ericsson chatboard cha-01 protokol

Hejsa,

jeg har fået tilsluttet Ericssons Chatboard CHA-01 (beregnet til at skrive sms hurtigt på en mobiltelefon) til en Zilog uP, og det virker for så vidt fint.

Problemet er at man er nødt til at trykke på SMS, WWW eller Email knapperne for at kunne bruge qwerty knapperne. Som standard er keyboardet åbenbart sat i phone-mode, hvor kun tallene, pilene, *, #, Yes og No virker. Som ekstra bonus skifter det også tilbage til Phone-mode efter et minut eller to i fx SMS mode uden at man har trykket på knapperne, samt hvis man trykker på Yes eller No.

Jeg vil gerne vide, om det er muligt at sende en kommando til keyboardet, som skifter det's mode til fx SMS-mode, så jeg ikke behøver trykke på SMS knappen når jeg vil bruge tastaturet, og så jeg kan skifte det til SMS mode efter brugeren har trykket Yes eller No - så vil jeg nemlig kunne bruge dem som Enter og Cancel.

Jeg vil tro, at en sådan kommando findes, da telefonen må kunne fortælle keyboardet at brugeren er begyndt at skrive en sms. Desværre passer boardet ikke til min telefon, så jeg kan ikke teste det, eller måle på kommunikationen selv...

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php
Reply to

Hej,

"Michael Thomsen" wrote in news:op.stjfkmnqhrxo93@mtpc:

Så vidt jeg husker går det i skrive mode, også hvis man starter SMS'en på telefonen, men jeg har ikke lige nogle af delene ved siden af mig så det er frit efter hukommelsen og jeg brugte det ikke meget dengang, højst

10..20 beskeder, da det var en PITA at bruge (måske kan jeg finde dem frem i morgen eller søndag og teste det).
--
Venlig hilsen,
Søren

Chatboard sender "telefon tastetryk" som ascii , og det er en "lousy" protokol at dekode.

Dvs. Chatboard sender det du ville trykke på telefonens taster , for at få samme tegn.

Så hvis du ville trykke 4 gange på 8 tallet for at få et "t" , så sender chatboard 8888 som ascii til telefonen , hvis du trykker på "t" tasten.

Jeg mener ikke du kan undgå at trykke på SMS knappen

Der er en Phillips 8051 inde i det og har hørt om en som har/ville replace den med en Atmel 8515 (med et modificeret reset kredsløb) og så skrevet en egen driver til den Atmel. Men er ikke sikker på om det er blevet til noget

Hilsen Carsten

Reply to
Carsten

Yep plus en masse udenoms-pjank; men det virker nu fint :)

Ok - ærgerligt.

Har selv overvejet at mokke en ny 8051 i med egen kode - så kunne jeg også slippe for rs232; men det vil jo nok komme til at tage en halv til en hel uge, og det synes jeg ikke lige jeg kan forsvare pt... ;)

Så hvis Søren kan bekræfte at man ikke behøver trykke på SMS knappen hvis man vælger det gennem telefonens menupunkter vil jeg nok starte med at gå på jagt efter en gammel Ericsson telefon...

//michael