Hjemmekontrolsystem

Hejsa

Jeg har i et længere stykke tid gået med tanken om at lave en form for computer-styring til hjemmet..

Min tanke er, at jeg vil lave et antal små bokse, som kan kobles på en form for lokalt netværk af een eller anden given type.

Disse bokse kan evt. bestå af:

  1. Ind/udgange, der kan bruges til at styre lys og registrere om noget er sluttet/afbrudt (tyverialarm til døre/vinduer)

  1. A/D-converter som kan bruges til at måle temperatur eller andre ting, kunne jo bruges til at måle temp. i dybfryseren i kælderen eller garagen.

  2. Fx. IR-sender der er kodet til ens HI-FI-dimser, så man via computeren kan styre optag osv.

  1. Find selv på noget.

Jeg tænkte på at hver box kunne bestå af fx. en PIC på et lille standard-board, som man så bestykker til den funktion man skal bruge. Hver boks kan så fx. lære sit slavenummer ved at trykke på "learn" og så lade computeren fortælle den hvem den er, og lægge det i en flash-ram som jo efterhånden er i de fleste PIC's.

Jeg ved godt at der findes en del af sådan noget på nettet, men de er generelt ret skrabsomme.

Hvis der er nogen her der er med på ideen, der også kender til elektronik på et lidt højere plan end byggesæt, det behøver jo ikke være på alle områder, og kunne tænke sig at være med til at stable et åben-sovs projekt på benene, ville det da være en rar ting.

Jeg selv er uddannet elektronik tekniker, og har ret stor erfaring med elektronik, har rodet med det i godt. 25 år (er 35), men det er en lidt for stor mundfuld for een person at gå igang med.

Skriv her i gruppen hvis det har interesse, eller direkte til mig på hauge @ trutter . dk

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

form

Har du kigget på

? Du kunne bruge en RS485 databus rundt i huset, og styre/måle det hele fra en PC's seriel-port.....

Mvh. Mikael Kristiansen

Reply to
Mikael Kristiansen

Hvorfor trække nye ledninger når der ligger massere af kobber i huset i forvejen. En idé vil da være at lave kommunikation over 230V nettet. Det giver muligheden for f.eks. at sætte en lille on/off switch direkte i stikkontakten og styre den fra hovedboksen der sidder i sikringsskabet.

svjv findes der vist allerede protokoller osv. til den form for kommunikation. Mener det er X10 den hedder.

Reply to
Lars Kristensen

Info var der lidt af her:

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Hejsa

Problemet med X10 er at det er utroligt langsomt, bare der skal ske en lille smule på samme tid, er der op til 2-3 sek. delay, før en enhed gør det man har bedt dem om. Jeg har en masse X10 skrammel på lager, som jeg ikke bruger af samme årsag.

Men bortset fra det, så er der kommet nogle gode svar på min private mail, så jeg tror der er mulighed for at der blir stablet et projekt på benene, hvis vi altså alle sammen bliver enige om hvordan det skal køres ;o)

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Ja, X10 eksisterer, men det er DYRT, og "underutvikla".

HM

Reply to
Harald Mossige

lille

årsag.

Kan du tenka deg å kvitta deg med litt av det?. Eg er interessert i å spionera litt på modulasjon og demodulasjon av signala.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Hauge.

Problemet er ikke altid den store mundfuld :-), men økonomien :-(. Der er flere måder at gøre det på. Men på idé siden kan jeg da godt være med :-).

Mvh Klavs.

Reply to
Klavs Rommedahl

Hejsa

Ja forstår dig godt, og der findes nogle få mains-modem (modem til lysnet) kredse på markedet, og regner med at kigge på dem. Men meget simpelt set, så er det eneste det består af, en modulator, der modulerer de 230 v med et hf-signal på omkring 70-100 KHz igennem en lille trafo for galvanisk adskillelse. På modtagersiden er det reelt bare det modsatte, en trafo der kun overfører de 70-100 KHz ind i en demodulator. Såre simpelt.

