Regler for en RS485bus

Hejsa med jer...

Hvor finder man noget med regler hvordan en RS485bus skal samles/monteres...

Det bunder egentlig i at jeg har flere kolegaer der køre bussen i fram og tilbage i samme kabel og forbinder stel som en stjerneforbindelse, og det er stik imod min opfattelse af hvordan det skal gøres.....

Kom med nogle sider med fakta.... pleace....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

prøver da:

Ellers prøv Google.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Databladet for driverkretsene har en del "fakta":

Det er absolutt nødvendig at alle nodene reffererer til samme GND. Det medfører at du må fremføre GND sammen med signalparet. Alle skjermer skal jordes slik at der ikke kan forekomme jordsløyfer.

HM

Reply to
Harald Mossige

"Jabbe(4k)" skriver:

Hvordan kan de lave stjernestel på en lang bus ?

Kig hos maxim. Bland andet

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Læs én gang til. De laver _ikke_ stjernestel på selve RS485-bussen. De laver stjernestel på kablet og fører bussen frem og tilbage i det samme kabel (feks Cat5-kabel), Dvs. der bliver brugt 2 par i det samme kabel til RS485.

God side.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

"Uffe Bærentsen" skriver:

Okay, den fattede jeg ikke i første ombæring.

Ja ikke. Den lærte et par folk i mit tidligere job en "smule"....

RS485 er bidirektional, og bruger derfor kun eet par. RS422 er enkeltvejs, og der bruger man to par.

Korrekt. Men for at få så korte pigtails som muligt, så bruger Jabbe's kolleger 2 par i samme kabel. Det er ihvertfald hvad jeg læser ud af hans beskrivelse.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Etter det jeg vet, så "kjører" ISDN RS485 som bus, og der foreskriver de at dropkablene kan være intil 10m. Det vil si at et par inn og et par ut fra nodene bare er nødvendig ved dropkabler lengre en 10m.

HM

Reply to
Harald Mossige

Ikke bare en god side en rigtig god side... Der er en masse til mig som giver mig en masse til det næste montør møde....

Undskyld mit Franske men i er fandme nogle gude drenge herinde....

Ja jeg sidder sgu og klapper i hænderne...

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Dette er vel ikke /helt/ korekt. RS422 er mellom to punkt, ikke en bus med flere drop som RS485.

HM

Reply to
Harald Mossige

Lige hvad "pigtails" betyder ved jeg ikke lige men det er rigtigt at de bruger 2 par i hvertkabel for at få bus frem og så bus til bage i det andet par... Skærmen er lidt på må og få om den bliver brugt, og jeg har ærligt talt heller ikke nogen ide om det skader at den er monteret eller hvad for min holdning til bus frem og tilbage i samme kabel er en NO NO.....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

???????? Det kunne feks. være Par1 og Par2. Protokollen er uden relevans i denne sammenhæng. Om det er SubD eller RJ stik er også uden relevans.

Men ellers forstår jeg ikke hvad du spørger om.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Det er ellers ok, bare man bruger to forskellige par.

Og hvis man laver det rigtigt kan man faktisk lave en stjernekobling fra et centralt punkt, hvor bussen stadig er en lang streng, med alle transcievere monteret med meget korte stubbe.

Reply to
HKJ

Hvilket par frem og hvilket tilbake? Hvilken protokoll er det snakk om? DSUB eller RJ45?

HM

Reply to
Harald Mossige

"Jabbe(4k)" skrev i en meddelelse news:Lz0vj.38$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Det ville også være min indstilling. Der skulle meget gode grunde til at få mig til at lægge det i samme kabel. Sårbarhed ved 2 kabler kontra 1 kabel er imo ikke nok :-)

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Det er imo noget grise-fy. Fejlsøgning på sådan en kabling bliver også besværligere.

Hvis, og jeg siger kun hvis, jeg var tvunget til at lægge det i samme kabel, så ville jeg som minimum have individuel skærm på hvert par.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

"Uffe Bærentsen" skriver:

Med min erfaring i 485 må jeg nok sige at det ville rage mig en klaphat om det er i 1 eller 2 kabler.

Sårbarhed ved 1 eller 2 kabler er fuldstændigt det samme. Kortslutter du bussen er den død. Afbryder du bussen er alle enheder på den anden side af afbrydelsen væk - 1 eller 2 kabler.

Hvorfor det, når det ikke er nødvendigt.

Standard cat5 kabel og så et par rj45 dåser i enderne, det er let at få lavet og testet. Når elektrikkeren er færdig sætter du bare dit udstyr i stikkene og det virker.

Ulempen er så at det vil fejle hvis nogen tager bare et af rj45 stikken ud!

Reply to
HKJ

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Har oplevet at det ikke var ligegyldigt.

Efter kabelbrud hænger der 1 enhed mere på bussen ved 2 kabler.

--
Uffe Bærentsen
Reply to