Ni-MH batterier

Kan Ni-MH batterier selvaflade når de ligger opladede i en opbevaringsæske?

Jeg har flere gange været ude for at mine kamerabatterier har været tomme når jeg skulle bruge dem selv om jeg ved at jeg har ladet dem op efter brug.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Ja.

Det kender jeg godt... Alt for godt, endda... :-(

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Deraf navnet "selv"aflandning.

Når batterier aflader hurtigere i slukket udstyr er det fordi udstyret ikke er helt slukket, men kun på standby ellers kan det ikke registrere når det tændes, dvs. udstyr m. soft-on-knap modsat gammeldags skydeomskifter, der fysisk afbryder strømmen.

Ja, nimh er nok de værste til selvafladning, men til gengæld er batterierne jo snydebillige modsat de skrækkelige propriætere og hundedyre LiIon'er. De skal helst ikke ligge mere end et par uger hvis de skal være nogenlunde på toppen. Er de helt flade efter 2 uger må de anses for at være defekte. Ingen af mine aflader så hurtigt, kun enkelte der er blevet defekte af tidens tand.

Køb en 1/2 times lader til at toppe dem op, så er de friske på 10-20 min forudsat de ikke var helt tomme.

Men, skal jeg ikke skynde mig foretrække jeg at bruge en 1-times lader, der bliver batterierne ikke så varme i. Ikke at de bliver ødelagt, de "slides" bare lidt hurtigere i en 1/2 lader. Men hva', batterierne koster jo nærmest ingenting, det er laderne der koster lidt.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Morten skrev:

Ikke nødvendigvis, jeg har en Metabo boremaskine der har en 10 min lader

- akkuen har nu fungeret i mere end 10år med daglig brug ! IMO ret godt gået ( men den var ikke billig...)

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Den bruger så også en anden batteritype, der dels er NiCd, som er _noget_ mere robuste end NiMH, dels er det særlige super quick-charge-egnede typer. NiMH var jo knapt nok kendt dengang.

Selv har jeg et par Varta NiCd AAA batterier, der vel også er en 10 år gamle og de holder stadig 220 mAh (påtryk 200 mAh). Og de hurtiglades på en time, det er det hurtigste jeg har til NiCd.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Nimh selvaflader med ca 4% om dagen ved 20 grader nicd selvaflader ca 1% om dagen li-ion og bly selvaflader næsten ikke. men meget afhænigt af tempraturen.

Reply to
Jacob

Jacob skrev:

For bly afhænger det ret meget af konstruktionen se bl.a

og

/carsten

Reply to
Carsten Holck