Brus från ny bilstero

Jag bytte precis min gamla bilstereo mot en Sony med MP3 uppspelning. Den är ansluten med ISO kontakt till bilens högtalare och spänningssystem. När jag startar stereon och har den på näst lägsta volym och uppåt kommer det ett brusande ljud från högtalarna, ibland kan man ana ett vinande (typ generatorljud) ljud från högtalarna (även när man inte har motorn igång). Jag har ej hört bruset i den förra bilstereon även den av märket Sony.

Vad kan ljudet komma ifrån? Fel på stereon? Sätta ett filter på strömmatningen?

/Daniel O

Reply to
Daniel O

Är ISO-kontakten rätt kopplad, blir stereon varm även vid låg ljud (dvs drar mycket ström) osv.

Om du har felkopplat (tex. bryggkoppling av slusteg mot varandra på något sätt eller någon högtalartåt går mot jord) på utgångarna så finns det teoretisk chans att någonting självsvänger, det mesta utanför hörbart områden men kan just ge effekter som brus och ton blandas ned till hörbart område på olika sätt...

Det kan ibland vara väldigt långsökt...

--
Själv tvivlar jag på att Sony skulle göra så lågkvalikativa
apparater att det skulle låta illa redan från början rätt inkopplat...

När jag : > startar stereon och har den på näst lägsta volym och uppåt kommer det ett : > brusande ljud från högtalarna,

Om du går ännu lägre (till 0) så blir det säkert knäpptyst. Jag har hört detta på andra fabrikat nu sen det blev vanligt med MP3 i bilstereos. En leverantör gav oss rådet "sänk diskanten". M.a.o. finns det ingen lösning framtagen.Dom är inte bättre än så. Jag har sagt det innan , och jag säger det igen...köp Pioneer.

: > /Daniel O : >

: >

: Själv tvivlar jag på att Sony skulle göra så lågkvalikativa : apparater att det skulle låta illa redan från början rätt inkopplat...

Exakt. Sony brukar kunna bättre än så här , men det kanske är en lite billigare modell , och då brukar tillverkaren vara en annan. /Morgan

: : /TE

Reply to
Morgan

"Morgan" skrev i meddelandet news:JVRMc.99333$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Stämmer!

Kan inte förstå varför det ska bli så bara för att den klarar MP3...

Trodde att man automatiskt skulle få kvalité när man köper Sony, men så var det tydligen inte i det här fallet.

Jag stod i valet och kvalet mellan Sony och Pioneer, men valde Sony för utseendet och hanteringen av ID3 taggar, skulle kanske valt Pioneer istället. Öppet köp lär väl vara kört då den nu är monterad... eller?

Den kostade 2000 kr, vilket kanske för Sony är en "billigare modell", men inte för mig....

/Daniel O

Reply to
Daniel O

2000 spänn får nog anses vara lågprissegmentet när det gäller mp3-kapabla bilstereos. Det är inte sååå länge sen det allra billigaste snikmärket som öht gick att hitta med mp3-stöd kostade c:a 2000. (Nikama tror jag den hette... på brl.se)
--
May all spammers die in horrible pains!
Reply to

"Peter Emanuelsson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Kan hålla med att 2000 kr är bland dom billigare stereorna, dock så trodde jag ju att man inte skulle få en brusande maskin.. Betalar man 4000 kr så får man något som kan liknas med en discokula mellan framsätena, vilket jag inte vill ha!

För övrigt tycker jag att den ger ifrån sig väldigt lite bas, det var bättre på min förra stereo. Jag har bara högtalare fram, kan det vara så att den inte spelar hela registret fram för att den förväntar sig att högtalarna där bara ska spela höga frekvenser?

/Daniel O

Reply to
Daniel O

[...]

Nej , det tror jag inte. Om du inte själv har labbat med ISO-kontakten eller högtalarna , så kan man förutsätta att dom är rätt fasade. Och , då återstår bara stereon själv. Det är sådana här saker som är skillnaden på mindre dyra apparater och de lite "tyngre".

Jag förslår att du låter din försäljare lyssna på ditt problem , och är han intresserad av nöjda kunder så låter han dej byta till något annat. /Morgan

: : /Daniel O

Reply to
Morgan

Vad har du för bil? Är det hela tiden eller bara när bilen / motorn är igång?

Är det en VW el Passat du har så kan tacho-pulsen och andra oönskade signaler ligga i original-ISO'n.

// Micke Mek

Reply to
Mikael Karlsson

Den är

jag

ett

igång).

Hela tiden, alltså både med motor på och av.

Det är en Skoda Octavia, nästan en VW... Men vad tusan är tacho-pulsen?

/Daniel O

Reply to
Daniel O

"Tacho signal" är speed-signalen från växel-lådan..

Om den är inkopplad kan det ge lustiga fenomen både i stereon och på hastighetsmätaren om man har otur..

Kolla så att bara 3 kablar är inkopplade i uttaget för "ström m.m".

Om du har aktiv antenn el. liknande så kan det tänkas att 4 kablar ska vara inkopplade..

(Skoda octavia typ -00 m.fl. har fantom-matning till org. antennen på taket om jag inte minns fel.. )

// Micke Mek

Reply to
Mikael Karlsson