magneter i harddiske??

Hej

Hvor mange er der af dem, og hvor store er de?

Var der noget med, at de ikke kan pilles ud uden specialværktøj, eller hvad?

Jeg skal bruge nogle magneter til en lang skinne til mine kokkeknive, så disse må vel kunne bruges, hvis de er meget stærke?

Reply to
N Dude

N Dude udtrykte præcist:

Nok en dyr måde at skaffe dem på... Der er magneter i tonehoveder fra båndoptagere, racerbiler (legetøjs- altså), og mange andre steder. Tror dem fra HD'er vil have svært ved at holde dine knive...

Google har 223000 resultater på søgning eftermagneter. Tror det kan lade sig gøre at finde f.eks. billige tavlemagneter, som er bedre egnet

- og hvis din arbejdstid ikke er gratis, også billigere...

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

De harddiske jeg har splittet har indeholdt en til fire magneter. ca

15x30mm.

Harddisken er ofte samlet med små TORX-skruer så det kræver det rette værktøj - eller et 'moderat fysisk pres' at skille den ad. Magneterne sidder bare på en jernplade, men de sidder fast så man første gang tror de er limet :-)

Det kan de sagtens klare men så skal du splitte flere harddiske for at få nok.

Det er nemmere at købe magneterne her:

OV1A Jens

 Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones
Reply to
Jens Petersen

N Dude skriver:

Hvor lang en skinne skal du bruge?

Jeg mener: Når du nu kan få ½ meter magnetskinne til 200 kr, hvor mange harddiske gider du så at skille ad?

Jada, men de er 'skæve og skrøbelige'. Og overfladebehandlingen ødelægges hvis du knækker dem.

Køb 100 stk ø12x1 mm i stedet - de kan stakkes og anbringes efter ønske, uden at bryde overfladebehandlingen:

(regn med 3 ugers leveringstid, selvom de skriver noget andet)

Mvh Villy

Reply to
Villy57

Jo i slettehoved på de billige udgaver, men de er ikke særligt kraftige sammenlignet med dem i HD.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Hej Birger

Gamle små defekte harddiske er ofte gratis :)

Du skulle nok prøve at fiske et par af de magneter ud af en HD, men pas på, de er meget kraftigere end noget du tidligere har mødt og giver meget nemt store tømmerlus og sår på fingrene.

Ps: der er ingen permanent magneter i tonehoveder.

Er en hammer specialværktøj?

Tomas

Reply to
Tomas Pedersen

Hej Hans

Et slettehovede er jo i sagens natur heller ikke et tonehovede :)

"N Dude" skrev i meddelelsen news:4b59d719$0$271$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hvis du er lidt doven er der jo også et tilbud her lidt syd for grænsen:

Jeg har ikke været i Eckernförde siden der gik spritbåde fra Sønderborg, men det var vist en anden tiltrækningskraft ;o)

Der er da et rigt udvalg

Vh

Svend Åge

Reply to
Svend

I en båndoptager kan der sidde flere "tonehoveder" de kan så være til at indspille, afspille, eller slette med, nogle er kombinerede ind/af-spille hoveder, de går alle under fællesbetegnelsen "tonehoveder".

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Birger Sørensen wrote.:

Nej, fordi jeg har tonsvis af gamle diske.

Folk siger ellers, at disse er de kraftigiste, der findes. Men jeg har lige set, at de har en besynderlig form. Jeg troede at de var runde eller firkantede. Så den ide dur ikke.

Dem har jeg prøvet i flere størrelser, de er ikke tilnærmelsesvis kraftige nok.

Reply to
N Dude

Hans Kjaergaard wrote.:

Hvordan slår man den til og fra ? Hvis det er en almindelig magnet sletter den jo hele tiden..

Reply to
N Dude

Klaus D. Mikkelsen wrote.:

Jeg skal bruge ca to meter. Men jeg vil have noget, der ser ordentligt ud. Fx. i lakeret ædeltræ...

Jeg vil ikke give så meget for fire magnetskinner, når jeg kan lave det pænere og bedre selv.

Reply to
N Dude

Villy57 wrote.:

Er det mon den slags, man kan få hos Brinck. Jeg kommer i tanke om, at jeg tidligere har set nogle skilte nede hos brinck med priser på diverse magneter..

Reply to
N Dude

Hej Hans

:)

Hej N Dude

Man vipper den ind mekanisk.

Man slår det fra rent mekanisk, ved kun at føre det ind mod båndet når det skal slettes.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hej N Dude

Du skal have nogle firkantede og så skal du have dem mellem

2 jernskinner som knivene hænger på.

"N Dude" skrev i en meddelelse news:4b59d719$0$271$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Prøv at søge på nettet efter Halbach Array Det er en særlig måde at orientere magneterne på, så du får en samlet magnet, der kun er magnetisk på den ene side.

Uffe Bærentsen
Reply to
Uffe Bærentsen