Forsyning til highpower LED?

Jeg har nu bestilt mig en 10W LED(!) som jeg vil bruge til noget "v=E6kkeur" (det er s=E5 satans h=E5rdt at st=E5 op n=E5r det er m=F8rkt)..= . Men hvordan f=E5r jeg bedst/billigst/mest effektivt lavet en forsyning af den?

Jeg ville gerne bare bruge nogen formodstande eller en konstantstr=F8ms generator, men s=E5 har jeg jo et effekttab og nogen varme modstande/ transistorer... SMPS? Har jeg ikke pr=F8vet at lave f=F8r men det burde kunne laves nogenlunde simpelt? Andre id=E9er?

Den skal styres via PWM af en micro s=E5 jeg kan f=E5 den til at skrue op for lysstyrken langsomt over f.eks. 10-15 minutter. Min forsyning vil nok blive en 12 eller 15V AC transformer som jo s=E5 skal ensrettes... LED'en bruger 900mA ved 11V if=F8lge forhandleren.

Reply to
Geronimo

Den 15-11-2010 11:07, Geronimo skrev:

En LED driver er ganske simpel.

Prøv at kigge på LM3404 - den kan det du efterlyser.

National er desuden ganske flinke til at sende samples ;-)

Mvh Thomas

Reply to
Thomas Rasmussen

Det var lige den s=F8geterm jeg manglede, jeg kan nu se at jeg kan finde et par forskellige stykker p=E5 ebay til rimelige penge... Desv=E6rre kan jeg ikke rigtigt finde noget ved nogen af de danske stumpeforhandlere.

Den har 100% alt det som jeg sp=F8rger efter! Desv=E6rre er den bare sv=E6r at finde p=E5 lager her hjemme eller nogen andre steder... Kan dog se at farnell har den, s=E5 det kan v=E6re jeg kan bestille en ved dem... Ellers ender det nok med jeg bestiller en af dem jeg fandt p=E5 ebay.

Tak skal du have for svaret

Brian

Reply to
Geronimo

Den 16-11-2010 09:27, Geronimo skrev:

"Samples" betyder at du har mulighed for at få én eller to gratis ved producenten, så udnyt det.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Jeg ved det men

1) Jeg skal "snyde" dem (risiko for at blive afvist) 2) Det kan tage l=E6nge inden de kommer frem, det er ihvertfald min erfaring fra b=E5de national og andre..!

Selvf=F8lgelig skader det ikke at pr=F8ve, men det er bare nemmere at smide lidt kr efter problemet...

Reply to
Geronimo

Den 16-11-2010 19:20, Geronimo skrev:

:)

Det sker desværre til tider.

Ok, de gange jeg har fået samples, gik det rimeligt hurtigt.

Er en mulighed, måske ikke det ideelle til det du skal bruge, men den er dælme billig ;o)

Men ellers prøv:

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hej, jeg har held med denne:

1000mA constant current, kan k=F8re med op til 35Vdc. Den har dimming-funktion (pwm, 0-5volt) og er alle pengene v=E6rd. Jeg bruger i =F8jeblikket 5 af disse sm=E5 regulatorer rundt omkring. Til prisen (sm=E5 8 USD inkl. forsendelse) kan man ikke g=F8re det bedre.

Mvh. /Ghydda

Reply to
ghydda

Du må meget gerne vende tilbage med mere info når du er kommet igang. Det lyder spændende, og jeg er også fornylig begyndt at lege lidt med microcontroller (Arduino).

Hvor meget lyser kommer der egentligt fra sådan en 10 W diode? Hvad svarer det fx til hvis det var en halogenpære?

Reply to
Martin Larsen

Tak skal du have, prisen er da absolut iorden men det ser desv=E6rre ikke ud til at jeg selv kan justere str=F8mmen? Min lysdiode siger jo max 900mA og dette board giver 1000 mA!

Brian

Reply to
Geronimo

Jeg har ikke f=E5et den endnu s=E5 jeg kan ikke fort=E6lle s=E5 meget om lysstyrken, jeg h=F8rer dog at LED svarer til ca. 7x en gl=F8dep=E6re... Den skulle lyse 650 lumens, men det har jeg sv=E6rt ved at forholde mig til hvad det svarer til!

Jeg har t=E6nkt mig at bruge en AVR ATMega, s=E5 det er jo samme chip som p=E5 arduinoen :-)

Brian

Reply to
Geronimo

Ok, men vend endelig tilbage :)

Reply to
Martin Larsen

N=E5, det gik smertefrit og der er snart 3 stks p=E5 vej i posten til mig! :-)

Brian

Reply to
Geronimo

Vedr. paring mellem en 1000mA LED-driver og en 900mA lysdiode, se er det jo ret enkelt at begr=E6nse PWM'en til maksimalt 90%.

Desuden skal du ikke v=E6re det mindste nerv=F8s. Powerlysdioder er, som alle andre power-komponenter, begr=E6nset af middel-effektafs=E6ttelsen i dem. Derfor har din 10W diode ikke det fjerneste i mod at k=F8re 11W, eller 12W, eller 15W, eller 50W kortvarigt (fx. med en PWM). Det eneste der t=E6ller, er dens temperatur inde i selve lysdiodens aktive del. Bliver den for h=F8j accelere nedbrydningsprocesserne i de materialer den best=E5r af, hvilket igen betyder mindre lysoutput. Du slider den hurtige og hurtige ved stigende temperatur. Ved meget h=F8je temperaturer g=E5r det ekstremt st=E6rkt.

S=E5 du beh=F8ver skam ikke have bekymring om de 11% ekstra str=F8m. Din bekymring skal ligge ved det termiske design - dit k=F8lesystem. Et d=E5rligt k=F8lesystem kan tage livet af din diode ved bare 2W middeleffekt.

God forn=F8jelse! /Ghydda

Reply to
ghydda

Lige en enkelt ting til, pas p=E5 med at kigge p=E5 dioden n=E5r du k=F8rer mere end et par watt i den. Man bliver ikke blind af det, men for d=E6len da den bl=E6nder/giver pletter p=E5 =F8jnene - og de kan v=E6re rigtig l=E6nge om at forsvinde.

650 lumen udstr=E5let fra s=E5 lille et omr=E5de betyder, at lysintensitete= n n=E6r dioden er pokkers h=F8j.

Rigtig god forn=F8jelse! /Ghydda

Reply to
ghydda

hvis 10 watt er absolut max,s=E5 ville jeg hellere holde mig under 10w.. og ved pulsdrift er 10w stadig maximum, men afh af max str=F8m kan str=F8mmen i pulsen v=E6re op til denne v=E6rdi,der er opgivet i databladet . ...og 650 Lumen svarer til en 60-70 watt gl=F8delampe,, alex.

Reply to
Alex