Hvilke komponenter

Hejsa

Så er jeg ved at lode nye komponenter i min forstærker men har et par spøgsmål.

Jeg brugte i øvrigt den tinsuger Harald-nyborg.dk sælger til 30 kr. fungerede top dollar, men efter 50 tryk begyndte bunden at falde af, så den skulle lige have lidt tape eller lim.

på billedet/diagrammet her

hvad betyder -

Gul og Blå ring - hvorfor er der pile på modstandende, og den blå ring, der er enderne skrå, hvad betyder det ?

Rød ring, 4V7 - hvad er det for en komponent ?

Grøn ring, 2K74 - hmm umiddelbart vil jeg sige det skulle være en 2Kohm

74 ohm, men de 74 ohm er da ret ligegyldige mod de 2K eller ??

Orange ring - diode BAV21, jeg har kun kunne finde BAV10 hos vejle-rc.dk kan den bruges mon ?

Håber på lidt hjælp

/HHAndresen

Reply to
HHAndresen

HHAndresen skriver:

4,7 volt zenerdiode
2,74 kOhm

Det kommer an på. BAV10 kan kun holde til 60 volt, hvor BAV21 kan holde til 250 volt. 10 kan holde til 350mW hvorimod 21'eren kan klare 500mW.

se nomenklaturen et sted på diagrammet/siden... måske 1% modstande eller 1 Watt eller ... find selv på flere...

det er ikke 74 Ohm, men 740 Ohm... K erstattes af et , - altså 2,74 kOhm

jeg ved ikke hvad du vil sige til at grønthandleren forlangte penge for 2,74 kilo appelsiner, hvis du kun havde købt 2 kilo...

tjoo... det vil jeg tro den godt kan... der er da lidt forskel på de to, men det har sikkert ikke nogen betydning i din konstruktion...

--
mvh
Rasmus

En Zener diode ville passe på 4V7, men måske en skrivefejl eller en ny ukendt prefix?

Det er en modstand der findes i E96 rækken. Det er 2740 ohm og ikke 2074 ohm. Kan nok skaffe dig en enkelt eller to for et frimærkes pris.

En google søgning kun på danmark kunne redde dig tid her. Der er mange steder. Se her:

menu => dioder => ensretter-dioder => Se nummer 3 i diodelisten.

Reply to
Jesper Staun Hansen

Hejsa til jer alle

Takker for super og hurtig hjælp :)

Og tak for tilbudet om at sende - flot, men skal alligevel have købt lidt til lageret.

mvh. Hans-Henrik

Reply to
HHAndresen