Zmiana podświetlenia matrycy w L aptopie

Witam.Mam małego laptopa (FujitsuSiemens-B2154,matryca 10,4') który na
baterii pracuje około godziny.Chciałbym ten czas zwiekszyć wiec pomyślałem
czy nie dało by sie zmienic podświetlenia matrycy z lamp fluorescencyjnych
na jakies diodowe.Nie wiem tylko czy ktos juz próbował cos takiego zrobić i
czy dało by to pożądany efekt?Pozdrawiam

Re: Zmiana podświetlenia matrycy w Laptopie

Ewentualnie moBF%na by to zrobiE6% na 2 sposoby.

1.) Jakby znaleBC%E6 matrycEA% LED o identycznych wymiarach, to moBF%na by
coB6% pokombinowaE6% BF%eby zastB1%piE6% inwerter jakB1%B6 wB3%asnej robot=
przejB6%ciF3%wkB1% majB1%cB1% z jednej strony wejB6%cie sygnaB3%u z karty g=
raficznej
+ sterowanie do inwertera, a z drugiej strony taB6%mEA% do tejBF%e matrycy
LED.

2.) ZamieniE6% B6%wietlF3%wki bateriB1% naprawdEA% wielu odpowiednio cienki=
ch
diod LED, oraz teBF% zastB1%piE6% inwerter jakimB6% prostym w sumie
ukB3%adzikiem zasilajB1%cym te diody...

SB1%dzEA%, BF%e teoretycznie zarF3%wno pierwsze jak i drugie jest wykonalne=
,
tylko komu by siEA% chciaB3%o zaprojektowaE6% stosowne ukB3%ady?

Re: Zmiana podświetlenia matrycy w Laptopie

Dużo dłubania a efekt trudny do przewidzenia... Może od drugiej strony -
zwiększyć pojemność akumulatora? (wymiana na nowy albo podłączenie
dodatkowego).
To chyba dość stary laptop i akumulator ma pewnie już zajechany.

Artur Stachura

Re: Zmiana podświetlenia matrycy w Laptopie
W sumie myślałem,że to jest jakieś bardziej proste bo przecież usuwa się
inwerter który własna sprawność posiada i eliminacja własnie inwertera
mogła
by poprawić ogólną wydajność.Baterie posiadam dwie o co najmniej dobrej
kondycji ale jak mówiłem to laptop z 2000 roku posiadajacy fajna funkcję
"ekran dotykowy" i jako mały,lekki i poręczny świetnie nadaje się do
podróşy
wakacyjnych,przeglądania poczty itp. Procesor Celeron 450Mhz na gry nie
pozwala ale ze Skypa można korzystać.Będę jeszcze czekał,moze juz ktoś coś
takiego "przerabiał" i podzieli się swoimi doświadceniami.

Re: Zmiana podświetlenia matrycy w Laptopie

Może na początek zmierz, ile prądu pobiera obecne podświetlenie
(n.p. mierząc pobór prądu z zasilacza przy włączonym i
wyłączonym podświetleniu) i oszacuj, ile energii zaoszczędzi się
wymieniając je na LEDy.

Dobrej? A jak długo laptop powinien chodzić na baterii wg instrukcji?
Pewnie dłużej niż godzinę...?

Kiedyś przymierzałem się do takiego zabiegu, jaki chcesz zrobić,
ale stwierdziłem, że zamiast kombinować (konstrukcja
wyświetlacza jest dość upakowana a jej optyka dostosowana raczej
do źródła światła o konkretnych parametrach) i w rezultacie
zmniejszyć prąd pobierany o circa 200 mA prościej wstawić
zamiast oryginalnego akumulatora nowy.

Artur Stachura

Re: Zmiana podświetlenia matrycy w Laptopie

no wB3%aB6%nie, ciekawe jak wyglB1%dajB1% porF3%wnania poboru mocy matryc
B6%wietlF3%wkowych do LED-owych?  oraz: ile jest w tym prawdy a ile
marketingu?

Re: Zmiana podświetlenia matrycy w Laptop ie

Porównując strumień świetlny pojedynczych źródła światła wychodzi tak:

- świetlówka kompaktowa 5W: 250lm (czyli 50lm/W)
https://www.hurt.com.pl/?o=shpp&i29%53

- świetlówka liniowa (rura) 18W: 1350lm (czyli 75lm/W)
http://www.luxmarket.pl/asortyment/rozny/swietlowki-trojpasmowe-18w/2809

- lampa diodowa 5,2W biała ciepła: 400lm (czyli 76lm/W)
http://www.halogen.pl/index.php?site=produkt&what=kat&id_kat16%2&id30%46

- HID (lampa łukowa) 35W: 3500lm (czyli 100lm/W)

- i jeszcze inna lampa metalohalogenkowa 2000W: 190000lm (czyli 95lm/W)
http://www.luxmarket.pl/asortyment/osram/lampa-metalohalogenkowa-hqi-t-2000n230v-e40/1546

Wniosek z szybkiego porównania taki, że najlepszą sprawność mają lampy
wysokociśnieniowe HID, ale i cenę kosmiczną. Dalej są zwykłe świetlówki
liniowe na równym poziomie z LEDami (konsumenckimi, a nie w specjalnych
"wyścigowych" wykonaniach) a na końcu świetlówki kompaktowe, chyba z
racji miniaturyzacji trochę gorsze niż liniowe. Pod względem ceny do
oświetlania większych powierzchni (np. biura) narazie nic nie przebije
zwykłych świetlówek liniowych.

