fabrikation af STORE print

Hej gruppe,

Er der een af jer herinde der kender en printfabrikant der kan fremstille print, enkeltsidet, på 60X60cm? De fabrikanter jeg kender til har 45X60cm som største størrelse panel, og det er for småt. Endvidere skal printene laves i et Rogers materiale, men da det ifølge Rogers kan laves med FR4 proces skulle det ikke være en begrænsning.

Og fabrikanten skal bo i Europa!

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Var det eventuelt muligt at lave fx 2 print a 30x60 og så forbinde dem med noget fladkabel?

--
| Christian Iversen       |  Zis is a verr interesting effect I have   |
| chrivers@iversen-net.dk |  been studying now for the last 2 minutes  |

Hej Bo

Nu ved jeg ikke hvor mange du skal have levet, men hvis det er et problem at finde en der kan lave så store print, ja bliver problemet jo ikke mindre hvis du skal ud og finde en bestyk- ningsautomat der er stor nok bagefter.

Jeg gætter på at Bo skal bruge det til noget a-typisk. Enkeltsidet i den størrelse...

Du skal bare finde dem der er vant til at producere backplanes (f.eks. ATCA). Jeg har kendskab til

som dog er pænt pebrede i pris, og jeg er lidt i tvivl om de vil lave enkeltsidet.

mvh. Casper

Reply to
Casper Brøgger

Hej,

Lige en uddybning af krav:

Det er til en 433MHz patchantenne, der skal monteres på en flyve'skine. Så fabrikation i to eller flere stykker er ikke en option. Og på grund af flyapplikationen (certificering, vægt etc.) kan det ikke laves med en metalplade som patch. Desuden skal skidtet flyves rundt over Antarktis, så det skal være temmelig robust.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Hej Bo

Køb printpladen og få så en maskinfabrik til at fræse det kobber væk du ikke skal bruge.

"Bo Braendstrup" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@oersted.dtu.dk...

Har du overvejet selv at ætse det ?

Reply to
Jacob

Hej Bo

Er det kun et styk's? Jeg kender en producent i Berlin der kan klare det, men han bliver nok lidt lunken hvis det er en enkelt... Du kan evt. bare skære omridset af patchen med en hobby-kniv (og en stål-lineal), og så trække det overskydende kobber af, det virker fint på Rogers når vi skal fjerne store arealer på prototyper, og ved 433MHz er et par tiendedele uden betydning... Et lille spørgsmål til aplikationen...Når du skriver at det skal være enkelt-sidet, går jeg ud fra at den skal placeres over et reference-plan. Kunne du ikke bruge FR4, og vende kobbersiden direkte mod reference-planet? det er et gammelt trick, da det frit-feltstabet i FR4'en er minimal (jeg vil sige ikke eksisterende), og da FR4 har VÆSENTLIGT bedre egenskaber end Rogers rent mekanisk (peel-strength, holdbarhed og slider midre på fræse-maskinerne). Du vil så få selve patchen til at arbejde i et rent luft-dielektrika, hvilket giver endnu lavere tab, og gør det lettere at beregne. Hvis det er for at få patchen mindre, hvorfor så ikke tage skridtet fuldt ud, og bruge et keramisk substrat med Er på 10+ ?

Nysgerrige hilsner Kåre

Reply to
Kåre

Hej,

Nej jeg skal bruge 4-8 stykker til at opbygge hele antennen. Plus et par prototyper til at måle på. Vi har valgt enkeltsidet for at gøre det simpelt. Faktisk er der to lag plus jordplan. Vi har hidtil eksperimenteret med FR4, og opskaleret frekvensen til 2GHz, og det virker fint. Men Rogers er langt mere temperaturstabilt end FR4, og tabene er også dernede hvor de er rare at have. Jo, vi har overvejet RO6010, men de fås ikke i så store paneler!

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Ja, det har jeg da! Men min belysningskasse er ikke større end A3 = 310X410mm. Close, but no cigar.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Bo Braendstrup skrev:

10X410mm.

Hvor kompliceret er layoutet? Ku' det t=E6nkes at en skiltemaler ku' sk=E6re det i folie som du bare ka' klistre p=E5?

-Lasse

Reply to
langwadt

310X410mm.

Det kan være det ender med sådan noget. Det er jo bare en kvadratisk kobberfirkant med to små huller i.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

det

Hej Bo

Det firma i Berlin jeg tænker på, hedder Geyer. De laver normalt aktive backplane, men plejer at være villige til at lave lidt af hvert...Jeg er dog i tvivl om 4-8 stykker er FOR lidt... Alternativt: Køb laminattet uden kobber. Få et repro-firma til at skære omridset ud i kraftig kobberfolie (De har nogle x-y skrivere med knive til den slags opgaver. Lim de udskårne pads på substratet. Du skal alligevel opligne pad'ene individuelt (Hvis jeg har forstået dig ret?), så præcisionen af pålimningen burde ike være så stor? Ellers mener jeg stadig at en stål-lineal og en hobbykniv (Og et par tvinger til at holde linealen på plads) kunne løse opgaven fornuftigt...På Rogers ER detaltså nemt at rykke den overskydende kobber af. Vil du løfte sløret for hvad den skal bruges til? Jeg troede kun der var PMR/Tetra i det område?

mvh. Kåre

Reply to
Kåre

Hvis jeg kan få min vilje (og kan få paneler store nok) ender det nok med FR4 og hjemmeætsning. Så kan jeg klistre plasticfolie på, og skære overflødig folie af.

Det skal bruges til at kortlægge istykkelsen på Antarktis.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Lav det selv. Køb en rulle ImagOn film (fås i ruller a 5 meter og vist nok

60 eller 80cm bredde) og køb noget råprint der passer. Jeg laver det selv og det fungerer meget fint - og så er det meeeget billigere end den gængse færdigfremstillede fotoprint.

Peter

Reply to
Peter Andersen