LysDiode

Kan det passe at en lysdiode kun typisk forbruger 0,04 mW??? Er det ikke lige lovlig lidt? Eller kan man godt få dioder der bruger så lidt?

Mvh. Hans

Reply to
Hans

det

0.04W er mere normalt. 20mA ved 2V f.eks.
--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

"Hans" skrev i en meddelelse news:bpm5pv$7k5$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

ikke

Hvilken lysdiode ? - fabrikat og type ?

Hvor meget lys kommer der ved 0,04mW ?

(lyder som en tryk fejl).

--
- § - Kim Nielsen - § -
Reply to

"Kim Nielsen" skrev i en meddelelse news:3fbebba8$0$30064$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Jeg bruger nogle blå 3mm. Siemens lysdioder i en 12V strømforsyning. Formodstanden er 82Kohm og den er ikke behagelig at kigge direkte ind i. Prøv lige og regn på forbruget her.

/ Hans

Reply to
Hans

What!??? Det lyder vildt for mig. Kan man virkelig få lysdioder med så lavt effektforbrug??? Nogen der har et link til hvor sådanne kan købes? Min beregning bliver P = 12V * ((12V-1.4V)/82000 ohm) = 1.5 mW ??? Er I andre enige i dette?

Reply to
Don

strømforsyning.

direkte ind

82K? Det giver ca. 0.1mA, og 0.3mW (ved 3V over LED). Lyder som om du har en meget effektiv LED, eller meget følsomme øjne! ;-)

Eller sidder LED'en på 230V siden?

Hvor høj virkningsgrad har gode LEDs forresten idag? Hvis den er oppe på nogle 'fornuftige' procent, f.eks. 30-35 stykker, så kan der jo udsendes f.eks. 0.1mW ved et forbrug på 0.3mW, og hvis de

0.1mW er focuseret godt, kan det jo faktisk godt være lidt 'skarpt' at kigge i.
--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

"Don" skrev i en meddelelse news:bpnebd$g92$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

lavt

Det er ganske almindelige 3mm. blå lysdioder fra skuffen hos Aage Nielsens Eftf.

/ Hans

Reply to
Hans

Nej, den sidder på en ganske almindelig 78T12 regulator, og lyser så kraftigt at der ingen problemer er med at lave en lyskegle på en hvid flade

30 cm. væk.

Jeg har en 5 mm. siddende som kontrollampe i en effektforstærker, hvor der er 15V til rådighed. Den lyser klart og tydeligt med en formodstand på 120K.

Mine erfaringer med de nye højtydende diodetyper på markedet er, at de har et meget stort område hvor de afgiver en brugbar lysstyrke, og det er faktisk svært at afgøre om der bliver brugt en 20K eller en 100K formodstand ved 12V, med mindre de begge sidder lige ved siden af hinanden.

/ Hans

Reply to
Hans

Hejsa,

lavt

Ja, hvis det du ønsker at beregne er det samlede afsatte effekt i lysdiode og formodstand.

- Og når nu lysdioden nu er blå, er spændingsfaldet over denne vel nok noget højere end 1,4V, også selvom den kun gennemløbes af ~0,11mA ??

/C

Reply to
Claus

"Ivar" skrev i en meddelelse news:3fbf6cc1$0$30087$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

formodstand

Helt ærligt - Gå væk!

/ Hans

Reply to
Hans

Hans skrev:

Det passer simpelthen ikke! Kan du læse modstandenes farvekode?

Specielt ved små strømme er det let at se forskel. Hvis du derimod giver dem næsten max strøm er det svært at se forskel. En diode med 100K formodstand giver intet brugbart lys ved 12V.

Ivar

Reply to
Ivar

Hej Hans

Det skulle lige prøves, jeg havde lige en pose højtydene hvide lysdioder ligger, og de lyser faktisk fint ved 20 uA.

"Max" skrev i en meddelelse news:3fbf797b$0$170$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Tak Max - Undskyld, men jeg bliver altså olm når nogen kommer fra sidelinien og påstår det ikke kan lade sig gøre. :-)

/ Hans

Reply to
Hans

Hej Hans

Jeg tænkte også mit da jeg så dit spørgsmål første gang, jeg syntes egentlig også det lød usansynlig, men jeg havde ingen facts at gå efter. Så der er jo ikke andet at gøre end at prøve, de ovennævnte dioder starter med at lyse noget tidligere end de 20 uA, men jeg kan ikke afgøre hvor nøjagtig da det ligger under hvad jeg kan kalde en ordentlig måling.

"Max" skrev i en meddelelse news:3fbf7b96$0$156$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

sidelinien

Jeg sad på et tidspunkt og byggede et panel til indikation af omskifterposition sammen med 10 af disse blå lysdioder, og efter at have monteret kabling og afisoleret ledningerne kunne jeg ikke forstå hvorfor de lyste svagt hver gang jeg rørte ved en af ledningerne til en diode. De viste sig at ledningen til det fælles stel rørte min arm, og mit potentiale var nok til at få dem til at gløde svagt. Lyset var ikke blåt, men det var tydeligt hvis der var dæmpet belysning i lokalet. Der blev godt nok kradset lidt i hovedbunden den dag.

/ Hans

Reply to
Hans

Jamen han har selv læst det i Ny Elektronik, marts nummeret 1979.

--
Ejvind
Reply to

efter at

forstå

ledningerne til

min

svagt.

Heh, har selv prøvet præcis det samme! Brum fra en finger er nok til at de lyser svagt. Nu tænker jeg (igen!) på min cykellygte. En flok hvide LED's i stedet for en pære i forlygten, kan det mon ikke forøge lysstyrken en del? Er virkningsgraden bedre end for en halogenpære?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Hej Ulrik

Følger du ikke med i hvad der foregår ude i samfundet :)

Det er flere år siden halogenlampen røg af cyklen og blev erstattet af lysdioder, først de gule og nu de hvide. Og virkningsgraden er vidst noget bedre end halogenlamper. Jeg skifter ikke batterier i mine lygter mere, jeg skifter lygterne, kontakten slides før batteriet er tomt.

Sidst jeg så efter var virkningsgraden af halogen en smule bedre end leds. Men på en cykel har du ikke altid brug for så meget lys som en halogen lampe giver, så derfor ér en led lygte sommetider udemærket. Led har også en anden fordel, deres virkningsgrad er nogelunde konstant, hvor en glødelampe (halogen eller almindelig), kun har en god virkningsgrad på fuldt blus.

Reply to
HKJ

Hej HKJ

OK, jeg kan ikke finde ud af at omregne mellem Candela og Lumen :)

Ja, når man begrænser deres strøm går det galt, 5% ned i strøm giver

15% mindre lys, men tilgengæld stiger levetiden til det dobbelte. En lysdæmper er på en halogenlampe virkelig en lysdæmper og ikke nogen energisparende foranstaltning, tvært imod.