Enig kan man sagtens, men da X10 bruger nul-gennemgang som sync til deres data, er der desværre grænser for hvor hurtigt de kan sende, da de kun sender en pakke for hver gennemgang. Og for X10 er det ikke muligt at køre data mellem de 3 faser, da de jo ikke går igennem nul på samme tid, logisk nok ;)

Skal nok melde ud her :o)

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hejsa Klavs

Jamen, efter min mening er det ikke dyrt at lave et sådanne system, da ingen af delene er dyre, og det mener jeg, jeg har heller ikke den store økonomi til det, men jeg vil nu mene at med den tid det vil tage at lave det, så vil der være mulighed for at skrabe de penge frem til det, som der er nødvendigt.

Nu skriver du ide-siden, er det ideer til hvad det skal kunne, eller er det også på selve udviklingssiden?

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hej!

Jeg gik også i længere tid med et lignede projekt i tankerne. Men det blev kun ved tanken fordi det virkede som en meget stor opgave. Og jeg lider af samme sygdom som de fleste andre teknik nørder nemlig at bedst når jeg er i gang med ét projekt kommer jeg på et nyt. Og det nye projekt er det lige pludselig meget mere spændende og får aldrig lavet det første færdig.... Sådan har jeg menge projekter liggende der aldrig blev færdig. Men så snakkede jeg med et par andre udviklere om projektet, og de ville gerne være med. Og i dag har vi lavet følgende til projektet.

a.. En RS485 baseret protokol. JAHAP (Just Another Home Automation Protocol) b.. Et intelligent USB til RS485 interface (Sch + PCB). (Protokol parser) c.. Et Display Panel. 4 Knapper, 4 lysdioder, et digi hjul (op, ned, tryk), 4x20 liniers display + kontrol af backlight og kontrast, temperatur føler, IR sensor. (Sch + PCB + Housing) d.. En 240Vac dimmer med kontrol af lamper. (Sch + PCB) er dog lavet med Triacs og jeg vil gerne lave det om til IGBT'er. e.. En Persienne styring, med en DC motor med Tacho til løft og en STEPPER til at vinkle bladene med. (Sch + PCB).

På ønske listen er:

a.. En lille touch sensor (uden berøring)

Alle enheder bliver styret af en PC (singel board pc som ikke fylder noget), hvor der bliver skrevet et PLC program i Delphi hvor man vil kunne styre sine ting igennem. Men også styrer musik (mp3'er, video og andet via fjernbetjening og panelerne. Ja, man kommer til at kunne lige så meget som man kan programmere sig til. Eller som den generiske del kommer til at kunne.

Men jeg er ved at løbe lidt surt i projektet, fordi det har taget mange timer, og der stadig er et godt stykke tid tilbage.

Men vi er villige til at lave det til et open source projekt med alle diagrammer, layouts og sovs hvis der er andre, som vil være med til at lave projektet federe og større.

Vores ide har lige fra starten været, at lave et projekt som alle kan få glæde af, altså alt arbejde bliver offentliggjort.

Hvis nogen føler interesse for projektet, så kan jeg tage nogle billeder af de ting vi allerede nu har fået til at virke og ligge på en hjemmeside.

Hvis nogen vil kontakte mig omkring projektet, så kan det ske på jan.thoegersen (a) privat . dk

Reply to
Jan Thogersen

Det er der vist mange der har.

Det jeg har lavet er delt op i to niveau'er, et 485 netværk fra en kontrol PC og ud til nogle "hubs", derfra kan der så yderlig tilsluttes andre enheder, men her foregår kommunikationen med et 5 volt oc. signal. Med den topologi, slipper jeg for at 485 kablet skal gå frem og tilbage fra alt. De små MPU'er der sidder efter hub'en, behøver heller ikke at have overskud til at håndtere en hurtig kommunikation, de ser kun deres egen kommunikation.

