Håndmontage af SMD- prototyper

Hej,

Anvendes der loddepasta, flusmiddel eller lign. ved håndmontage af et prototype-PCB med SMD-komponenter ?

(De få gange jeg har loddet på SMD har jeg siddet og fumlet med loddekolbe, tin og fjernet overskuddet med tinsugetråd, men jeg har set at RS sælger forskellige remedier for lodning ;o)

--
Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Torben W. Hansen skrev:

se

Jeg bruge flydende flus på komponenten og boarded (ikke meget, men nok :-)).

--
Hilsen Mikkel Lund
Mikkel Lund

Få en ramme med net lige som til silketryk med komponenplaceringerne som "billede". Loddepasta (flussmiddel er indeholdt heri) rakles på. Komponenterne trykkes ned i tinpastaen. Tykkelsen på nettet bestemmer, hvor meget pasta, der rakles på loddeøerne - så lidt som muligt.

Lodning kan ske endten med varm luft (kan blæse komponenterne af) eller opvarmning af printet. Kan loddes på en alu-plade, ½" tyk på en kogeplade ved en temperatur på ca. 250° C. Når lodningen flyder, falder komponenbten på plads på loddeøen. Printet fjerne nu forsigtigt og lægges på en træplade. Varmen må ikke kyses af ved for hurtig afkøling.

Jeg prøvede flere typer loddepasta. FLUITIN er den bedste og afterlader ikke flussrester.

Så vidt jeg husker findes der et silketrykfirma i Vejle, der er yderst behjælpelige med projektet og kender til dette emne også.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

"Torben W. Hansen" skrev i en meddelelse news:45af46a5$0$902$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Alletiders! Tak til jer begge for de fine anvisninger og links - det var lige det jeg havde brug for ;o)

--
Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

To modeller.

1.: Som beskrevet med rakler. ELLER Du køber en sprøjte, kanyle,med tinpasta. Og en trykluftsmaskine (dispenser) med fodpedal. og så dupper du små pastaklatter på øerne.

2.: Du dupper små epoxy limklatter på mellem øerne. Monterer komponenterne. vender printet på hovedet, og en tur gennem loddemaskinen. (god at kombinere med leaded montage.)

Så er der håndmodellen. du kommer lidt tinpasta på øerne, og benytter en varmluft loddekolbe, tillige at smelte. og kan gå videre til næste komponent.

Hvad er det du skal fremstille, stort, småt, mix, rep ??

Kurt

"Torben W. Hansen" skrev i en meddelelse news:45af579c$0$876$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Reply to
Solid Ground

"Solid Ground" skrev i en meddelelse news:45b52ae5$0$178$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Ok - tak for anvisningerne...

Flere små sensordesigns, samlet i et PCB-layout.

--
Med venlig hilsen
Torben W. Hansen