Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Hej

Jeg leder efter et program som kan sende et signal ud på COM/USB porten når PC´en er start op og klar til brug. Signalet kan være en IR komando eller bare en en spænding på port. Signalet skal forsvinde igen når PC power off eller sættet i standby. Findes et sådan program??

Mvh Martin

Reply to
Martin Nielsen

nu ved jeg ikke hvor meget du er inde i programmering, men det er nogenlunde let at lave et program som bare sætter et signal på COM porten når det startes, og lader signalet beholde sin værdi indtil PCen slukkes

Reply to
Esben von Buchwald

Hej

Jeg kan godt lave lidt C programmering, men har kun erfaring med at programmere små PIC og AVR kredse

Reply to
Martin Nielsen

jeg fandt noget på et tidspunkt til styring af seriel og parallelporten fra et C eller java program, kan ikke lige huske hvad det hed, det ligger på min laptop, så jegk an lige poste det ved lejlighed, ellers så prøv at kigge lidt på google efter styring af serielporten i windows med C

Reply to
Esben von Buchwald

Hvis man piller rigtigt i sin BIOS kan de fleste mainboards slukke for USB power når de slukker - og sikkert også går i standby. Det er det "elspareskinnerne" benytter...

/A

Reply to
Anders F

Martin Nielsen skriver:

Forklar, hvad du skal bruge det til, så kan jeg måske hjælpe.

Klaus

 Click to see the full signature
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

Tja, det er lidt af en lang histiorie. Jeg bruger min PC både til mediacenter og som alm. PC. Når jeg bruger den som alm PC burger jeg naturligvis min PC monitor som default og når det bruges som mediacenter så bruger jeg mit TV som default monitor. TV er placret i stuen og PC er placeret inde på et kontor. Jeg har lavet så jeg kan styre min pc med en remote. Trykker jeg power on tasten på min remote sender jeg en IR komando til et lille AVR processor som så "kortslutter " power op tasten på min PC og min pc starter op. Når min AVR processor tænder min PC starter jeg samtidig en timer på ca.

1½min så jeg er sikker på at windows er startet op. Efter timer udløb sender jeg en IR komando til PC og fortæller at den skal skifter fra PC monitor til TV og samtidig starte mit media program. Og nu komme jeg så til mit ønske. Jeg er begundt at bruger Hibernate mode på min pc og så skal den jo ikke bruge 1½min på at starte op, så nu vil jeg gerne sende IR komandoen før fx efter 30sek. Problemet er så at mit AVR kredsøb ikke ved om jeg starter fra off eller hibernate mode, så det vil altid vente 11min før at der sker noget. Derfor har jeg brug for et signal som fortæller mig at min PC er startet op og klar til brug, da jeg så kan lade mit AVR kredsløb sende IR komandoen umildbart efter at det modtager dette signal, så kommer jeg til at have en meget hurtigere opstartstid på mit system.

Det var vist cirka det.

Reply to
Martin Nielsen

jo, men det fortæller vil ikke noget om, om PC er klar til brug? (windows startet op)

Reply to
Martin Nielsen

Martin Nielsen skriver:

Okay, kør en lille rutine der sætter en bit på pallelporten og smid den i din start folder.

Klaus

 Click to see the full signature
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

Kig evt her:

Her bør være inspiration nok, med diagram, downloadbart program og hele pulletjavsen.

Klaus

 Click to see the full signature
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

men hvordan skal han så løse det, når den booter efter hibernate?

Reply to
Esben von Buchwald

Esben von Buchwald skriver:

Ved at lade programmet være aktivt hele tiden.

Klaus

 Click to see the full signature
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

Men et program, som sætter pin X på LPT til 1 når det startes, og som derefter hibernates, opdaterer vel ikke denne pins status, da hibernation er transparent for programmerne (altså de ved ikke det sker)

så medmindre windows husker sådanne settings og tager dem med i sit image når der hibernates, hjælper det vel ik?

Reply to
Esben von Buchwald

Esben von Buchwald skriver:

Det skulle det da gerne gøre.

Pas....

Klaus

 Click to see the full signature
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

Bruk denne windows message så løser det seg lett :

WM_POWERBROADCAST

The WM_POWERBROADCAST message is broadcast to an application to notify it of power-management events.

Power-management event. This parameter can be one of the following events. EventMeaning PBT_APMBATTERYLOW Battery power is low. PBT_APMOEMEVENTOEM -defined event occurred. PBT_APMPOWERSTATUSCHANGE Power status has changed. PBT_APMQUERYSUSPEND Request for permission to suspend. PBT_APMQUERYSUSPENDFAILED Suspension request denied. PBT_APMRESUMEAUTOMATIC Operation resuming automatically after event. PBT_APMRESUMECRITICAL Operation resuming after critical suspension. PBT_APMRESUMESUSPEND Operation resuming after suspension. PBT_APMSUSPEND System is suspending operation.

Reply to
Tom-Vidar Nilsen

Bare for at være lidt vanskelig. Min LPT port er ikke ledig til et sådant formål. Så findes der noget som kan bruge til USB eller COM porten?

Reply to
Martin Nielsen

Martin Nielsen skriver:

Doh

Til comporten gør der sikkert. USB er noget crap, det kræver drivere.

JEg har ikek lige et eksempel til com porten...

Klaus

 Click to see the full signature
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

Jeg har før linket til dette:

Det kan let modificeres til at passe til formålet.

Du kan også gøre det med en bat-fil ved at bruge "mode com1" kommandoen, det har jeg også skrevet før.

Men du læser tilsyneladende ikke de svar du får.

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard
 Click to see the full signature
Reply to
Bertel Brander

Jeg vil prøve at kigge på det.

Jo jeg læser de svar jeg får, men synes nu ikke lige jeg har set dette link før.

Reply to
Martin Nielsen

Hvis du vil have det lavet om til at køre i baggrunden altid og vente på diverse power events, finder vi nok osgså ud af det.

Måske skyldes det at jeg, for at undgå at spamme tre nyhedsgrupper med det samme svar, kun havde svaret i én (dk.edb.system.ms-windows), da det er den gruppe jeg læser. Du bør nok beslutte dig for hvilken gruppe du vil fortsætte diskutionen i (sætte FUT).