Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu

Witam.

Potrzebuje oddać kilkadziesiąt J w impulsie swiatła "białego" (moze
wystawać nieco na podczerwień). Impuls powinien trwać kilkanaście -
kilkadziesią ms.

Jakie źrodlo światła było by do tego przydatne? Jakas lampa wyladowcza
od stroboskopu? Lampa błyskowa? Widze że są używane palniki ksenonowe w
kontekscie stroboskopów. Zależy mi na tym aby było to rozsądnie małe.

Może ktoś orientuje się ile energii wypromieniowuje przecietna lampa
błyskowa w świetle widzialnym? Mam niejasne informacje że to jest
właśnie około kilkadziesiąt J ale nie wiem jak to jest mierzone - ilośc
energi podanej do lampy czy może odebranej w świetle?

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu
Takie typowe U do lampy/stroboskopu IFK120, co kosztuje kilka zł, ma
120W*s = 120J. Tyle że ona ma podawany czas błysku 1ms a nie
'kilkadziesiąt'. Zależy jak często byś chciał błysnąć, może mniejsze
napięcie = mniejsza energia błysku, rzadziej błyskać i wytrzyma 50ms

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu
ZaleĹźy
energia

Taki IFK120 to nie za bardzo się nadaje do czegokolwiek poza lampa błyskową.
stroboskopach bardzo szybko się zużywa, tym szybciej im większa energia. Do
takich celów są lepszej jakości palniki.

Jeśli wymagany dłuższy czas, to może pomysleć coś o LEDach. Chociaż
kilkadziesiąt J w impulsie to nie będzie łatwo.
Ale np. 2000lm to nie problem, nawet światła ciągłego.
EM

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu

Muszę mrygać średnio 0.2Hz. Niestety czas blysku musi być dość długi ze
względu na to że to kluczowy parametr, najlepiej gdyby był regulowany,
ale na poczatek wystarczy mi kilkanascie ms na sztywno.

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu

jak czas blysku bedzie za krotki to zwieksz pojemnosc obniz napiecie , ze
skracaniem polaczen  bym dyskutowal :) w lampie z regulacja czasu blysku
polaczenia widzialem  sztucznie przedluzane  na plytce , i cos mi swita w glowie
to co juz kolega napisal dlawik w szereg z palnikiem ale glowy nie dam :)

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju strobosk opu

To dobry sposób, ale może być trudny do realizacji w tym przypadku.
Jeśli energia błysku ma wynosić kilkadziesiąt J, to musi być jakieś 100J
w kondensatorze. Dla 300V daje to kondensator 2,2mF. To jeszcze realne,
przy niższych napięciach pojemności stają się bardzo duże. Ponadto
palnik ma określone minimalne napięcie zapłonu.
A może zamiast długiego błysku wygenerować serię krótkich? Może uchylisz
rąbka tajemnicy, do czego Ci to?

glowie

Ten dławik jest zadziwiająco mały, nawinięty cienkim drutem (na oko
jakieś 0.5mm). Dodając IGBT w obudowie SO8 widać, że producenci lamp nie
starają się zbytnio o obniżenie rezystancji doprowadzeń.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju strobosk opu

Nie mogę przedstawić całego elaboratu bo jesli chodzi o zastosowanie to
mam mgliste pojecie, ale chodzi o selektywne niszczenie jakiś bakterii w
hodowli. Plyn przepływa sobie przez rurkę i jest traktowany co chwile
porządnym błyskiem. Urządzenie o podobnej budowie (~lampa blyskowa) było
zrobione lata temu i się podobno sprawdziło. Reverse-engineering
pokazuje że nie ma nic poza blyskaniem zwykłą lampą błyskową a z
obliczen wynika mi właśnie te kilkadziesiąt J. Ktoś kto to wykorzystuje
twierdzi że wydłużenie błysku przy tej samej energii całkowitej powinno
dać lepsze efekty, ale czy na to są jakieś pomiary nie wiem.

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu

Zaciekawiłeś mnie. Pogrzebałem i na stronie producenta takiego
sterylizatora znalazłem:

• pulse energy E(p) from 100 J to 500 J,
• pulsing for the lamp on the top, or on the bottom or
one lamp after another,
• repetition rate n= 1 - 5 Hz,
• number of pulses per “burst” : 1 to 100.

Wygląda na to, że długi czas błysku wyrobiony jest właśnie serią
krótkich błysków.

