Hvordan får jeg lys i denne LED?

Hej med jer

Jeg har fået anskaffet mig nogle af disse LED's - men er i tvivl om hvad der skal laves af elektronik for at få lys i dem (som jeg har forstået det er det ikke "bare" at sætte strøm til).

Kan nogle kort skitserer, eller linke til, hvad der skal laves for at få lys i dem?

/Morten

Reply to
Morten

Jo, det med strømmen er sådan set det der er mest rigtig. Man sender en passende strøm igennem dem.

Sætter man et batteri over dem, så er spændingen fast og strømmen bliver så ret for høj, hvis batteriet ellers kan give så meget. Og så er den LED snart død.

En LED lyser ved ca 2Volt, så et 1.5Volt element kan ikke tænde den.

2 Elementer giver 3V, som så er for meget.

Skal du drive 100mA gennem en LED ved 3 volt, så du får 2V, så skal der mistes 1 Volt over modstanden som så skal være 10 Ohm (1 / 0.1).

Skal du drive 10mA gennem en LED ved 3 volt, så du får 2V, så skal der mistes 1 Volt over modstanden som så skal være 100 Ohm (1 / 0.01).

Ved store stømme skal der tænkes på nogel pulsering, da lysudbyttet hæves ved fx at styre med dobbelt strøm i halvdelen af tiden. Flere dioder kan sættes i serie, fx 5 stk der styres med 12Volt gennem en modstand der nu skal klare ca 2V

Christen

Reply to
Christen Fihl

Oh, jeg ser lige at jeg i min post, glemte at poste linket til de LEDs jeg snakkede om - det er en bestemt type jeg søger viden omkring.

Ok - dvs. at hvis jeg har en 2 volt strømforsyning, kan jeg sætte + / - direkte på dioden? og hvis jeg f.eks. sætter 3 dioder i serie, så kan jeg sætte en 6 volt strømforsyning direkte på, uden modstande?

Reply to
Morten

"Morten" skrev i meddelelsen news:4a93be56$0$304$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Æhmen det hele står på hjemmesiden..

5V 2.2 Ohm min. 0.91W

7V 5.6 Ohm min. 2.31W 9V 8.2 Ohm min. 3.71W 12V 12 Ohm min. 5.81W 13V 15 Ohm min. 7.07W 24V 33 Ohm min. 14.21W 230V 330 Ohm min. 158.41W

Hvis du fekst vil sætte en 12 volt forsyning på skal du hen og købe en 12 Ohms modstand som du sætter i serie med lysdioden og den skal tåle 6 watt ca.

Mvh Allan

Reply to
Stampe

Arr, tricket med at slå den over på engelsk fik pludselig siden til at give mening ... så siger jeg tak for hjælpen!

Reply to
Morten

Jeg har lige et ekstra spøgsmål til beregneren:

Jeg skal indsætte "Operating current" - er det hvor mange amp min strømforsyning er på?

Reply to
Morten

"Morten" skrev i meddelelsen news:4a93cdd2$0$306$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Du skal indsætte : Recom. forward current 700mA

Altså anbefalet strøm på 700mA der hvor der står: "Operating current"

Det bliver til en modstand på:

Calculated resistance: ? 11,86 Calculated dissipation loss: mW 5810

Altså en 12 Ohms modstand på 5,8 Watt. Jeg ved ikke hvad den nærmeste stadard modstand er på..

PS.: Vi snarkker om at du har en 12Volt forsyning på..

Men hvis du nu sætter to dioder i serie så skal du blot halvere modstanden altså ca. 6 ohm men stadig ca. 6 watt

Er lidt træt i hoved nu - så det kan godt være jeg er ved at vrøvle .. Nå men der er sikker mange der kan sætte mig på plads - godnat

Mvh Allan

Reply to
Stampe

Tak for hjælpen - kan du dog ganske kort forklare mig hvorfor det lige er

700mA? - bare så jeg også kan bruge beregneren selv til andre typer dioder ...
Reply to
Morten

er

ioder

Nej, det er lige pr=E6cist denne diode der arbejder ved 700 mA

Ellers skal du bare have fat i ohms lov.

Har du husket at k=F8be k=F8leplade med til dioden? Ellers br=E6nder den hurtigt af.

Klaus D. Mikkelsen (google gro

"Morten" skrev i meddelelsen news:4a93a366$0$307$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hvad skal du bruge dem til, hvis man må være så fræk at spørge?

Reply to
Brian H

Mest bare for sjov, eller måske til pynt i have-bassin eller lignende ...

Reply to
Morten

Denne lysdiode er designet til at bruge 700mA (0,7 ampere) ved normal drift og det er sikkert også ved 700mA at den lysmængde den er opgivet til er målt! Du kan sagtens køre den ved en mindre strøm, f.eks. 100mA så giver den bare mindre lys. Hvis du vil køre den ved 700mA anbefaler producenten at du køler den ned, det kan du f.eks. gøre ved at lime den fast til en metalplade, alternativ hvis den skal sidde udenfor kan en flad sten måske gøre det.

En normal lysdiode er normalt kun designet til at køre ved 10-30mA men giver også meget mindre lys!

Jeg har selv en warmwhite 3W af samme LED liggende, har ikke lige fået bakset noget sammen den skal bruges i endnu, men jeg kan love for den lyser kraftigt! :)

Brian

Reply to
Brian Lund

"Brian Lund" skrev i en meddelelse news:4a942007$0$302$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Ok, super - men kan du ikke lige kort skrive formlen for hvordan du er kommet frem til de 700mA - det er ikke lykkes mig at få ohms lov til at give mening ...

Reply to
Morten

Det står i databladet fra producenten! Det er ikke noget jeg har regnet mig frem til... ;-)

Brian

Reply to
Brian Lund

De 700mA er den strøm fabrikanten angiver som den optimale (sidste linie i data): Color royalblau Luminous intensity max. 275mW-340mWlm Viewing angle 140° Wavelength 455nm Chromaticity coordinate X:0.15** Y:0.02** Forward Voltage typ. 3.70V (max.4.47V) Recom. forward current 700mA

finn

Reply to
jos

"jos" skrev i en meddelelse news:4a9433e5$0$36560$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

I er skuda os så skarpe :) - jeg takker for hjælpen!

Reply to
Morten

Nej, hvis du sætter 2 dioder i serie skal du bare regne som om spændingen er en lysdiode mindre. Eks.

Antal |Spænding i|Spænding i|Modstand|Modstand lysdioder|lysdioder | modstand | i ohm | watt N | Ud | Ur | R | P

Fomler: Ud = N x 3.7V (for denne diode) Id = 0,7A (for denne diode) Ui = 12V (i dette eksempel) Ur = Ui - Ud R = Ur / Id P = Ur * Id

Uanset N bruges der Ui*Id (8,4 W) energi, men der kommer N * Ud * Id = N * 2,6W til dioderne, resten spildes i modstanden.

Hvis man erstatter modstanden med en modificeret variant af en switch mode power supply, som giver en reguleret strøm i stedet for en reguleret spænding, kan man spare det meste af modstandstabet, på samme måde som en almindelige SMPS sparer den energi som en gammeldags lineær strømforsyning brænder af i transistoren.

Reply to
Jakob Bohm