Rozruch kompresora lodówki

Czołem. Klecę amatorską sprężarkę z agregatu od lodówki. Nie mam i raczej nie zdobędę oryginalnego układu rozruchowego, chciałbym go zastąpić najprostszym przekaźnikiem czasowym ( zawartość szuflady ), który na określony czas załączy uzwojenie rozruchowe. Kompresor będzie startował odprężony, tj. bez ciśnienia. Dobra metoda ? Jak dobrać czas rozruchu, a może fazę rozruchową włączyć na stałe przez kondensator - widziałem już lodówki z kondensatorem rozruchowym.

Reply to
PeJot

w kazdym sklepie z czesciami zamiennymi do agd leza na polkach takie wlaczniki. O tym ze na zlomach tez sa nie wspomne. Jeszcze tego kompresora nie zrobiles? To pracy na kilka godzin dla kogos kto ma dwie lewe rece.

Reply to
Zenek Kapelinder

Sat, 26 Nov 2016 13:39:13 +0100 PeJot <PeJot_slepy snipped-for-privacy@nigdzie.pl napisał:

"Dobra metoda - wypić rosół przed wszystkimi" ;-)

Kiedyś miałem bardzo starą szlifierkę (stołową), w której faza rozruchowa była zasilana przez przekaźnik. Uzwojenie przekaźnika było włączone w szereg z fazą główną i tak dobrane, że jak silnik się rozpędził, to przekaźnik się wyłączał. O ile pamiętam to było tam ze 40-50 zwojów grubszego drutu. Faza główna pobierała ponad 4A przy zatrzymanym silniku i mniej niż 1A przy rozpędzonym.

No właśnie, czemu takie standardowe rozwiązanie miało by być złe?

Reply to
__Maciek

Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości Sat, 26 Nov 2016 13:39:13 +0100 PeJot <PeJot_slepy snipped-for-privacy@nigdzie.pl

no coz, w lodowkach dlugo stosowano jednak wylacznik rozruchowy. I teraz rodza sie dwa podejrzenia: a) kiedys nie bylo dobrych kondensatorow, to trzeba bylo wylacznik, a potem nikt przez lata nie zmienial dobrze dzialajacego rozwiazania,

b) prad w uzwojeniu rozruchowym lodowki jest duzy, co nam daje duzy moment rozruchowy potrzebny to pokonania tarcia tloka i moze cisnienia gazu. a taki duzy prad i tak trzeba wylaczyc, bo za duzy do normalnej pracy

No i jeszcze trzecie - silnik z kondensatorem jest bardziej wydajny w czasie normalnej pracy, ale to dopiero od kilku lat stalo sie istotne, jak Unia o kazdy % walczy ...

Thu, 1 Dec 2016 09:50:49 +0100 "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl>

napisał:

A tak swoją drogą, to czy rodzaj rozruchu (kondensator vs przekaźnik) nie jest na stałe zdeterminowany konstrukcją silnika? No bo przecież kondensator wprowadza przesunięcie fazowe, a przekaźnik nie, i zapewne odpowiednio do tego są nawinięte w silniku uzwojenia, a więc nie można sobie dowolnie wybierać sposobu rozruchu. Mam rację?

Reply to
__Maciek

Masz racje. Lodowki dziesiatki lat pracuja na tym co fabryka zalozyla. W tym aparacie rozruchowym to nie tylko o rozruch idzie. Ma sie zakrecic w odpowiednim kierunku bo inaczej pompka nie zadziala. Monitoruje temperature obudowy, ma bezpiecznik termiczny na okolicznosc zwarcia. Ale w tym przypadku nie ma to zadnego znaczenia bo on tej sprezarki nie zrobi. Zrobi doktorat z olejow do sprezarki, odwadniaczy, najlepszych materialow na obejmy do przewodow. Ale nie dzialajaca sprezarke. O odolejacz jeszcze nie pytal.

Reply to
Zenek Kapelinder

Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com...

A jaka tam pompka ? Bo tlokowa, to dziala w obie strony.

No chyba, ze troche przestawiona, to w jedna strone dziala lepiej. Tzn pompuje tak samo, ale zuzywa sie mniej.

Odsrodkowa. Ale tak zrobiona ze w jedna strone bedzie dzialala lepiej a w druga gorzej.

Reply to
Zenek Kapelinder

Odśrodkowa to jest pompka oleju. Kompresor lodówki jest tłokowy. Kompresory śrubowe tylko w sprzęcie chłodniczym z najwyższej półki.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

O pompce oleju napisale ze odsrodkowa. Taka forma jakiej uzylem jest w jezyku polskim norma. Zdanie z podmiotem domyslnym sie nazywa.

Reply to
Zenek Kapelinder

W agregacie lodówkowym, który miałem pompkę oleju stanowiło coś w rodzaju kanalika śrubowego w ośce. Obawiam się, że w drugą stronę nie zadziała w ogóle, ale też nie widzę szans, żeby silnik w taki sposób zaczął się kręcić.

Reply to
Mirek