Baanbrede

Er der nogen der kan fortælle mig om jeg har forstået begrebet båndbredde korrekt? Altså hvis man har en kommunikationskanal meed en båndbredde på 100 MHz, så kan man sende bitstrømme (f.eks.) igennem med 100 Mbit/s? Kan man så godt f.eks. sende én bitstrøm meed 30 MBit/s og én med 70 MBit/s?

Er der nogen der kan forkare mig hvordan man måler at et kabel har en båndbredde på så og så meget og et andet kabel har en båndbredde på noget andet? Hvis det er fordi det er skærmet så det giver bedre støjimmunitet hvordan måler man så at begrænsingien er X båndbredde? På f.eks. vores telefonlinier er båndbredden ca. 1MHz. Man sender så tale på de lave frekvenser og ADSL på de højere. Men hvad gør at båndbredden ikke kunne være f.eks. 100 MHz?

Reply to
Don

Jeg kender ikke så meget til beregninger af båndbredder osv. Men én ting du skal være opmærksom på, er, at der er fejlkorrigering på sendte/modtagne data, og hvis der er fejl i data-overførslen må den tages om igen. Dette betyder en båndbreddenedsættelse. I dag vil jeg tro man mest bruger CRC-tjek på en data-pakke og ikke ligesom seriel overførsel hvor det er tjek-bit man har anvendt i utrolig mange år.

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
Reply to

Dette er avhengig av modulasjonsmetode.

4PSK eller 8PSK gir mange muligheter, men dette er jeg ingen spesialist på.

Det blir for vanskelig å holde et så langt foredrag. Jeg anbefaler deg først å forstå Ohm lov. Sa vil du kanskje forstå noe mer om elektrisitet. Normale forståelser av frekvens og frekvensavhengige komponenter må også læres.

Men normalt vil et cat-5 kabel kunne gjengi frekvenser på 100 MHz til 100 meters lengde.

Til å måle kabel finnes det spesielle apparater. Jeg har brukt et fra FLUKE som koster ca kr 50 000,- Disse baserer seg på pulstog hvor det måles hastighet og refleksjoner.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Ledningens längd och kvalitet. Med max 50 m telefonledning kanske det går med 100 MHz. Vem har så kort telefonledning?

--

 + Ken +
Reply to

Mange tak for alle jeres svar. Nu kommer vi nok lidt mere ind på et af spørgsmålene, nemlig hvad vil kvalitet af et kabel sige....så vidt jeg forstår er båndbredden af et kabel målt ud fra hvor hurtigt man kan sende signaler gennem kabelet i forhold til længden, hvor man stadigt kan modtage signalet i den anden ende med en acceptabel lille BER. Hvorfor er det egentlig nemmere at modtage en langsom bitstrøm end en hurtig bitstrøm på et givent kabel?

Reply to
Don

Don skriver:

Kommer an på, hvilke kvaliteter man ønsker. Eksemspelvis fleksibelt ved

-35 grader.

Jo hurtigere bitstrøm, jo hurtigere stige/faldetider på det enkelte bit. I et kabel er der kapaciteter mellem lederne, jo højere kapacitet, jo "fladere" blier flankerne påsignalet - forestil dig en kondensator mellem de to ledere.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet: