Ni-CD & Ni-MH batterier...skillnad?

Jag har en Ni-CD laddare... Kan jag ladda Ni-MH batterier i den?

Mvh Jonas

Reply to
Jonas =?ISO-8859-1?B?xQ==?=kes

Köp/använd laddare som är avsedd för NiMh-batterier, det är enklast.

om det är långsamladdare med min > 12 h laddtid för full laddning NiCd så kan man även använda den för NiMh-batterier, tillsammans med tidbrytare på 14 timmar för 500 mAh, 28 h för 1000 mAh ... 84 h för 3000 mAh batteri - allt beroende på batterikapaciteten. (redan här ser man varför man bör skaffa passande laddare till batteriet...)

Dock fins det en hake - NiCd batterier kunde man köra med 10% av kapaciteten (typiskt 50 mA) som laddström i oändlig tid medans NiMh ofta _inte_ klarar av det, utan laddningen måste avslutas när ca 140% av mAh är iladdade.

Det fins speciellea NiMh-batterier som tål kontinuerlig laddning på samma sätt som NiCd-batterier, men är då bara på runt

700 - 1000 mA, medans 2000 - 3000 mAh batterier som man ser ute i handeln idag _inte_ tål detta. Man får välja - styktålighet eller kapacitet, man kan sällan får både och.

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Bra svar, har alltid undrat över detta med NiMh och NiCd-batterier

/Micke

Reply to
Micke

"Torbjörn Ekström" skrev i meddelandet news:sAsJb.44663$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Klipp, klipp.

Tackar för bra upplysningar, dock är jag lite snål och det svider att behöva lägga ut 4 till 600 spänn på en laddare, så därför undrar jag om du kan tipsa mig om var jag kan hitta ett schema med tillhörande byggbeskrivning på en dylik mackapär?

I övrigt en God Fortsättning på det nya året. Owe

Reply to
Owe Rudbeck

Den 04-01-03 13.29, i artikeln oAyJb.44709$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net, skrev "Owe Rudbeck" :

Jag köpte en laddare som klarar både NI-CD & Ni-MH för 89 kr på biltema!

Reply to
Jonas =?ISO-8859-1?B?xQ==?=kes

"Jonas Åkesson" skrev i meddelandet news:BC1C7940.1172%jonas snipped-for-privacy@comhem.se...

skrev

Claes Ohlsson har ochså en, men kommer inte ihåg priset men den var inte så dyr..

/Micke

. >
Reply to
Micke

"Owe Rudbeck" skrev:

maxim har ett par trevliga laddkretsar, max712 och max713. med en sådan och lite mindre kringkomponenter kan man slå ihop en liten trevlig laddare. tyvärr är kretsarna inte så jättebilliga. kretskortslayout och lite instruktioner finns bla. på

jag har en lite modifierad kretskortslayout som är gjord för hålmonterade kretsar. skicka ett mail till mig om det finns intresse för den. jag har för mig att det var bd244 jag använde istället för 2n6109.

jag har byggt tre laddare av den här typen, en för nicd accumulatorer för radiostyrda bilar, en för en amerikansk laddbar borrmaskin, och en universalladdare jag har hemma för att ladda två till fyra r03 till r6 nimh batterier. har funkat fint.

mvh kent

p.s. mitt tangentbords samtliga shift tangenter är trasiga, kan tyvärr inte skriva stora bokstäver... jag ber om ursäkt för det.

Reply to
Kent Sjögren

Hmm, hur lyckas man med det, är det följdfel när man bänder bort den förb****e caps lock tro ;-)

Reply to