Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?

Hej gruppe

Er der nogen der kan give et bud på, hvordan man fikser noget der kan detektere jern men ikke aluminium (eller omvendt)?

Jeg er med på at induktive aftastere har en nominel tasteafstand, som halveres ved aluminium i forhold til stål 37. Men det er jeg ret sikker på ikke er helt præcist nok til det jeg gerne vil. Jeg tænker man måske kan måle en induceret strøm i en spole, når en jern-dims passerer, som jeg tænker må være stører end hvis det er en aluminiumsdims. Dog har jeg ingen spoler i skufferne og jeg har ikke hørt om nogle elektronik-stump-butikker med søndagsåbent... ak og ve.

Er der nogen der har erfaring med noget lignende?

--
Thomas [4990]
Reply to

Når jern nærmer sig en spole stiger induktionen lidt fordi jern er magnetiserbart, men når alu nærmer sig falder den lidt pga. hvirvelstrømmen i alu'en.

Det med jernet kan dog snyde afhængig af jernets facon fordi der også går hvirvelstrøm i jern. Hvis man f.eks tager en ring af jern og placerer foran spolen, bliver der mere hvirvelstrømseffekt end der bliver forøgelse af selvinduktionen, og man vil 'tro' det er alu.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

"Thomas Demant" skrev i en meddelelse news:488c22f8$0$90265$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

om

Nu skriver du jo ikke noget om hvad det skal bruges til og hvilke afstande det skal virke på,,, Den simple metode: Lav en afstemt kreds der påvirkes af metallet og mål på faseændringen mellem strøm og spænding samt belastningen,, belastningen fortæller noget om der er en påvirkning og fasen fortæller noget om metallet er magnetisk eller ikke magnetisk.. denne metode burde virke på korte afstande og ved frekvenser mellem 50 og 150 KHz

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Nej, det er egentlig også lidt lusket af mig. Det er til at sortere dåser (sodavands- og øldåser).

Det må være et forsøg værd - så er der lidt at lave i næste uge også :-)

Tak for svaret.

--
Thomas [4990]
Reply to

"Thomas Demant" skrev i en meddelelse news:488c774d$0$90272$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Så var en kraftig magnet/elektromagnet måske en mulighed ?

mvh JBH

Reply to
JBH

Planen var at det skulle ske automatisk fra et bånd. Elektromagnet der skiftevis magnetiseres og demagnetiseres hvis den "fanger" en dåse kan blive en mulighed hvis ikke jeg kan hitte ud af noget andet.

--
Thomas [4990]
Reply to

Thomas Demant skriver:

Prøv at fortæl, hvad det drejer sig om, lidt nærmere.

Kraftig elektromagnet der er on hele tiden, samt en fotocelle der ser på tværs af båndet. Er fotocellen afbrudt for længe, er der noget der "hænger" på magneten. Magnet afbrydes og dåse sorteres fra.

Alternativet er en kraftig permanentmagnet og en arm der "skubber" væk, i tilfælde af at der bliver noget hængende.

Det giver vel snart sig selv ;-) Hint: ' fanger en dåse'

Sodavandsdåser er lavet af jern, mens øldåser er af det lidt dyrere aluminium.

--
Benny
Reply to

Benny Nissen skriver:

Og nolge af stål - og de er ikke til at fange....

nde

=E5ser

Netop s=E5dan et projekt har jeg en gang v=E6ret censor p=E5. Det kan lade sig g=F8re med hvirvelstr=F8msm=E5ling. En fritsvingende oscillator, med en spole p=E5 sk=E5lformet ferritkerne, hvor kernen ber=F8rer d=E5sen. Foruds=E6tningen for at det virker er at materialet altid har same tykkelse, og form, men det skulle det jo s=E5 stort set have ved d=E5ser.

Hilsen Kim

Reply to
Kim Christensen

Hej Benny

Ikke de sodavandsdåser jeg har i huset, de er af aluminium uden undtagelse, jeg kan forøvrig ikke huske hvornår jeg har set jern- dåser til andet end konserves.

Nææ... helt så sort-hvidt er det ikke. Så ville det være lettere bare at læse stregkoden og sammenholde med en database. Jeg tror nok at alle Coca-Cola dåser er af jern. Men en del andre er af aluminium.

Om der faktisk også findes nogen af stål ved jeg ikke - det har jeg ikke set noget til.

--
Thomas [4990]
Reply to

At jeg syntes det vil være smart med en maskine, der sorterer dåser, kvaser dem uden pant og sorterer til hhv. jern eller alu, mens pantdåser sorteres for sig selv. Om det er uundværligt? Næ, overhovedet ikke. Men et fint kaffepause-projekt ;-)

Tror hellere jeg vil taste på undersiden af magneten, så jeg ved det er jern straks strålen brydes.

Ikke just på lager - det må blive noget med strøm til!

Tak for svarene.

--
Thomas [4990]
Reply to

Interessant. Det er et forsøg værd.

Tak for alle svar!

--
Thomas [4990]
Reply to

re

e bare at

De Pepsi Light jeg har set er m=E6rket FE, mens de alm. Pepsi vi har derhjemme er m=E6rket AL. begge er fra Tyskland.

-- Christian......

Hold afstand.... S=E5 kan det v=E6re vi andre ikke skal holde i k=F8 i evigheder.

Reply to
Christian B. Andresen