Tu o lampach HID:
http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_discharge_lamp

Re: Zmiana podświetlenia matrycy w Laptopie

A czy te w matrycach LED to sB1% "wyB6%cigowe"? A jeB6%li tak to na ile %
majB1% wiEA%kszB1% sprawnoB6%E6 od B6%wietlF3%wek? A jeB6%li nie to by zna=
czyB3%o, BF%e
wiEA%cej w tym marketingu niBF% realnej oszczEA%dnoB6%ci?

Re: Zmiana podœwietlenia matrycy w Laptopie

Male maja mniejsza sprawnosc. Zarowki tez
https://www.hurt.com.pl/?o=shpp&i29%40

1500lm/23W = 65 lm/W

samochodowa D2S ma 3200lm/35W.

Jak grzebie w pamieci to dawniej bylo troche inaczej - najlepsze byly
niektore sodowki - do 160lm/W, ale wiadomo - zolte. Kolejne byly
swietlowki - ale 100lm/W to bym raczej szukal w 40W rurach.
HID/metal halide im troche ustepowaly.
Moze postep, a moze kwestia mocy lampy i zrodla danych. No i typu -
jak sie chce miec "cieple swiatlo" o rownomiernym widmie, to sprawnosc
cierpi.

Konsumenckie moga zawierac inne diody i miec sporo mniej.

troche sie rurki przeslaniaja .. a moze byc jeszcze kwestia pomiaru
mocy - na zaciskach rury, czy razem z dlawikiem/przetwornica.

Ale to dotyczy wszystkiego oprocz zarowek na napiecie bezposrednio
zasilania :-)

Z tym ze jak pomyslec to HID powinny byc calkiem tanie, moze nawet
tansze niz duze swietlowki ..

A nawiasem mowiac ciekawa jest technologia lamp wyladowczych .. na
przyklad jarznik pakuje sie w banke ktora wyglada na prozniowa, bo z
getterem.

J.

Re: Zmiana pod?wietlenia matrycy w Laptop ie

Lampy sodowe w tym porównaniu specjalnie pominąłem, bo ich widmo nie ma
nic wspólnego z kolorem odczuwanym chociażby trochę jako "biały". A
temat wątku był jednak o matrycy laptopa. Przy czym do matryc nie
stosuje się "wyścigowych" diod LED (duża moc w jednej diodzie), a raczej
wiele małych - lepsze dla równomiernego oświetlenia, mniej się grzeje
punktowo no a w najnowszych konstrukcjach można sterować niezależnie
podświetleniem różnych obszarów (uzyskując tym dużo większą dynamikę w
ramach całego obrazu niż ma sama matryca LCD - oczywiście jeżeli
zawartość obrazu na to pozwala).

Re: Zmiana pod?wietlenia matrycy w Laptopie

Ale o tym to juBF% chyba wszyscy sB3%yszeli - ciekawsze byB3%oby pokazanie
porF3%wnania sprawnoB6%ci i poboru prB1%du w liczbach :)
Z tym moBF%e, BF%e jakby nawet przyjB1%E6, BF%e sprawnoB6%ci LED i jarzeni=
F3%wek sB1%
porF3%wnoywalne to sam fakt owego *dynamicznego* podB6%wietlenia
wprowadzaE6% musi liczB1%ce siEA% oszczEA%dnoB6%ci...

Re: Zmiana pod?wietlenia matrycy w Laptopie

Wg mnie nawet gdyby nie było znaczących oszczędności w zużyciu energii
to i tak warto ze względu na lepszy obraz (czy to przyciemnianie diod
sektorami, czy nawet szybka zmiana podświetlenia całej matrycy).

Re: Zmiana pod?wietlenia matrycy w Laptopie

Ale o ile rozumiem to nie projektujemy wyswietlacza od poczatku tylko
usilujemy naprawic. sciemniania i tak nie ma.

A tu jeszcze pare niuansow moze byc ukrytych - np widmo swietlowki
dopasowane prazkami do kolorow pikseli.

J.

Re: Zmiana podświetlenia matrycy w Laptopie
Nie mierzyłem poboru prądu ale mam taką latarkę diodową (5 diod) rosyjskiej
produkcji w której był akumulator kwasowy (żelowy 3.6V) i z powodu mojej
nieuwagi akumulator ten uległ uszkodzeniu a próby jakiejś regeneracji nie
dały rezultatu.Dlatego teĹź,  zamiast niego uzyłem baterii z tel.kom.Alcatel
o poj.600mA. Latarka świeci doskonale, ładuję ja co jakies dwa miesiace a
uzywam codziennie po ok.15-20 minut.Jasność świecenia napewno przekracza
jasność świecenia świetlówek w wyświetlaczu tego laptopa a to już
świadczy
,że całkowity pobór nocy jest niewielkiTa latarka funkcjonuje u mnie już
ponad 2 lata i nigdy nie zauważyłem zmiany jasności swiecenia a ładuję
raczej na "wyczucie" niż potrzebę.

Site Timeline