Er lidt i tvivl om hvad denne funktion heder...

Hejsa, Sider og roder med et lille spole som åbner og lukker for et hul.

Men, da jeg gerne skal kunne åbne så hurtigt som muligt, så skal der en højere start spænding på i nogen ms ... altså man starter f.eks. med 25V i 5 ms, og derefter falder ned på 10V. Man kan nærmest sige det minder om når man starter en DC blæser at man starter med fuldknald for at få den i gang, og så drosler ned på den spænding som svare til den hastighed man vil køre.

Nogen der har en ide om hvad sådan et kredsløb kaldes så jeg kan finde eksempler på google ? eller endnu bedre et link til en som har lavet noget lignende rent analogt. Ellers hvis det er, så må jeg jo bruge en af de nye PIC10 med 6 ben eller noget til det, men er ik meget for det, hvis man kan lave en robust analog løsning i stedet.

VH Lars Molnit

Reply to
Moller

Moller skriver:

Til ? Benzin eller ????

Booste ? Kickstart ?

Hvad har du at styre med nu ?

Transistorer og RC led kan altid bruges, men har du 2 udgange af en uP er det langt lettere.

Blokering for en Laser stråle.

Mest Booste, altså den skal åbne hurtigere.

Lige nu tænder vi for den alm. drift spænding, som den er godkendt til over længere tid. I dette tilfælde 10V, men den åbner ikke hurtigt nok.

Tjaaa... det ser ud til det blir MPU løsningen, tror jeg har en PIC18F1320 i skuffen et sted, som kan bruges til de første test... hmm, man kunne jo lave sådan en løsning med en PWM udgang, så kan man jo sætte udgangs spændingen rent software mæssigt.

--
VH
Lars Molnit

"Moller" skrev i en meddelelse news:422f08cb$0$29278$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hej Lars. Hvor stor en ventil, hvis jeg må kalde det? Hvor meget strøm trækker den? Man laver typisk en gummi strømforsyning til formålet. Altså, en, som afgiver ønsket tomgangsspænding (startspænding) på ladelytten. Mellem ladelyt og ensretter, eller mellem ensretter og traffo har man så en modstand, der får ønsket driftspænding på udgangsklemmerne ved givne belastning. Voila.

Hilsen

Erling

Reply to
Erling & Lene Nansen

Moller skriver:

Okay

2 transistorer (FET), 2 dioder, 3 modstande og en kondensator....... 10 volt

| ___ |-+ 25 volt |---|___|-->| | |-+ | | | | ___ | || |-+ o-----o----|___|---------||---o--- ->| | || | |-+ | .-. | | | | | V | | V - '-' - | | | | | | | === | | GND | | | | | o------------------| | -. ) ) Laserdims -' | === GND created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

Det kunne man også

Eller bare have 2 udgange der trak, hver sin transistor ?

Der er jo også den mulighed at nedbringe den masse, der skal flyttes, så hastigheden stiger.

Du har vel ikke brug for en vandring, der er ret meget længere end laserstrålen er bred, for at afbryde den. En kort vandring giver også kortere tider.

Jeg har set meget hurtige systemer, der brugte er spejl, som blev drejet, så strålen ikke kom ud gennem et hul, ca 5 cm væk, og så er det en meget lille vinkel, vi taler om. Endelig har du mulighed for at bruge en piezo-aktuator til at dreje spejlet, og så er det hurtigt.

Whauv... tænkte nok der var en metode som var ekstrem simpel, men i forblindethed over problemet, ser man den ikke. Tusind tak for hjælpen, dette gør virkelig at jeg kan komme hurtigt videre.

--
VH
Lars Molnit

Moller skriver:

Det hænder at jeg kommer op med lidt guldkorn......... ;-)

Jeg er nok bare kommet for sent i gang med programmerbare processorer :-)

Moller skrev i meddelelsen ...

Konstantstrømsgenerator, gerne sw-mode......fodret med høj spænding. (moderne stepmotorstyring)

I de gode gamle dage, med nåleprintere, var kredsløbet ofte en one-shot + PNP-darlington fra ca. 30 volt, og gennem en diode 9 volt hvilespænding. Modsat ende af spolen, en NPN-darlington drevet af TTLsignal. Også set brugt til stepmotorer i Adler skrivemaskiner.

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Der har været skrevet en farlig masse allerede i denne tråd - men:

Har der været skrevet noget om spolens modstand eller eller strøm ved en given spænding?

Og hvor kort tid skal spolen være spændingsløs før næste aktivering.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv: