I tvivl om hvilke LED's...

Hej

Jeg skal lave noget disko-lys-agtigt, og havde forestillet mig noget i stil med 10-20 RGB LEDs i en rundkreds - så kunne man lave noget elektronik der kunne få f.eks. alle til at blinke blåt, alle grønt eller alle rødt samtidig, eller noget hvor de blinkede forskellige farver hele tiden...

Jeg er dog i tvivl om hvilke jeg skal vælge. De skal være ret kraftige så man virkelig kan se dem i rummet når de er i brug, og så skal de også helst være lige klar til brug (kunne tilsluttes strøm og lyse)

Jeg har set på disse

men jeg ved ikke hvor kraftige de alm. LEDs er, og de 2 størrer overvejer jeg om man kunne bruge og blot nøjes med 2 da de er kraftigere, men jeg ved så ikke HVOR meget kraftigere de er, samt om de kræver anden elektronik for at lyse...

Nogen der har erfaringer?

Reply to
Morten

Morten skrev:

De leds på en "stjerne" er generelt meget kraftige, måske for meget til dit brug (Og de skal nok findes et andet sted til lidt andre priser). De trækker en del strøm, ca. 300-500mA hver, så der skal en stor strømforsyning til hvis du bruger mange.

Ultrabright leds er normalt også kraftige, men ikke nær så meget, og en vil nok ikke skille sig nok ud.

Styringen er den samme til dem begge, blot skal du være opmærksom på aculed trækker noget mere strøm og derfor kan kræve noget andet end en transistor (fet, relæ, buffer, eller lign).

Begge typer kræver formodstande, så de er ikke klar til strøm, du skal bruge 3 modstande per led, 1 til hver farve.

/jan

Reply to
Jan Nielsen

"Jan Nielsen" skrev i en meddelelse news:46b13dca$0$93296$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Kunne man så ikke med fordel bare have sådan een i midten - det skal minde lidt om stroboskob-lys (som jo er en blits-pærer) så der gør det ikke noget at den er kraftig?

Jeg tænkte også på at bruge nogle relæ'er, og så bare et simpelt 5-kanals løbelys eller en astabil multivibrator, jeg er dog i tvivl om relæ'er vil kunne følge med hvis de skal blinke meget hurtigt.

Reply to
Morten