485 delen er opbygget med UTP kabling, hvor 1 par bruges til kommunikation og 3 par bruges til strømforsyning. Fra hub'en bruger jeg 3 leder: +, signal og -. Jeg har valgt at køre systemet på 12 volt og så bruge lokale (low power) spændingsregulatorer til MPU'er, på den måde har spændingstab i kabler næsten igen betydning.

Hver hub har 16 digitale indgange (hvoraf de 4 også kan være udgange), hver indgang kan også håndtere en kontakt eller en MPU med serial kommunikation. Det betyder at det er rimelig let at interface til alle mulige typer sensorer, de bliver bare tilsluttet en lille MPU, der håndterer aflæsningen af sensoren og har serial kommunikation til en indgang på hub'en (En indgang er bidirektionel når den bruger serial kommunikation, så sådan en MPU kan også styre udgange).

Jeg har systemet virkende (med mange forskellige enheder), men mangler at få skrevet kontrol programmet på PC'en (I øjeblikket kører det med nogle testprogrammer).

Reply to
HKJ

Ja selv dem der brugte rtty for 25 år siden, ville få svært ved ved at kommunikere så langsomt, som det er tilfældet med X10.

Danny

Reply to
Danny Jul

ikke

Hvorfor ikke bruge ethernet moduleret over netspændingen, det burde da kunne køre hurtigt nok. Jeg mener da at der køre bredbåndsforsøg et eller andet sted i dk, hvor elselskabet udbyder bredbånd over elnettet.

Jeg ved ikke hvordan det rent praktisk skal gøres, men kan et 10Mbit netkort med coaxudgang ikke "interfaces" til elnettet ret enkelt?

Mvh //zigge

Reply to
zigge

ikke

Tanker om 230V som netmedia. Ved å bruka nullgjennomgangssina som komunikasjonsvindu, så er 230V nettet nærmast støyfritt.

Myndighetene tillet signallering på lysnettet i frekvensområdet 95 - 148 KHz..

Vi velger 148 KHz, 1 byte, startbit, 8 databit, 1 paritetbit og 1 stopbit =

11 bit. Tida for å formidla 1 byte blir: 1 / 148000 * 11 = 0,000 074324 s = 74,32 us

Vi tenker oss meldinga sentrert til nullgjenomgangen, og spør: kor langt opp på sinuskurven kan vi modulera, utan å få støyproblemer? Her må "fagfolk" svara.

Deretter kan vi spørja: Kor mykje informasjon må vi overføra i kvar melding? Vi skal nå ein node, og overføra informasjon.

-------------------------------------- Eg arbeider med den problemstillinga, men først vil eg ha på plass ein svært kompakt protokoll, som skal kunna "styra" ein steppermotor, og den skal kjøra på RS485, samtidig som den skal flyttast over til lysnettet.

Eg ønsker i første omgang samarbeid om protokollen, men eg har ein del gjennomtenkte meininger om resten og.

HM

PS Er der nokon som ser seg kalla til å oppsumera, og senda mail til dei som er intereserte?

DS

Reply to
Harald Mossige

Køb nogle LK IHC komponenter :-D

"HKJ" skrev i en meddelelse news:bil58n$2obt$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

fra

signal

hver

kommunikation.

aflæsningen

indgang

Reply to
:-^-Shame-^-:

Hej

Jeg har fået nogle ret gode respons som email på dette indlæg, og jeg samler lige sammen, og regner med at lave et forum for dem som har besvaret, således at vi kan komme igang med et ordenligt projekt, som det tyder på at det kan blive. :o)

Jeg vender tilbage snarest muligt.

Tak til alle.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Er det ikke bare at jave stikket i den bærbare og så køre det?

Men det er da værd at lave forstudier på både IHC og Simens systemerne :-)

Mvh //zigge

Reply to
zigge

Mere den anden vej - At lave sine egne IO moduler og tilslutte dem til controlleren

/A

Reply to
anders majland

Er ICH kontrolleren så "åpen" at nødvendig skjema, koder og protokoller er tilgjengelige?

HM

Reply to
Harald Mossige