väggen vs grenkontakt

Grodan Boll wrote / skrev:

Man behöver *inte* byta kabeln ifrån 1,5 mm2 till 2,5 mm2 när man ökar upp säkringen från 10A till 13A.

Hos mina föräldrar så bytte (en elektriker) ut en 10A automatsäkring till en 13A, denna säkring matade (via 1,5 mm2 ledning) en tidstyrd brytare i köket (för att koppla in kaffebryggaren i) och ytterliggare ett uttag. Anledningen till uppsäkringen var att mina föräldrar ofta använder både en kaffebryggare och en vattenkokare sammtidigt via dessa uttag, det hände ganska ofta att säkringen löste ut pga hög belastning.

På mitt gammla jobb så säkrade en elfirma upp flera säkringar från

10A till 13A, det var på dom ställen där det står en ensamm micro till varje uttag (säkring).

På ett annat ställe så säkrade ytterliggare en annan elfirma upp från 10A till 13A på några uttag i fikarummet.

Alla dessa uppsäkringar är gjorda av olika elfirmor och den ledning som matas av dom uppsäkrade säkringar är alla 1,5mm2.

Se SvenskStandard.

SS 424 14 24: Tabell 1: Samband mellan (porslins-)säkringens märkström och ledarens strömvärde Iz när säkringen utgör överlastskydd. Säkringens märkström -> Minsta strömvärde Iz för ledaren:

4A -> 6A 6A -> 8A 10A -> 13A 16A -> 18A 20A -> 22A 25A -> 28A 32A -> 35A 35A -> 39A 40A -> 44A

Tabell 2: Sammband mellan dvärgbrytarens märkström och ledningens strömvärde Iz när dvärgbrytaren utgör överlastskydd. Dvärgbrytarens märkström -> Minsta strömvärde Iz för ledaren:

6A -> 6A 8A -> 8A 10A -> 10A 13A -> 13A 16A -> 16A 20A -> 20A 25A -> 25A 32A -> 32A 40A -> 40A

Tabell 3: Norminellt strömvärde för kablar för fast förläggning annorstädes än i mark eller vatten, förläggningssätt A. (Förläggningssätt A; - infälld förläggning i installationsrör (varvid röret antas ligga mellan isolering och väggelement, se SSF tabell 52H) plus en del andra sätt.) Ledningsarea -> norminellt strömvärde för Cu-ledare med PVC-isolering:

1,5mm2 -> 14A 2,5mm2 -> 20A 4mm2 -> 26A 6mm2 -> 33A 10mm2 -> 45A

En dvärgbrytare (automatsäkring) på 13A kräver en ledning som har minst

13A i strömvärde, en 1,5mm2 ledning har ett nominellt strömvärde på 14A, detta medför att man *kan* använda en dvärgbrytare på 13A ihopp med en ledning som har arean 1,5mm2.
Demmpa
Reply to
Demmpa

Hade jag byggt ett eget hus hade jag med all sannolikhet använd 2,5 mm² kabel överallt där man normalt använder 1,5 mm². Alltså en dimension större än vad som krävs på alla ställen, även tjockare matarkablar. Dessutom hade alla separata uttag i köket fått sin egen säkring så att man kan köra många strömslukande saker samtidigt. Många fler finurliga tankar har jag i ämnet.

Ken wrote / skrev:

Det du får tänka på är att även VP-rören måste upp från 16 till 20 om du tänker dra fem (5) eller fler ledare i ett rör.

1-5 st 1,5 mm2 får man dra i minst VP16 6-7 st 1,5 mm2 får man dra i minst VP20

1-4 st 2,5 mm2 får man dra i minst VP16

4-6 st 2,5 mm2 får man dra i minst VP20 7 st 2,5 mm2 får man dra i minst VP25

1-2 st 4 mm2 får man dra i minst VP16

3-4 st 4 mm2 får man dra i minst VP20 5-6 st 4 mm2 får man dra i minst VP25 7 st 4 mm2 får man dra i minst VP32

1-3 st 6 mm2 får man dra i minst VP20

4-5 st 6 mm2 får man dra i minst VP25 6-7 st 6 mm2 får man dra i minst VP32

1-2 st 10 mm2 får man dra i minst VP20

3-4 st 10 mm2 får man dra i minst VP25 5 st 10 mm2 får man dra i minst VP32 6-7 st 10 mm2 får man ej dra i VP-rör
Demmpa
Reply to
Demmpa

Utmärkt och klargörande inlägg! Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite märkligt att nästan alla nyinstallationer ändå görs med

10A. En annan lustighet är människors övertygelse om "tröga" säkringars förträfflighet.

/Clas-Henrik

Reply to
C-H Gustafsson

Givetvis skulle jag göra det i så fall.

Tack för den listan! (är arkiverad nu)

Givetvis. Jag har själv lyckats skriva en del grejer som fått helt fel tonläge.

Mvh Clas-Henrik

Reply to
C-H Gustafsson

Ken wrote / skrev:

Alla dom listor som jag har skrivit i går och i dag finns i boken 'Elboken 2002-2003' som ELKO har gett ut.

Demmpa
Reply to
Demmpa

C-H Gustafsson wrote / skrev:

Var så god, det var så lite.

En annledning till att installationer fortfarande görs med 10A är att man slipper öka huvudsäkringen från 16A till 20A i en villa som inte har elvärme.

