Opłacalność świecenia: żarówki vs. świetló wki? - Page 5

Re: Opłacalność świecenia: żaró wki vs. świetlówki?

Zamiast czytać o watach porównaj lumeny. To daje wystarczająco dobre
pojęcie o możliwościach danej świetlówki.

Re: Opłacalność świecenia: żarówki vs. świetlówki?

Tylko gdzie przeczytać, skoro oni zamiast napisac wprost na pudełku
ile ma tych lumenów, wolą ściemniać i wstawiać głodne kawałki o tym,
jakiej żarówce to ich badziewie rzekomo odpowiada.

Re: Opłacalność świecenia: żaró wki vs. świetlówki?

Na pudełkach wszystkich porządnych świetlówek kompaktowych (Osram,
Philips itp) a nawet mniej znanych producentów (np. Neolux) widziałem
informację o strumieniu świetlnym, wyrażoną właśnie w lumenach. Jeżeli
nie piszą to od razu olej takiego producenta.

Kilka z brzegu przykładów (opakowania moich domowych świetlówek):
- OSRAM Duluxstar Mini Twist 5W: 270 lm
- CMI 11W: 520 lm
- OSRAM Dulux Value 15W: 900 lm
- Apollo 18W: 385 lm
- Neolux 21W: 1230 lm

Więcej nie chce mi się przepisywać. Widać wyraźnie, że niektórzy
producenci lepiej się przyłożyli (OSRAM 15W: 60lm/W), a ci mniej znani -
przy podobnej mocy świetlówce - mają dużo gorsze wyniki (Apollo 18W:
21lm/W). W każdym razie ja się jeszcze nie spotkałem ze zwykłą wkręcaną
świetlówką kompaktową bez podanego strumienia świetlnego.

BTW: Dla porównania tania LEDowa lampka z Allegro z gwintem E14 (Elmar
20-diodowa 1,5W) ma 52 lm czyli ok. 34lm/W - co jest wynikiem gorszym
niż większość podanych wyżej świetlówek. Ale mimo to podali lumeny na
opakowaniu.

Re: Opłacalnoœć œwiecenia: żarówki vs. œwietlówki?

Tak czy inaczej - ludzie nie wiedza ile lumenow chca, a wiedza jakiej
mocy zarowke uzywali. No to sie dla wygody podaje.
A czemu unijny przepis nakazuje ze "ekwiwalent zarowki 100W" to
odpowiada innej ilosci lumenow w zaleznosci od rodzaju zrodla, to
jestem ciekaw. Lepsze i gorsze lumeny ?

[..]

Ty jestes pewien ze to swietlowka ? :-)

Pomylka w druku, nieudolni, naiwni czy uczciwi ? :-)

J.

Re: Opłacalno?ć ?wiecenia: żarówki vs. ?wietlówki?

Mam chyba inny monitor bo u mnie wyświetla   Apollo 18W: 385 lm

Ale to i tak smiesznie mało :)

Marek

Re: Opłacalno?ć ?wiecenia: żaró wki vs. ?wietlówki?

Tak wygląda. :) A świeci rzeczywiście jakoś mało sprawnie. No i ma na
opakowaniu klasę "B" a nie "A" energooszczędności. To chyba pokazuje, że
da się jednak zrobić słabą przetwornicę małym kosztem (bo to chyba nie
kwestia samej rury?).

Świetlówka 18W po 3 czy 5 zł/szt w markecie to i chętni się znajdą. A że
świeci jak zwykła 40W to już inna sprawa.

Re: Opłacalność świecenia: żarówki vs. świ etlówki?

kupiłem osram (2000 r. tesco, W-wa) i się zraziłem do
tej firmy, większa bańka, 13 lub 15W, ale o wiele gorzej
niż ta co kupiłem philips 13W też duża bańka

skuteczność świetlna:
60 - OSRAM Dulux Value 15W: 900 lm
58 - Neolux 21W: 1230 lm
54 - OSRAM Duluxstar Mini Twist 5W: 270 lm
52,5 - Philips Genie WW 827, 8W (40W): 420lumen, 60 mA
47 - CMI 11W: 520 lm
21 - Apollo 18W: 385 lm

--
http://zbanki.prv.pl - darmowe bankowanie
http://zlokaty.prv.pl - kalkulator lokat

a ty lepiej poczytaj dla jakiego widma mierzone są lumeny i potem zastanów
się jak blade daje to pojęcie o możliwościach świetlufki:O(
wniosek: to tylko wfyt markedingowy:O)

Re: Opłacalność świecenia: żarówki vs. świetl ówki?

Firma EMC, ale konfiguracja dokB3%adnie odwrotna, czyli produkujB1%
B6%wietlF3%wki, ktF3%re wspF3%B3pracujB1% z kaBF%dym B6%ciemniaczem.
AF%adnej tradycyjnej B6%wietlF3%wki nie da siEA% B6%ciemniE6%.

Re: Opłacalność świecenia: żarówki vs. świetlówki?

Faktycznie, pozajączkowało mi się :) Widzę, że to oni właśnie kryją się
za marką Govena czyli ich produkty weszły już na szeroki rynek.
--
Pozdrawiam    Bad Worm    badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Opłacalność świecenia: żaró wki vs. świetlówki?

EMC na "szerokim rynku" (czyli we wszelakiej maści marketach
budowlanych) jest obecne od dawna - patrz metalowa seria włączników /
gniazdek (w tym zresztą bardzo dobre ściemniacze sensorowe na pilota).

Re: Opłacalność świecenia: żaró wki vs. świetlówki?

Miałem okazję ostatnio uczestniczyć w sympozjum, gdzie projektant z EMC
testował swoje świetlówki. Był miły i chętnie prowadził konwersację.
Odbyłem z nim dłuższą rozmowę.
To co ciekawe, to, że robią świetlówki ściemniane w szerokim zakresie. O
ile pamiętam 2-100%. Ściemnianie za pomocą włącznika typowego. Są także
sterowane ściemniaczem oraz pilotem radiowym.
Kolejna ciekawostka, typowy czas życia jest 16k godzin, nie zaś 6-8.
Dalej - robione były testy na wyłączanie - po 50 000 cykli test
przerwano - świetlówki były sprawne. Tymczasem topowi producenci
oznaczają takie które wytrzymują 20 tyś. załączeń jako unlimited on-off
czy coś w tym stylu.
Tak czy inaczej, wygląda na to, że trzeba zweryfikować wiedzę na temat
świetlówek kompaktowych. Nazwa handlowa to Govena.
EM

Re: Opłacalność świecenia: żarówki vs. świ etlówki?
Czyli triaki sieją odcięciami sinusa po sieci i po okolicy.

Regulacja napięciem 1-10 Volt wydaje się bardziej "ekologiczna", tylko te
cholerne dwa przewody sterujące trzeba dociągnąc do
opraw...
JaC

-----

Re: Opłacalność świecenia: żaró wki vs. świetlówki?

Faaaajne, tylko trzeba wspomnieć że te ściemnialne kosztują 50zł ! :) czy
raczej :(
--
Jacek

Re: Opłacalność świecenia: żaró wki vs. świetlówki?

W tej cenie można już kupić fajne "żarówki" LEDowe na 230V. Tylko z ich
ściemnianiem trzeba podejść od innej strony - normalnie mają na wejściu
duży kondensator i stabilizują prąd diod, dlatego na zwykłego
ściemniacza w ogóle nie reagują (chyba że ściemnisz zbyt mocno, wtedy
całkiem się wyłączają).