Dehydrator

Hej gruppe!

Jeg vil mægtig gerne have en Excalibur 2500! Den forhandles ikke herhjemme, men på nettet har jeg fundet den - i UK til over 2000 kroner *UARK* I USA sælges den til 99$ på nettet - HURRA - problemet er bare at forsendelse beløber sig til uhyrlige summer, det billigste er 78$. Og selv om det stadig er billigere end i UK, så var der måske en af jer der havde et tip eller en idé til hvordan jeg løser det billigere?

På forhånd tak

Mette

Reply to
MGA

Hej Mette,

Jeg er sikker på at du har ramt en forkert newsgruppe.

MGA skriver:

Bruger din almindelige ovn ?

Det beklager jeg, jeg kunne ikke lige gætte hvilken gruppe det hørte i, når der ikke er en "køkkenudstyrsgruppe"

Mette

Reply to
MGA

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Øh? Mon ikke det er liiige dyrt nok at have ovnen til at stå tændt natten over? Mener du det?

Mette

Reply to
MGA

MGA skriver:

Det er nok det samme. At uddrive x mm2 vand kræver xx kW, uanset, hvilken ovn du bruger. En decideret dehydrator kan måske gøre det en smule billigere end en ovn, men det er minimalt, specielt set i forhold til prisen på en dehydrator....

Ja, jeg er helt seriøs.

"MGA" skrev i en meddelelse news:42b15740$0$63694$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Husk også told og 25% moms når du sammenligner priser i USA (de begge dele beregnes også på forsendelsen).

Reply to
Allan Soerensen

Der er netop kommet nye regler så moms bliver ikke længere beregnet for forsendelsen, kun for værdien af pakken.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk
Reply to

I den grad, de skriver at den optimale temperatur er 140°F svarende til

60°C, så hvis din ovn kan køre derned bruger den ikke ret meget strøm - temostaten sørger jo for at varmelegemet kun kører ganske lidt. Så det er slet ikke de 2000W (eller hvad det nu er i _din_ ovn) der står på mærkepladen du skal regne med. En "Dehydrator" vil kun spare strøm hvis den er bedre isoleret end din ovn - og det tror jeg ikke den er, ovnen er jo beregnet til at køre ved meget højere temperatur. Eenergien der skal bruges til selve processen er fysisk bestemt som Klaus så rigtigt skriver. Det svarer lidt til at nogle reklamere med en energibesparende kaffemaskine der kun bruger 400W !, men glemmer så at den kører tilsvarende længere tid ..

Det ligner endnu et emne til "den elektriske kirkegård"

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Lige en tilføjelse: Den eneste forskel er muligvis at der nok skal en del ventilation til, men det kan vel også arrangeres hvis det er en varmluftsovn - og så med delvis åben låge

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Hej Mette

når

Spørg i dk.kultur.mad+drikke

Så er der så også lige det faktum at der i ovnen er en pære der lyser konstant, som man sikkert ikke lige kan slukke. Effektforbruget til den pære bliver pludseligt ret betydeligt..

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen

Ok, men varens toldværdi indeholder stadig alle de omkostninger, der løber på varen indtil den når den Danske grænse, så der skal også betales told af forsendelse, emballage og evt. forsikringer.

Reply to
Allan Soerensen

Martin Sørensen said the following on 16-06-2005 14:46:

Sådan som jeg læser beskrivelsen suger den luft ind, varmer det op til

60°C og blæser det ud igen på forsiden - så reelt er det en 400W varmeblæser, så mon ikke en 15W pærens energiforbrug drukner i det spil, men det sænker da fjernvarmeregningen ;-)

/carsten

Reply to
Carsten Holck

i, n=E5r

P=E5 et punkt har du nu ramt helt rigtigt: Du kan nemlig slet ikke bruge USA-modellen her i landet.

Grunden er at de i USA k=F8rer med 110 volt mens vi her i Europa k=F8rer med 230 volt, dvs. over den dobbelt s=E5 h=F8j sp=E6nding. Hvis du derfor pr=F8ver at tilslutte en USA-model her i landet, vil den sandsynligvis br=E6nde af (=3D g=E5 i stykker uden mulighed for reparation) indenfor et par minutter. Og det var jo ikke meningen.

Ebbe

Reply to
Ebbe Kristensen

Som andre skriver er det forkert gruppe - nok bedre med noget dk.fritid.

Men hvis det ikke lige skal være den model, så er der også en fra Svejtsiske Stöckli. Den er ikke så kompakt, men det er nok også tit godt med lidt mere højde mellem de enkelte lag. Dansk Hjemmerproduktion forhandler den:

og så starter prisen ved 850 Kr inkl. moms.

OBH Nordica har også haft en model 6772 der minder en del om Stöckli'en.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

Tak, men jeg er blevet frarådet de runde med varme i bunden af seriøse dehydratorbrugere - de skulle være svære at rengøre og ikke fordele varmen jævnt = man skal skifte plads mellem bakkerne hver time for et ordentligt resultat.

OBH har ikke længere dehydratorer - Ole B. Hansen siger at de mener markedet er for lille herhjemme...

Tak for alle de gode råd - desværre er vores ovn ikke en varmluftsovn, men jeg vil prøve med lågen på klem og se om det går - men måske er det for stort energitab...

Mette

Reply to
MGA

Tænk lige på, at pærens effektforbug (afhængig af udformningen af lampefatningen) indgår i varmen som ovnen genererer, så den spilder faktisk ikke energi.

NS

Reply to
NS

Ja, selvfølgeligt! Alt andet ville være dumt design. Det eneste energi der går tabt er energien i det lys der slipper ud gennem glasset i lågen, og det er ret minimalt. :-)

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Du gav mig en idé Klaus!

Hvis jeg kan finde en bordovn med varmluft vil den sikkert ikke være dyrere end en dehydrator. Jeg har fundet en fra idéline, men desværre er mindste temperatur 100 grader - og det skal jo være 50 grader.

Jeg leder videre :-)

Mette

Reply to
MGA