Genopladelige batterier i boomblaster

Hej

I må undkylde hvis jeg er lidt OT men: En boomblaster bruger 10 * R20 (D) Batterier, det giver jo en spænding på 15 volt, men hvis jeg giver den 10 * genopladelige batterier er det jo kun en spænding på 12 volt, det er jo kun 80% af hvad den ellers gerne vil have. Er der nogen der har nogle idéer til hvordan man kan give den lidt ekstra? Eller om det er nok til at den kan spille nogle timer uden strømforsyning? Jeg havde nemlig tænkt lidt på noget fusk med et lille bil batteri eller noget i den stil, men det er jo lidt stort at slæbe rundt på, så andre forslag modtages med tak inden jeg køber mig fattig i batterier til sommer.

MVH Morten Lundstrøm

--
Replace .hej with .com in my e-mail prior to sending e-mail.
Reply to

15

sommer.

Glemte lige, jeg har også kigget på blybatterier til (store) fjernstyrede biler... kunne de evt. benyttes med en ledning på + og - ?

/Morten

--
Replace .hej with .com in my e-mail prior to sending e-mail.
Reply to
Morten Lundstrøm

Hej Morten,

Normalt beregnes en battericelle flad når den når 0,8V, så den burde virke ned til 8V. Opladelige regnes for flade ved 1,0..1,1V og de burde i samme apparat altså bruges mellem 12,5V og 10..11V. Så svaret må være ja, de kan bruges (og det bliver hurtigt gammelt at løbe rundt med en udvendig blyklods - tro mig :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak for svaret! Kan du anbefale nogle gode genopladelige batterier? Det er jo lidt af en jungle, og man kan hurtigt blive fattig hvis man går galt i byen :-)

/Morten

--
Replace .hej with .com in my e-mail prior to sending e-mail.
Reply to
Morten Lundstrøm

Panasonic alkaline batterier klarer sig godt (ifølge flere tests). Det kan være at deres genopladelige også er gode, men jeg ved det ikke! :-) Jeg køber via

- de er billige og incl. forsendelse.

--
best regards
Anders Thorsby

Hej Morten,

Velbekomme :)

Som Anders skriver skulle Panasonic være gode. Jeg har ikke selv erfaringer med dem, så jeg kan kun støtte mig til hvad andre har nævnt i den forbindelse. GP-celler skulle efter sigende også være rigtig gode.

Egentlig et problem at de fleste domme i den retning falder efter meget få sammenligninger, men sådan er det jo desværre.

Det eneste batteri jeg hidtil direkte vil kalde dårligt, er et fra en opladelig bore-/skruemaskine der døde efter 3. opladning og nu kun kan holde et par minutter, men dels ved jeg ikke hvem der har lavet cellerne og dels kan jeg have været uheldig med lige netop det batteri.

--
Venlig hilsen,
Søren