Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?

Hej Gruppe,

Håber I kan hjælpe mig - for jeg er ved at give op. Jeg er igang med at bygge en simpel lille lampe der kan tænde og slukke ved et knap-tryk.

Udfordringen ligger i at min knap er en momentan-knap. Hvad skal jeg gøre/bruge for at lave en on/off funktion? Min lampe kører på 12 V DC.

Jeg har set på relæer, men kan ikke finde nogen der kan "switche" stilling på samme puls.

Er der nogen der kan hjælpe mig med en nem og helst billig løsning?

mvh ///M

Reply to
///M

"///M"

Et op/nedblændings-relæ (f.eks. Hella 4RD001836-05) fra en gammel tysk bil kan gøre det, men spolen bruger 2A under skiftet . Du må få det jeg sidder med her, men det skal hentes i Odense N

Per*

Reply to
Per*

"///M" skrev i meddelelsen news:48f77de7$0$90262$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hvad med et kip-relæ?

Reply to
Brian Hedelund

///M skrev:

En Flip/flop (4013) kan ret simpelt sættes op til det

--
Mvh.

Tomas
Reply to
Tomas .

Hej, Tak for svaret. Fantastisk hurtig gruppe er det også :) Jeg kan ikke levere 2A, så jeg kan desværre ikke bruge dit relæ (men tak for tilbuddet). Jeg kan se to andre har givet mig to løsningsmuligheder som jeg vil undersøge nærmere.

mvh ///M

Reply to
///M

Hej, Tak for hurtigt svar. Jeg kender ikke til et kip-relæ. Kan du sige mig hvad det hedder på engelsk eller hvor jeg kan læse om sådan et?

mvh ///M

Reply to
///M

Tak for hurtigt svar. Jeg kender lidt til digital elektronik, så dette er bestemt en mulighed. Kan du hjælpe mig et lille stykke videre ved at sige hvad jeg skal søge efter for at finde et diagram? Jeg har fundet ét, men er det "ret simpelt" eller kan det gøres bedre?

()

mvh ///M

Reply to
///M

hvad

Skifter stilling hver gfang det f=E5r en puls.

230 V udgaven bruges tit til lys med korrespondance og hvor der er flere end 3 tryk.

-- Christian......

Hold afstand.... S=E5 kan det v=E6re vi andre ikke skal holde i k=F8 i evigheder.

Reply to
Christian B. Andresen

///M skrev:

Det er ikke helt tosset. På Clk. indgangen kan du i stedet for NAND'gatene (4093) indsætte en trykknap, hvor den ene pol går til plus og den anden på CLK. indgangen. Nu kan du pulse Flip- flop,en. Dog skal du lige sikre logikniveauet, så på Clk. indgangen placerer du også en 10k modstand, hvis anden ende, du sætter til GND (minus). Over denne modstand placerer du en 100nF kondensator, så funker det :-)

--
Mvh.

Tomas
Reply to
Tomas .

Tusind tak for hjælp. Jeg har fået klarlagt hvad jeg skal :)

mvh ///M

Reply to
///M

///M skrev:

du

100nF

Super!

God fornøjelse med kredsløbet :-)

--
Mvh.

Tomas
Reply to
Tomas .

Prøv at søg på flipflop og transistor i google så kan du måske finde samme config du kan lave ud af et par transistore og lidt modstande

Kasper

Reply to
Kasper

ing som

dekolben

Se det forst=E5r jeg s=E5 udem=E6rket, god forn=F8jelse.