Spm.: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

Go' dag og God Jul! - Jeg fandt sør'me et oscilloscop i mit lokale loppemarked...jeg 'pruttede' det ned fra 200 til 150kr, da man ikke vidste om det virker...det ser helt sundt ud, og faktisk som nyt indeni elektronikken...jeg vil gætte på det er 30-40 år gammelt?...well, så meget om det jeg tror er lidt af et kup? - Nu er der det, at jeg ikke aner hvordan man betjener denne maskine. Jeg har en idé om at ville måle radiorør, særlig de typer man bruger i guitarforstærkere, samt måle output fra diverse gamle mikrofoner, især af krystal og keramisk type. Jeg mener at huske noget med prøvesonder 'prober' til de forskellige formål? - Der er jo et hav af knapper og switches og jegskagidigskajeg, så det vil jeg ikke begynde at spørge til nu, men håbe på at kunne finde en manual, gerne kopi, enten fra en af brugerne her i gruppen, eller måske endda fra datidens importør, der sandelig stadig er i fuldt vigør...altså et par tips eller ligefrem en manual, vil være meget velkommen! - nospam skal fjernes ved reply til min email...mvh. Jens-Ole - København og Røsnæs

Reply to
JOB

JOB skriver:

Som enhvert andet scop.

Timebase er hvor hurtig strålen er at løbe hen over hver af de små firmkanter på skærmen. Skal du måle langsom frekvens skal du vælge en timebase med lang tid, høje frekvenser en hurtig timebase.

Hver kanal har en attenuator. Her stiller du "højden" af det målte signal, reprensenteret i tern.

Du skal som minimum have 1 probe. Har du det, clipser du midterlederen fast i din finger (okay, det behøves ikke at bløde:-) og ser en 50 Hz kurve på skærmen - din første måling er hjemme !

- Der er jo et hav af

Hvis du ikke finder en manual, så tage et godt billede af fronten på scopet, og smid det et sted vi alle kan se. Så kan vil holde "kend dit scop dag" senere, hvor vi kan forklare funktionerne.

Hej Klaus, tak, jeg fandt en begrænset manual (-diagram), og det hjælper jo...jeg har da også fundet ud af, at prober er ret standardiserede, så de skulle ikke blive for svære at finde - de er dyre herhjemme, men kan fås billigere på eBay i USA...mvh. Jens-Ole

Reply to
JOB

JOB skriver:

De kan også fås billigt brugte i DK...

Brugtgrej.dk, eller news:dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej.

"JOB" skrev i en meddelelse

det ser helt sundt ud, og faktisk som nyt indeni

Det er et godt scop, med godt trig-kredsløb- hvis ikke alle kondensatorerne er udtørret ;). Jeg er lige ved at tro, det var sån' et vi havde til svendeprøven for ~20 år siden.

Reply to
Jørgen M. Rasmussen

de

Hej igen, ja tak, jeg vil prøve i den nævnte gruppe...mvh. JOB

Reply to
JOB

Det bliver dyrt at importere dem fra USA. Der kommer forsendelse, told og moms på.

Du kunne ringe til Atimco

og spørge efter prober, der kan passe til et 20MHz scop. Der er ingen grund til at købe 500MHz prober.

"Jørgen M. Rasmussen" skrev i en meddelelse news:43a9379d$0$2099$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Jeg har selv et kikusui skop som jeg har haft meget glæde af, men mangler du den teoretisk elektroniske baggrund (som dine spørgsmål antyder) tror jeg desværre ikke at du får meget ud af skopet. Lige så lidt som jeg ville få ud af et sæt røntgenbilleder eller en ikke musikkyndig ville få ud af et kanondyrt Hammond orgel. .

Reply to
RK

RK skriver:

Jeg tror at Jørgen, som du svarer, får fint meget ud af sit scop.

Jens-Ole som startede denne tråd, skal blot lære at bruge sit scop (det er derfor vi er her).

"JOB" skrev i en meddelelse

måske du kan bruge noget af dette

her er så rosinen i pølse enden

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

mangler

jeg

Hej Klaus og øvrige - ja, jeg satser på at få snuset lidt til mig, især de målinger jeg prioriterer...jeg er ganske lærenem, ganske tålmodig, og er helt bevidst om at jeg har en opgave foran mig, hvis jeg skal have noget fornuftigt ud af erhvervelsen. Men ingen er jo født til at udnytte et oscilloskop, men jeg mener jo at alt kan læres...mit behov er foreløbig begrænset til at måle på radiorør og mikrofonkrystaller f.eks. i forhold til en reference værdi. - Men tak til alle for gode råd osv. - mvh. og God Jul! - JOB (bortrejst fra i morgen torsdag og over Nytår!)

Reply to
JOB

scope.html

Hej Michael...1000 tak for links, naturligvis især 'rosinen'! - mvh. JOB

Reply to
JOB

Jeg takker også jeg har nemlig ovenstående oscilloscop, som jeg så kunne finde manualen på. Det er defekt så jeg mangler et diagram(er ikke i man.), både x og y afbøjning mangler. mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen

I mangler lige denne

1.4MB