Hvad har en sådan transformator været brugt til?

Hej gruppe, jeg har fået fingrene i en nettransformator, EI-kerne, 380V/480V

3000VA

Er der nogen der har en ide om hvad en sådan svend kan have været brugt til?

Jeg spørger af ren nysgerrighed, for jeg ved godt hvad den skal bruges til når jeg har viklet den om.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej Uffe

til?

Jeg tror nok der findes en del 3 faset net på 480 VAC i USA.

"Max" skrev

Ok, i USA har de altså højspænding ind til masten, hvor en enkelt transformator så leverer 110V videre ind i huset.

Og hvis de skal bruge meget, har de også fået en 180graders forskudt 110V ind også, så de har 220V på den måde.

Hvor stor er spændingen på højspændingen ude i vejen for øvrigt?

Er de 3 fasende net du omtaler også med lokal transformator på martikelen?

Og jeg formoder at det er 480V imellem faserne, eksistere der i øvrigt nogen nul i det system?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Det må være en 3-faset sag på primæren og 2 x 240 V. på sekundæren. Med midtpunkt/0 eller jord på de 240 bliver det 2 x 120 V lig amerikanske forhold. Hvis du fra amerikanske flim har lagt mærke til det, så sidder der som regel transformatorer på de enkelte lysmaster, hvorfra der leveres el til de enkelte husstande. Med de 2 x 120 V. har amerikanerne så mulighed for tilslutning af grej beregnet for 240 V.

Jeg spurgte en gang et amerikansk firma om en forstærker (HF af en hvis størrelse kan jeg ikke sige - vil jeg ikke) kunne leveres til 3 x 400 V~ i stedet for 1 x 230 V (>25 A .) Det kunne de ikke - en fabrik af en ikke ubetydelig størrelse - da de ikke havde 3 faser indlagt.:-) Hm

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

Har du været i søværnet ?

ChipMIK.....huserende på FRK

Reply to
ChipMIK

"Karsten H. Jensen" skrev

der

for

Den køber jeg ikke helt, da der kun er 2 beviklinger en 380V og en 480V, ingen midtpunktsudtag.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej Uffe

nogen

Jeg må blive dig svar skyldig på dine spørgsmål, det eneste jeg kender til det er at jeg for mange år siden lavede noget 480VAC - 3 faset udstyr til USA, og forøvrigt også noget 380VAC enkeltfaset udstyr da de ikke havde 3 faset AC på en fabrik hvor de lavede flyvemaskiner.

Trafoen kan jo have været anvendt til noget US udstyr her i landet, eller til eksport til US sammen med 380 V udstyr.

Næh, jeg var i blå uniform - indtil maj 1961.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

Midtpunkt er svjv i forhold til jord. Men på den anden side, hvor i alverden skulle de egentlig have fået 380 V fra? Mit andet gæt villle være en af trafoerne til en skibsinstallation med særdeles universel powersupply. F.eks. de større skibssendere (1,6 kW) havde en skuffe med PS, der virkelig vejede til - op til 300 kg.

Det kan være, der er andre med et mere kvalificeret bud.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

Ok..har den på nu...du ku nu godt ha vasket den :)

Toede det var fra nogle af SVN gamle HF-sendere :)

ChipMIK

Reply to
ChipMIK

"Max" skre

Efter danske forhold må man jo undres.

Mvh. Uffe Ravn.

Reply to
Uffe Ravn

"Uffe Ravn" skrev

380V/480V

Jeg skal lige rette mig selv, for efter at have kigget lidt nøjere på den igen, ser jeg at det er en 480V/380V trafo. Hvilket gør min undren endnu større, efter som den befinder sig i DK.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej Uffe

At du har den kan jo netop skyldes at den er pillet af det udstyr den har sidet i fordi der her i DK ikke er brug for den.

Ps: Hvad skal du forøvrigt bruge en 3000VA kerne til ?

Hej Uffe

Ja, jeg lavede i mange år noget røngten udstyr til materialekontrol i industrien, typisk materiel til fly, atomkraftværker, krigsindustri, pipelines og så vidre, alle typiske såkaldte high tech teknologier og leveret over hele verdenen, og man må undres over den standard man møder rundt omkring og man undres over at f.eks. at fly som airbussen ikke falder ned oftere.

"Max" skrev

Har du nogensinde prøvet at stå med et behov for 230V og fundet ud af at det eneste der er til rådighed er 3 faser og en jord?

Eller til eksperimenter haft brug for en rigtig dejlig stor skilletrafo?

Ja så har du en ide om hvad jeg vil bruge den til.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Næh, den blev afleveret ved hjemsendelse - og sandsynligvis fyldt med mølkugler. Efterfølgende vask hører således ikke ind under mit domæne.

Næ, nej. Det er bare sådan et mindre PA-trin med rør (1.000 kW +++++) til alle HF-bånd. Som lisenceret radioamatør må jeg godt.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

Dn kan da altid bruge til et PA-trin til HF, VHF eller UHF.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

Den Sun, 2 Oct 2005 23:47:53 +0200, "Karsten H. Jensen" skrev:

1 MW ?? ...så pas på ikke at skrue for meget op :-)
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Remember that overnight success usually takes about fifteen years.

"Karsten H. Jensen" skrev

Eller LF ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hvor pokker er a l l e de 0'er kommet fra? Jeg lider eller ikke af delerium tremens. Jeg har altså kun lov til 1.000 Watt (skriver: Éttusinde Watt)

Ellers ville selv omtalte trafo ikke være stor nok - ikke en gang til glødespændingen.

Håber, at tingene nu er bragt ind i de rigtige proportioner.:-)