Pozdrawiam,
Paweł

PS. Adres strony:

http://www.steribeam.com/steril/SBS_Brochure_XeMaticA-2LFA.pdf

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu

jak ja zaluje ze nie rozrysowalem sobie schematu z mojel lampy , glowie sie do
dzis jak niemcy zrealizowali regulacje czasu blysku na jednym tyrystorze :)

Re: Szybka lampa - coœ w rodzaju stroboskopu

Cos takiego podejrzewam. I czy wydajnosc pradowa nie jest zbyt mala ?

To akurat moze tworcow lamp blyskowych nie przerazac.
Ale "zwykla neonowka" miala samoczynny zaplon w okoliczac 100V, a tu
trzeba wytrzymac ze 300

A bardzo mozliwe ze byl.
Do dzis chyba tyrystorow sie uzywa do gaszenia .. tyrystorow.

J.

Re: Szybka lampa - coďż˝ w rodzaju stroboskopu

Było też coś takiego, jak tyrystor wyłączalny, swego czasu uwielbiał to
Sony, w odchylaniu w telewizorach. Ale chyba nie stosowano tego w
lampach błyskowych.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju strobosk opu

Według mojej wiedzy ilość energii zgromadzonej w kondensatorze, a więc
wartość bliska ilości energii dostarczonej do lampy. W przyzwoitych
lampach przenośnych kilkadziesiąt J. W studyjnych kilkaset.
Dla przedłużenia błysku w szereg z palnikiem montuje się dławik, ze
względu na prąd bez rdzenia. Jeśli impuls ma trwać kilkanaście -
kilkadziesiąt milisekund, dławik powinien mieć jakieś 0.1 mH, taki
dławik możesz kupić w sklepie z akcesoriami do głośników, na przykład:

http://www.diodos.pl/1465_glosniki/4968_cewki_powietrzne_monacor_lsip-10_2

Nigdy nie próbowałem tego robić z tak dużym dławikiem, ale na chłopski
rozum powinno działać.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju strobosk opu
UBF%ytkownik PaweB3% PawB3%owicz napisaB3%:
cie -

Nie ma tak sB3%odko. Sporo energii idzie na straty omowe w przewodach20%
zasilajB1%cych (powinny byE6% moBF%liwie krF3%tkie) bo prB1%dy w impulsie=
 sB1%20
sB3%uszne i na kaBF%dym miliomie spadki wyraBF%ne. Na dokB3%adkEA% z tego=
 co do20%
lampy zdoB3%amy dostarczyE6% w najlepszym przypadku 60% przetwarzane jest=
 na20%
B6%wiatB3%o - reszta idzie w ciepB3%o. Ale to i tak naprawdEA% dobry wyni=
k -20%
poprawnie skonstruowana lampa bB3%yskowa mniej wiEA%cej poB3%owEA% pobran=
ej20%
energii przetwarza na B6%wiatB3%o, zwykB3%a BF%arF3%wka tylko kilka proce=
nt...

--20%
Darek

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju strobosk opu

Nie ma sensu walczyć o każdy miliom. Przyzwoity kondensator 1000uF do
lamp błyskowych ma tych miliomów jakieś 200, tyle, co 10m drutu
miedzianego o średnicy 1mm. Swoją drogą całkiem niezły wynik.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu

wez pod uwage indukcyjnosc drutu.

--
pozdrawia
    yorgus

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju strobosk opu

Gdyby jeszcze lampa chciała świecić aż się kondensator do 0 rozładuje...

Adam

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu

nie śledzę wątku od początku i nie jestem fachowcem
ale czy padło tu już pytanie/wskazówka o zrobienie tego na LEDach?

są już takie co mają kilka W więc zrobienie klastra z kilkudziesięciu diod
może dać Ci odpowiedni impuls
a sterowanie tym też nie powinno być zbytnio skomplikowane...

http://www.ehow.com/how_5126594_design-own-led-strobe-light.html

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju strobosk opu

Też prawda, mam takie urządzenie z ledami - co prawda do innych
zastosowań - ale ma 120W mocy w led-ach ( elektrycznej )
Białych lub RGB.

Kolegę to by bardziej raczej interesowały pewnie LED-y UV bo to bardziej
jest mordercze dla bakterii.

Tak czy inaczej z tym co mam to można ustawić długość impulsu od kilu us
do światła ciągłego.

Adam

Re: Szybka lampa - coś w rodzaju strobosk opu

To nie jest problem. Kondensator rozładowuje się do kilkudziesięciu
woltów, w kondensatorze 1200uF przy 60V pozostaje około 2J ( z prawie 70).

Pozdrawiam,
Paweł

Site Timeline