Detekter spænding forøgelse på 1 V hvordan

"Kim M Jørgensen" skriver:

Enten en kondesator i serie med basis på en transistor, eller en komperator der måler spænding.

Jeg har lille problem jeg ikke lige kan se mig ud på.

Jeg har en spænding på 12 V der ved et skift forøges til 13 V, dertil skulle jeg så gerne have konstrueret et lille kredsløb der kan detektere denne forøgelse på 1 V og så trække et relæ.

Nogen der har en simpel løsning det kan gøres på?

Har også et andet sted samme funktion med 5 V der forøges til 6 V hvis den skulle være nemmere at arbejde med.

Synes jeg har prøvet i div. simulerings programmer uden det store held.

Så håber der er nogen der kan komme på en simpel og nem løsning

Reply to
Kim M Jørgensen

Ja nuer jeg ikke lige den største hej til analog elektronik, så er det enten noget du har nogle link til eller noget du vil forklare lidt dybere hvordan fungere og kan bygges.

Er normalt mere til digital elektronok og microcontrolere :-)

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Kim M Jørgensen

"Kim M Jørgensen" skriver:

De 2 første modstande er spændingsdelere til det ene input på komperatoren. Lige efter er der endnu en spændingsdeler, blot med en zenerdiode og en modstand. Spændingen over zeneren er nogelunde konstant, mens den ved modstandsdelingen vil være afhængig af tilgangsspændingen.

Nu har jeg lavet et simpelt eksempel, men zener og modstandsværdier kan du selv bestemme.

----o--------o------------------ | | .-. .-. | | | | | | | | '-' '-' | | | | | | |\| o----------------|-\ | | | >-------o Out .-. o-------|+/ | | | |/| | | - '-' ^ Zener 6,25 volt | | -----o--------o---------------------- created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

Prøv at simulere ovenstående....

Okay, det fylder altid så meget......

Hej Kim

En comperator lavet med en OP-amp eller også en TCA965.

Ja nu kan det godt være jeg er lidt dum men må desværre side jeg ahr tid svært ved at tyde sådan et ASCI diagram, kan ikke lige se hvad det er der skal være der rundt ved Out, om det er en transistor eller noget.

Så ellers hvsi du har det som billede og diagram skal du da ellers være meget velkommen til evt at uploade det her

Kim M Jørgensen

Du skal lige kopiere Kim's fine tegning ud i notepad e.l. for at få noget læsligt ud af det hvis du sidder i OE e.l. Alternativet er at bruge en transistor og trimme en spændingsdeler i indgangen ti llige at være slukket på din off spænding. Det kræver lidt færre komponenter end med komparatoren.

Men du nævner intet om hvad kravene er til sådan en konstruktion eller hvor den skal bruges henne!?

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

"Max" skrev i en meddelelse news:45630fed$0$2096$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Så bliver jeg desværre nød til at komme med et dumt spørgsmål, hvad er en comperator ? Var engang på 2. skoleperiode jeg kan huske at have hort om det men er efterhånden mange år siden.

Reply to
Kim M Jørgensen

Næ han hedder ikke Kim men Klaus ;-)

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

"Kim M Jørgensen" skriver:

Jeg prøvede lige google og fandt:

hvad med den her? ville det virke...

/ |-----------| o o _| | |( | |( relæ | |(_ | | | | | | | ___ |/ - 12V -|___|----| BC547 --- |> | | | | 5V | .-.@ I_relæ | | | | | | | '-' | | | ------------- (created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen

Hvad betyder compare på dansk ? (at sammenligne), så en comperator er et kredsløb der sammenligner.

--
MVH.
N_B_DK

Der er ikke nogle krav til konstroktionen ud over at den bare skal kunne registrere den spændingsforøgelse på 1 V

Skal bruges på en udgang på et headsted der førøger spændingen med 1 volt når det aktiveres. Den forøges.fra 12 til 13 voldt og på et andet ledningspar fra 5 til 6 volt.

"Peter Andersen" skrev i en meddelelse news:45631537$0$15891$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
Kim M Jørgensen