laserafstandsmåler

Hejsa. Jeg tænke på er der nogen herinde som ved hvordan man laver sin egen afstands måler??? Ved de kan laves ret små, da de jo kan sidde i kikkerter og kameraer.

Evt hvis nogen har et diagram over det.

Den skal ikke kunne andet en finde afstanden og vise det.

Hvor lang afstand kan en afstandsmåler bruges på?

er laser ikke bedre end en sonisk måler?

Mvh

Thomas

Reply to
Thomas Hauerslev Andersen

"Thomas Hauerslev Andersen" skrev i news:bthf1k$20e$ snipped-for-privacy@sunsite.dk

egen

Til ultrakorte afstande (nm) kan du blande en lille del af lyset fra en CW-Laser sammen med det reflekterede lys, her kan du få en opløsning på mindre end en nm hvis du har råd.

Til korte afstande (10cm til >1m) kan du bruge en CW-Laser og så måle vinkel med en ccd chip.

Til store afstande (50m til mange Km) kan du sende en laser puls ud og så måle tiden indtil du modtager et ekko. Den normale laser til den slags er en NDYAG faststof laser. Du skal være klar over at denne type laser er meget farlig da den kan lave pulser der er kraftige nok til at ødelægge et øje på store afstande. I forsvaret betragtes laser afstands målere på samme måde som et skapladt våben med sikkerheds afstande på mange Km.

PS NDYAG = Neodymium Doped Yttrium Aluminum Garnet

Dem jeg har rodet med kan måle afstand ud til ca 20Km med et optisk dæmpeled der kun lader 10% af laserlyset at komme ud. Opløsningen var 10m.

Man har målt afstanden til månen med en laserafstandsmåler, der var dog en reflektor plaseret på månen.

Kommer helt an på afstande og opløsning.

-- Hilsen Peter N Petersen

15kw

okay, jeg vælger at lave en afstandsmåler som skal kunne måle ud til maks.

1500m. Den skal være rimilig præcis plus minus nogle meter. Den må ikke fylde alverdens og skal have digital instrumentering.

Hvad vil du gøre???

Thomas

"15kw" skrev i en meddelelse news:3ffc4b86$0$126$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

kikkerter

vinkel

en

dæmpeled

Reply to
Thomas Hauerslev Andersen

"Thomas Hauerslev Andersen" skrev i news:bthlff$b87$ snipped-for-privacy@sunsite.dk

Starte med at finde en egnet laser (meget kort puls tid nS. og med stor puls effekt). Når laseren er på plads skal der laves en clock generator og en tæller, tælleren skal være hurtig (læs >100MHz) .

Opløsningen bestemmes af din clock frekvens, så du kan jo starte med at finde ud af hvad frekvensen skal være ved 10meters opløsning. Husk at lyset skal både ud og hjem igen, du finder nok ud af at det bliver en høj frekvens.

Du skal også have lavet foto detekter til at modtage ekkoet + du skal have noget optik til at montere foran detektoren.

Jeg ville nok ikke starte med at lave et sådant project.

-- Hilsen Peter N Petersen

15kw

Thomas Hauerslev Andersen skriver:

Købe en færdig !

Kalus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

ok. tak skal du have. Kommer nok til at snakke noget mere med dig engang. Skal forresten til aalborg flyvestation som elktronikfagtekniker. Skal på skole her til d. 29 marts :)

Thomas

"15kw" skrev i en meddelelse news:3ffc5cf3$0$178$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

maks.

puls

lyset

Reply to
Thomas Hauerslev Andersen

"Thomas Hauerslev Andersen" skrev i news:btholm$lb2$ snipped-for-privacy@sunsite.dk

God fornøjelse, jeg stopper selv på fredag i karup efter nogle år der dog ikke som lærling.

Der har tidligere været mulighed for at få et hæfte om laser i forsvaret, der er i dette hefte forklaret hvordan det hele virker, du kan spørge på specialskolen når du kommer der over.

-- Hilsen Peter N Petersen

15kw

det er jo ikke sjovt.

:)

Thomas

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Thomas Hauerslev Andersen

okay... det vil jeg da gøre. Takker ;)

Thomas

"15kw" skrev i en meddelelse news:3ffc73d4$0$144$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

engang.

Reply to
Thomas Hauerslev Andersen

Thomas Hauerslev Andersen skriver:

Nej, men billigere og så ender men med at det virker !

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside: