Fremstilling af Fotoprint

Hej

Jeg vil gerne til at lege lidt med at fremstille mine egene fotoprint.. bliver gal af at sidde og tegne med tush... men sidst jeg lavede fotoprint var i folkeskolens elektronikundervisning. og det er trods alt ved at være

10 år siden.. så det kniber med at jeg kan huske hvordan det foregår..

Findes der ikke en hjemmeside eller noget der guider lidt til hvad man skal bruge. og hvad det er for noget lys man skal bruge.. mener at kunne huske det hvist nok var lidt specielt.. det er også noget med hvor lang tid det skal lyses på osv..

Håber nogle kan hjælpe..

//EL-Trikker

Reply to
EL-Trikker

EL-Trikker skriver:

Fotoprint = dyrt, besværligt og langsomt.

Har du en laserprinter ?

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Dyrt, langsomt og besværligt?? skal jeg så stadig sidde og fedte med min tush..??

Ja jeg tror nok jeg har 3 laser printere.. Læser linket..

//EL-Trikker

Reply to
EL-Trikker

EL-Trikker skriver:

Nej, læs linket.

Okay, så finder du den lette vej.

Ja.. så er dokumentet læst.. og ja det ser jo ganske nemt ud.. nu skal jeg så ud og have købt materialerne.. skal jo både have det rette print og ætsemiddel.. nogle der har nogle gode ambefalinger??

EL-Trikker

Reply to
EL-Trikker

Hej EL-Trikker

Du behøver såmændt ikke bruge det der står i artiklen, som papir er der nogle der har gode erfaringer med blankt papir fra illustrerede blade og reklamer, det gør intet at der er trykt på dem i forvejen.

Og kan du bruge din sunde fornuft, ja så kan man ætse i løbet af

20 sekunder hvis man bruger denne blanding: 1/3 del vand 1/3 del 32% saltsyre 1/3 del 35% brintoverilte

Du hælder først vand i et kar, så saltsyre og lige inden printet puttes i tilsættes brintoverilten.

Disse væsker er ikke legetøj, og ætsningen skal foregå udendørs med vinden i ryggen, man bruger også hansker, plasthansker fra den lokale tankstation er en nem og billig løsning. Dampene der dannes under ætsningen skal man ikke indånde, de er meget usunde.

Denne ætsemetode har forøvrigt den fordel, ud over at den er hurtig, at det er ligegyldigt om printet er fedtet og belagt, alt fjernes.

Men det er på eget ansvar.

Det lyder jo til at være så nemt at selv jeg kan finde ud af det...

Så mangler jeg bare at finde ud af hvor jeg finder det billigeste og stadigvæk en god kvalitet af print.. nogle anbefalinger?

//EL-Trikker

Reply to
EL-Trikker

Hej EL-Trikker

Affaldscontaineren på en printfabrik.

EL-Trikker wrote: || || Ja.. så er dokumentet læst.. og ja det ser jo ganske nemt ud.. nu || skal jeg så ud og have købt materialerne.. skal jo både have det || rette print og ætsemiddel.. nogle der har nogle gode ambefalinger?? || || EL-Trikker

Jeg har prøvet med lidt af hver papir-art med vekslende succes, da jeg for et par uger siden, nærmest for sjov, tog et ark bestrøget papir, den type der bl.a. af Canon kaldes "højopløsning". Det er det der ligner alm. papir, men med et lag "kridt", eller lignende. Det virkede over al forventning, jeg bruger ikke andet nu.

Det er en forrygende god metode denne "direct transfer", ja, et par enkelte pletter risikerer man at skulle duppe mud tuschen, men det er ikke hver gang.

Mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

Hej Ebbe

Kan du ikke finde et præcis typenummer på det papir, det lyder som om det er noget man skal prøve af.

Max wrote: || Hej Ebbe || || || Kan du ikke finde et præcis typenummer på det papir, det lyder || som om det er noget man skal prøve af. || || -- || Mvh Max

Hej Max.

Jo, navnet på det er: Sinar color jet, high resolution up to 1440 dpi. Jeg husker ikke hvor jeg købte det i sin tid, sandsynligvis Netto eller Fakta. Der var 100 stk. papir i æsken, som er skrigende gul med et lilla felt, hvor navnet står i alle regnbuens farver.

Jeg var meget overrasket over hvor let papiret slap i lunkent vand, så at sige uden at skulle gnubbe.

Det er desværre det nærmeste jeg kan komme.

( prøve er på vej, vi deler de sørgelige rester ) :-)

Mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)