Prąd dla diody w impulsie

Witam!!

Chcę zrobić matrycę z diod dwukolorowych i sterować tym multipleksowo. Początkowo założenie było takie, że wybierać jedną z osimiu kolumn i sterować jednocześnie sekcją czerwoną i zieloną. Jednak wymaga to znacznej komplikacji układu, więc myślałem, żeby przemieść 8 kolumn raz zapalając diody czerwone, później drugi raz - zapalając zielone. Pojawia się problem z prądem. Jeśli w katalogu mam podane max peak current 140mA, przy założeniu czasu 0.1ms i wypełnieniu 1/10, to czy mogę dać większy prąd zmniejszając współczynnik wypełnienia do 1/16?? Czy może tak duży prąd uszkodzi diodę?? Jeśli zostanę przy tych 140mA otrzymam prąd średni mniejszy od 10mA, a to chyba już za mało, prawda?? Macie jakieś pomysły jak ten problem rozwiązać??

Pozdrawiam!! Konop

Reply to
Konop

Konop schrieb:

max peak current to jest prąd maksymalny, którego nie powinno się przekraczać, bo diodzie będzie be. Oprócz tego zwiększając prąd ponad Ipmax dużo nie uzyskasz, poza zmniejszeniem żywotności diody (czasem do zera). Co dokładnie chcesz uzyskać? masz różne wzory w obu kolorach, czy zapalasz albo takie, albo takie?

Waldek

Reply to
Waldemar

Muszę mieć możliwość uzyskania koloru żółtego, więc mogą się zapalać obie sekcje jednocześnie. Ma to być połączenie zegarka z efektem świetlnym - taki eksperyment :)... . Godziny i minuty będą wyświetlane na tym samym wyświetlaczu, tylko w różnych kolorach. Wspólne "pixele" będą się świecić na żółto. Byłem ciekawy jak człowiek radzi sobie z takim zapisem, a że akurat musiałem wymyslić sobie układ na projekt z urządzeń cyfrowych, to tak jakoś wyszło. Oczywiście jumperem będzie można wybrać tryb, w którym godziny i minuty będą wyświetlane na zmianę, każda przez 2 sekundy :), ale zależy mi też na tym pierwszym trybie... A co do LEDów - istnieją jakieś LEDy o podwyższonym dopuszczalnym prądzie, przeznaczone właśnie do takiej pracy impulsowej?? W sumie obawiam się, że wśród dwukolorowych to raczej nie... ale to dla mnie byłoby najlepszym rozwiązaniem :)... .

Pozdrawiam! Konop

Reply to
Konop

Konop schrieb:

do zegarka 8mA średniego wystarczy w zupełności. Może być aż za nadto jasne. Najważniejsze to dobrać odpowiednio opory, by jasność R i G była zbliżona. Lepiej użyć nawet źródeł prądowych, są takie fajne scalaki m.in. maxim, fairchild, national. Akurat mam coś takiego w użyciu: LM3595 się nazywa i ma w środku 4 drivery, które można sterować analogowo. Maxim ma coś takiego, że możesz sterować cyfrowo, masz 4 bity na regulację wszystkich na raz i 4 bity na sterowanie każdej gałęzi niezależnie, np. taki MAX7313, sterowany przez I2C ma możliwość sterowania dwóch grup po 8 diod.

Waldek

Reply to
Waldemar

Wystarczy ze zrobisz to naprzemian odpowiednio czesto :-)

No rozumiem to doskonale... tylko mam 8 kolumn, więc razy dwa kolory daje mi to 16 kolumn, co przy ograniczeniu do 140mA daje mi prąd maksymalny poniżej

10mA... wolałbym więcej :)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Fajnie, tylko nie wiem, czy w ten układ wrzucę jeszcze jakiś kontroler magistrali szeregowej - już teraz mam problemy, żeby się zmieścić. Nie znasz czegoś co ma n wejść i n wyjść, na których daje stały prąd?? Coś podobnego np. do ULN2003, ale dające stały prąd nawyjściu :)... . Bo ja jakoś znaleźć czegoś takiego nie umiem :(... .

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Konop schrieb:

LM3595, 4x25mA, można łączyć równolegle, sterowanie jasnością przez wejście sterujące. Wada: to jest sterownik do białych LEDów i wymusza prąd do masy (wyjście +). Musiałbyś pracować na sztucznej masie. Podobne ustrojstwo to FAN5616. Ma na burcie pompę ładunkową i możesz zasilać 3V, Diody są sterowane od strony katody. Możesz sterować 3 diodami po 40mA albo jedną 120mA. Ten chyba lepszy. Możesz wziąć 2 takowe, jeden do czerwonych, jeden do zielonych i ustawić różne prądy. Duże to nie jest, kolega nieźle kurwił lutując ;-) (3x3mm, 16 MLP). Ale położyło się go (znaczy układ, nie kolegę) na plecach i zrobiło pseudo-bonding do normalnej płytki uniwersalnej.

Waldek

Reply to
Waldemar