Dom ställen en "trög" porslinssäkring är oöverträffad är när man ska *starta* motorer/svetsar och andra saker som drar stora startströmmar. En 10A trög porslinssäkring kan man belasta med säg 19A under säg 1 sec medans en automatsäkring (dvärgbrytare) kan belastas med säg 12A under säg 1 sec (har ej detta i huvet). Det finns diagram för olika typer av säkringar som visar bryttiderna vid olika överbelastningar.

Demmpa
Reply to
Demmpa

större ringkärnetrafos är också en klassiker när det gäller behov av tröga säkringar - derast startströmmar är inte och leka med.

Torbjörn Ekström

Tänkte inte på det...

Helt sant. Eftersom folk använde dem till allt har de riktiga tröga smältsäkringarna med snigel på ersatts av typ gL/gG (hur kom de på det namnet?) för att få ett bättre kortslutningsskydd (mindre brandrisk) men fortfarande låta motorer och svetsar fungera. Sedan skriver man "trög" i katalogen, så blir folk nöjda och glada. :-)

Kuriosa: I en del riktiga elbutiker kan man fortfarande köpa proppar som har snigel-symbol och dessutom det gamla utseendet (cylinderformad istället för flaskformad) utan "trams" som S- eller CE märkning.

Precis som du skriver kan man ta ut mer ström ur en diazed-säkring än ur en automatsäkring med samma märkström. Även ur automatsäkringen kan man ta ut mer ström än man tror under en kort tid. Vid tider så korta som en sekund hinner termoelementet (eller vad man skall kalla det) i automatsäkringen inte reagera utan det blir elektromagneten som slår till. I fallet med en vanlig C10 automat så händer inte det förrän vid minst 50 A.

Kurvor för de vanliga smältsäkringarna finns hos IFÖ:

Enligt tabellen på sidan 7 så klarar 10 A säkringen 45 A under en sekund.

Jag tittade lite på siffrorna för snabba säkringar och lärde mig något nytt: De är inte snabbare vid en ordentlig kortslutning bara vid ganska låga överströmmar. Jag trodde att det skulle vara viss skillnad.

/Clas-Henrik

Reply to
C-H Gustafsson

vid ordentlig kortslutning så är det bara den termiska massan i själva smältråden som bestämmer tiden till avbrott (vaporisering).

medans vid mer rimlig överlast så är också avkylningen utåt en bestämmande verkan är smättråden uppnår smälttemperatur, viktigare ju mindre överlast.

dvs. en sandfylld dito är trögre än motsvarande luftupphängd för samma märkström.

Torbjörn Ekström

C-H Gustafsson wrote / skrev:

Man kan inte tänka på allt alltid. ;)

Demmpa
Reply to
Demmpa

Aha! Det är alltså så man gör. Jag undrade vilka faktorer man varierade för att få olika egenskaper hos propparna. (Smältpunkt, trådtjocklek och resistans var de jag kunde tänka mig) Det borde alltså räcka med olika sorters sand i proppen?

Då infinner sig nästa fråga: Hur får man en trög glasrörssäkring?

Slutligen skall jag ge mig själv bakläxa:

Efter att ha tittat på proppar av lite olika fabrikat kan jag konstatera att det är både snigel-symbol och texten gL-gG andra fabrikat än IFÖ. Ibland sticker jag ut hakan för långt...

Mvh

Clas-Henrik

Reply to
C-H Gustafsson

en variant använde en lodkula som termisk magasin där trådändarna gick in men inte ihop (lödtenn har lägre ledbarhet och blir varmare vid hög ström än tilledningstrådarna), samt smältningen av lodkulan i sig absorberar värme.

En sådan säkring har orsakat mig 40 mil resa... då pga. regelbundna strömstötar (en pulsande batteriladdare) och reglbundna töjningar och sträckningar i pga. uppvärmning i varje puls under ett halvår, gjorde att ena tåten lossnade lite ur lödningen och blev en 'kallödning'...

Vi alla har fel och otydliga ibland - och med smula ödmjuk förpackning med 'kanske, trolig, antar, har för mig, om jag minns rätt' på rätt ställe när man inte är helt bergsäker så brukar käkbenet i alla fall klara sig när man trampar i klaveret ordentlig någon gång.

-för det fins inga 'om' - bara 'när', när man gör det ;-)

--
det skulle bli trist disskussion om alla måste jämt
jaga upp en bevisskedja ala akademisk innan man vågade

Torbjörn Ekström

Om inte ledningen är för lång... I Svensk Standard så ser man en väldig skillnad mellan diazed och dvärgbrytare map kortslutningsskydd. Dvärgbrytare är tydligen *mycket* sämre (långsammare) på att bryta vid kortslutning, dvs dvärgbrytare behöver högre kortslutningsström för att bryta snabbt nog (

Reply to
Bo Siltberg
[...]

Nej, det är skönt att det finns ett forum där ett vänligt påpekande a la "nä, du har nästan rätt, men här har det smugit sig in en felaktighet" i stället för de rätt hårda ord och regelrätta personangrepp som annars ofta lätt haglar ner över den som rågade trampa i klaveret.

Den här gruppen är helt klart en av usenets bästa i det avseendet.

Not all root beer are created equal.
    -- Jedidiah, comp.os.linux.advocacy
Reply to
Ichimusai

Eftersom en kortslutning är en betydligt större risk än lite överström med avseende på person- och egendomsskador, skulle jag generellt föredra bättre kortslutningsskydd framför bättre överströmsskydd för ledningen.

Måttlig överstöm är en risk i samband med motorer, men då används väl fortfarande särskilt motorskydd?

Pass.

M v h /Patrik

Reply to
Patrik Norqvist