otpornici - peek power?

Kopam po nekim dataseetovima al ne mogu pronaci ono sto me zanima. Uzmimo za primjer otpornik od 1/4W. Maksimalna struja kroz njega neka bude Im. Nekako mi logicno da kroz njega moze teci i 2 x Im sa duty 50%, na 50Hz recimo Moze li teci 10xIm sa 10% duty?

i kolika je granica?

Reply to
O R O Z

Kod velikih peak optereæenja mo¾e doæi do lokalnog pregrijavanja jer se toplina ne stigne disperzirati po tijelu otpornika. To ovisi o frevenciji i trajanju impulsa. Evo jednog primjera:

- while (1);

Reply to
while(1);

Raèunaj sa srednjom vrijednosti struje, a ne sa vr¹nom pa te ba¹ briga za duty cycle. I neka ti snaga disipirana na otporniku ne prelazi 50% nazivne snage otpornika.

Reply to
Hector

He he, pa ba¹ o vr¹noj struji i duty cycle ovisi srednja struja.

Treba mi 6 puta veæa snaga otpornika ali samo u 5% vremena. Znaèi da æe u tih 5% teæi i 6 puta veæa struja od one pri nazivnoj snazi. Srednja struja a time i snaga æe biti 30% nazivne! Znaèi mo¾e po tvom proraèunu!

Reply to
O R O Z

briga za

j snazi.

Izra=E8unaj RMS struje. Briga otpornika kako waveform zapravo izgleda.

Reply to
Mad I.D.

Ja bi rekao da mo¾e. O kojoj frekvenciji se radi? Ako nije neka visoka ne bi trebalo bit problema. Ako je pak frekvencija visoka onda ti igra ulogu i induktivitet otpornika

Reply to
Hector

frekvencija je promjenjiva od 50 do 200Hz. Na poèetku svake periode kroz otpornik teèe struja, bez obzira na frekvenciju, samo 0,2ms!

Reply to
O R O Z

Izraèunaj RMS struje. Briga otpornika kako waveform zapravo izgleda.

Pa nije ba¹ tako. Moraju postojat granice! Struja je diskontinuirana i u jednom djeliæu sekunde ili periode mo¾e biti recimo 100 puta veæa od konstantne struje pri nazivnoj vrijednosti snage. Pri tome ukupni RMS struje mo¾e biti puno manji od struje pri nazivnoj snazi otpornika. Vjerujem da bi otpornik explodirao ili bi se zapu¹io!

Reply to
O R O Z

Ma to bi trebalo biti skroz OK :-)

Reply to
Hector

Lijepo obja¹njeno. Tako sam si i zami¹ljao da funkcionira!

Reply to
O R O Z

Jedna granica je i dozvoljeni napon. Npr, ako na 40 koma 1/4 W otpornik s duty

1% narine¹ napon koji daje impulsno 25W, skuriæe se zbog napona, a ne zbog snage ( za to treba 1000V)....

m.hr...

i u

duty 1% narine=B9 napon koji

a 1000V)....

tako je. kod stuje je bitan jedino rms.

Reply to
Mad I.D.

Èini mi se da to ovisi i o dimenzijama otpornika! Skurilo bi ga ako bi se desio proboj po povr¹ini otpornika!

Petar je jako dobro objasnio stvar! El energiju (Ws) koju otpor preuzme mora u obliku toplinske (J) predat okolini! Pretpostavimo da otpor kroz jedan cijeli period prima el energiju i predaje ju u okolinu. Sustav je u ustaljenom stanju i otpor je zauzeo neku odreðenu temperaturu! Meðutim ako u jednom dijeliæu te periode dovedemo istu tu energiju na otpor, on je neæe moæi predat okolini u tom istom vremenu zbog tromosti prelaza topline te æe postiæi veliku temperaturu dovoljnu za taljenje i uni¹tenje otpornika! Pitanje je samo kolika je temperatura taljenja i koliko se smije iæi sa smanjivanjem perioda voðenja i poveæanjem struje?

Struja je ta koja æe zagrijat otpornik i zato je po meni bitan oblik struje! a ne samo rms!

Reply to
O R O Z

Stru=E8no obja=B9njeno osim jednog previda: =20

struju=20

Sla=BEem se za 10 puta ve=E6u snagu uz 10 % duty cycle, ali 10 puta = ve=E6a struja kroz otrprnik zna=E8i 100 puta ve=E6u snagu pa bi duty = cycle mogao biti samo 1 %.

Reply to
DZ

Sla¾em se za 10 puta veæu snagu uz 10 % duty cycle, ali 10 puta veæa struja kroz otrprnik znaèi 100 puta veæu snagu pa bi duty cycle mogao biti samo 1 %.

U pravu si, otpornik bi crkao kod 10 puta vece struje, uz 10% duty cycle. Promaklo mi da je snaga kvadrat struje na istom otporu.

--
Bolje da me mrze zbog onoga ¹to jesam,
nego da me vole zbog onoga ¹to nisam.

Toèno! Ja sam uzeo fiksnih 12V pa sam raèunao otpor i struju sa 1/4W. Onda sam vidio da mi treba 6 puta veæa struja i da æu ju dobit sa 6 puta manjim otporom i da taj otpornik mora biti 6 puta veæe snage, pa me to zbunilo, a vjerujem da sam zbunio i Petra!

Reply to
O R O Z

Bogami jesi, ni sam ne vjerujem da mi mogla promaknit tolika greska. Sto je jos gore, pustio bi i navedenu struju u tom duty cycle kroz otpornik i spalio ga, naravno brzo bi mi bilo jasno zasto.

--
Bolje da me mrze zbog onoga ¹to jesam,
nego da me vole zbog onoga ¹to nisam.
http://sotona.ath.cx
Reply to
Petar Bjelèiæ

:o))

Reply to
O R O Z

eba

se

ora

je

=F0enu

otpor,

aza

=B1tenje

je

ruje!

Nisi uzeo u obzir termi=E8ki kapacitet. Taj se otpornik nikako nece zagrijati u kratkom vremenu. Of course da RMS ne funkcionira ako je period 1h. No ako je frekvencija dovoljno velika (tipa par sto Hz) i dalje ne vidim, niti sam ikada tijekom svog skolovanja / prof. karijere cuo za ista drugo osim RMS-a. Dobro, to ne znaci da sam upravu, no eto, ako uzmes termi=E8ki kapacitet vidjet ces da je nemoguce da on u kratkom roku postigne peak temperaturu koja bi ga unistila.

Reply to
Mad I.D.

ik s

treba

i se

mora

daje

=F0enu

na otpor,

elaza

=B1tenje

mije

struje!

MIslim da je ono sto vas/nas muci sljedece: kolika je granicka frekvencija ispod koje se ne moze gledati RMS struje. Eto :)

Reply to
Mad I.D.