Klasse D med rør....

Hej Jeg læste en test i high fidelity af nogle højttalere. Her skrev de at de havde prøvet med mange forskellige forstærkere, lige fra rør til klasse D... Her er det så mit spørgsmål kommer. Kan man lave en klasse D forstærker med rør? Kan rør switche ved de høje frekvenser der er nødvendig? Jeg ved ikke så meget om rør, men en udgangstransformator må da være perfekt til lavpasfiltreringen til sidst. Er der nogen der ved mere om rør der har nogle fornuftige bud?

mvh Jeppe

Reply to
Jeppe Holm

Jeppe Holm skriver:

Intet er umuligt.

De første radar var bygget med rør, så mon ikek de kan ?

Hvorfor i alverden skulle den bygges med rør ?

Klaus D. Mikkelsen skrev i meddelelsen ...

Ja, det ville da være den dårligst tænkelige udnyttelse af rørenes overlegne lineære overførselsfunktion :-o

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Du har nok misforstået teksten. "de havde prøvet med mange forskellige forstærkere, lige fra rør til klasse D. skal forstås således:

Lige fra rørforstærkere og frem til kl. D forstærkere. Det har således ikke noget at gøre med, om Kl. D forstærkere kan laves meds rør. Til audioformål vil det være særdeles uhensigtsmæssigt for ikke at sige umuligt.

Hvor man bruger radiorør til f.eks. radar, eller TV eller lign. bruger man noget, der heder klystroner. De kan sende/udstråle/ afgive meget stor effekt, men kun i pulsform - og dermed umuligt til audiobrug.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

Hej

Klystroner kan man bruge til TV sendere og man kan få dem til at køre nogenlunde lineært og har en meget høj gain (f.eks.10-20W ind og 40kW ud) Til radare bruger man magnetroner som pulser med signalet også med en meget høj effekt.

MVH Daniel

Reply to
Daniel Michel Buch - OZ8AES

"Jeppe Holm" skrev i en meddelelse news:42a92bce$0$18646$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det er intet problem. Jeg tror, de første rørbestykkede klasse D-forstærkere blev lavet først i 60'erne, men jeg ved, at virkningsgraden lå omkring de 80 %. Switchfrekvensen på klasse D-forstærkere er forholdsvis lav. Man kan (kunne) sagtens finde rør, som klarer det.

Her kan man læse stort set alt, der er værd at vide om klasse D-forstærkere:

- Karsten Nielsen's Ph.D. thesis.

Mvh. Anders

Reply to
Anders Henriksen

Det jeg læste, var at de placerede rørforstærere som det ene yderlige lydideal og klasse D som det andet. Grunden til det blev postet, var om der var nogen der havde viden der kunne sige om det kunne lade sig gøre eller ej, bare så jeg ikke startede på noget der ikke kunne lade gøre. At det er tosset, er så en anden snak. Og så for at have en forstærker som ingen andre har.

Hvordan laver man en pulsbreddemodulator med rør, og kan man bare bruge et push-pull trin til sidst? Vil udgangstransformatoren fungerer som lavpasfilter, eller skal det laves inden?

mvh Jeppe

Reply to
Jeppe Holm

Jeppe Holm skriver:

Det kan lade sig gøre, men jeg vil ikke råde nogen som helst til at starte med det.

Sådan en kan jeg sko godt lave til dig.....(altså en ingen andre har).

PL509 og PL519 og lignende blev jo brugt i TV til lineiudgang. De kørte vel i klasse D, som en BU508 gør i dag i et TV. Mon ikke de kan køre en del hurtigere end 15kHz, hvis det skulle være. De kan vist klare en pænt stor strøm.

En pulsbreddemodulator med rør... :-) Det kan man vel også godt, hvad med et par trioder i differentialkobling, og en trekant ind på det ene gitter, og signalet ind på det andet. Og PWM ud på den ene anode. Heh, ret heftigt projekt!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Sorry, jeg fik lige byttet om 2 begreber