Hej Hauge

Ja, udskriften er lidt ujævn og jeg kan faktisk godt genkende mønsteret fra udskriften i mønsteret på printet. Jeg smed lige filmen i diasscanneren og man ser tydelig den manglende totale sværtning. Noget der skal eksperimenteres lidt mere med.

Jeg kan også godt huske noget om det, men hverken skarphed eller gennensigtighed af kalken er tilsyneladene et problem her hos mig.

--
Mvh

Hej Max

Max skrev:

Jeg har printet et layout på to printere, en HP-4000 og en Konica Minolta 1690MF farveprinter, og der er himmelvid forskel på printkvaliteten.

HP'en er svagsort og lidt ujævn, hvor Konica'en er meget sort og 100% jævn.

Jeg har desværre ikke lige mulighed for at lave en "fotoprøve" på print, da alt mit skrammel er gemt lidt for langt væk.

Jeg vil selvfølgelig prøve at finde det frem, har lyskasse og bobleætsekar, så det er ikke det store problem.

Vil se om jeg ikke kan hitte min diasscanner, så der ad den vej kan laves en prøve, ala den du lavede.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hauge skrev:

Satte Konica'en over i 100% mætning i avanceret opsætning, det gjorde det endnu sortere, også uden at fnidre i kanten, desværre havde HP'en ikke denne mulighed.

Hvis det kunne have interesse, må du da gerne sende et testprint jeg kan printe på kalke, som jeg kan poste til dig med PostDK, hvis du vil lave en ægte test?

Jeg har kalke i rimelige mængder, så bare en mail med et layout.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hej Hauge

Lyder som et rigtig godt tilbud :)

Jeg har ikke noget lige nu, men der dukker nok snart noget op, og så kan jeg jo prøve.

Går ud fra at det er fint med en PDF fil ?

--
Mvh

Hej Max

Max skrev:

:o)

Jeg er klar.

Jada, absolut ingen problemer.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

"Max" skrev

Dine indlæg er i uhyggelig grad mere brugbare og sane, end dem som Peter Nicolasen poster i nntp:dk.helbred

Mvh. Uffe

Reply to
Uffe Ravn

Hej Uffe

Tak :)

Så blev det jo onsdag igen :)

Så er det tid til en ny bulletin.

Har lige ætset et print.

Har så brugt en ny kalke, AGF utoplex 884 Jeg synes den blive en anelse mindre sort end den fra Lautronic jeg har brugt tidligere. Men der er så til gengæld meget billigere. Ca 2 kr/ark mod ca 7 kr/ark.

Har belyst i 7 minutter denne gang, og det var bestemt stadigvæk rigelig. Jeg fatter ikke hvad jeg testede i de første opstillinger der indikerede at jeg skulle op på 16-18 minutter.

Ætsningen var intet problem, tager 10 minutter i mit ætsekar når det er varmt.

Resultatet ses her

Ps: jeg sender en PDF til udprint til dig Hauge, så kan jeg sammenligne direkte.

--
Mvh

Hej Max

Max skrev: