Opłacalność świecenia: żarówki vs. świetló wki? - Page 3

Re: Opłacalność świecenia: żarówki vs. świetlówki?

Co znaczy "wystarczy"? Indukcyjne świetlówki kołowe dostępne są od
jakichś dwudziestu lat, a te podłużne (o takiej samej sprawności),
to najstarsi górale nie pamiętają kiedy się pojawiły. I co? I nic.
Chyba o czym innym mówimy.

Niektórzy zaś uważają, że [inni] ludzie wolną wolę mają po to,
by ją im ograniczać. Ludzie mają też coś takiego, jak przekora.
We mnie wyzwala ją wyżej opisana postawa. Schemat jest mniej
więcej taki: skoro urzędnicy podejmują złe decyzje i tłumaczą
je moim dobrem, to ja będę się starał postępować tak, by z ich
punktu widzenia było to złem, a mnie dezyzja nie kosztowała zbyt
wiele.

Re: Opłacalność świecenia : żarówki vs. świetlówki?

Dobre świetlówki to ostatnie kilkanaście lat dopiero.
Świetlówki mają złą opinię, bo ludziom kojarzą się z tymi starymi, o trupim
widmie, wiecznie mrugającymi, a oświetlającymi biura, szkoły etc.
Więc ja się góralom nie dziwię że gdy myślą o oświetleniu "salonu" to
świetlówek wogóle nie uwzględniają w swoich planach.

A to tak.
Stąd naturalna moja refleksja, że skoro "władza" wie doskonale o tej
przekornej naturze ludzkiej, podejmuje decyzje tak by po przejściu przez tą
przekorność i tak wyszło tak jak planuje. Więc tak czy inaczej pojawia się
pytanie: co planuje? ;) Być może tak jak piszesz, chodzi o zwiększenie
konsumpcji na żarówki o mniejszej mocy :]

pzdr., PB

Re: Opłacalność świecenia: żarówki vs. świetlówki?

W takim razie ktoś je przede mną ukrywa. Owszem, widziałem akceptowalne,
ale pod pewnymi warunkami. Na przykład gdyb trzeba oświetlić kilka tysięcy
metrów kwadratowych sklepu, to da się ze względu na oszczędność wybrać
jakiś kompromis.

Wspomniałem już jakiś czas temu, że indywidualny wybór źródeł światła
podobny jest do wyboru żywności lub wina. Kupujemy to na co mamy ochotę,
to co lubimy, do czego się przyzwyczailiśmy, na zasadzie "bo tak chcę",
a nie dlatego, że ma więcej kalorii ze złotówki, procentów, czy lumenów
z wata.

Szkoda, że władza tej analogii nie zauważyła. Na żywność jest wiele
norm, wszystko jest kontrolowane, żeby nam przypadkiem na brzuszek nie
zaszkodziło. To samo można było zrobić ze świetlówkami. W trosce o nasze
oczka opracować normy i zakazać sprzedaży badziewia (chyba że z "wyraźną
i dobrze widoczną informacją, że lampa nie nadaje się do oświetlenia
pomieszczeń domowych"). Wtedy nie trzeba by było zakazywać żadnych
żarówek, bo ludzie by z własnej woli wybrali co dla nich lepsze.

Tutaj mam całkowitą pewność, że władzy na takie subtelności nie stać.

No to nie wyszło. Ja sobie zrobiłem wieloletni zapas żarówek o dużej
i bardzo dużej mocy.

Re: Opłacalnośćświecenia: żarówki vs. świetlówki?
Poruszyłeś bardzo ważną sprawę na typowo męskiej grupie. Jak facet budzi się w
nocy żeby zrobić siku to powinien nie martwić się ilością światła a stanem
prostaty.

Re: Opłacalnośćświecenia: żarówki vs. świ etlówki?

Chcesz mi powiedzieć, że jeśli wypijesz np. litr płynu przed snem i obudzisz
sie w nocy żeby oddać mocz to masz prostatę ?

Re: Opłacalnośćświecenia: żarówki vs. świ etlówki?
W wiadomości

Ja tam protatę mam tak czy owak :P  Ale jak wypiję dużo płynów na noc,
to bez względu na jej stan do rana nie dociągnę.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

obudzisz

Jeśli płyn nie jest jakoś "dodatkowo" moczopędny, powinieneś spokojnie
dojechać do rana :)

e.

Re: Opłacalnośćświecenia: żarówki vs. świ etlówki?
Hello William,

Wydaje mi się, że każdy zdrowy facet ma prostatę bez względu na ilość
płynów jakie wypija lub nie przed snem...

Re: Opłacalnośćświecenia: żarówki vs. świetlówki?
A weź to porównaj do zwykłej świetliki rurowej. Tania, jak nie włączać zbyt
często to trwała. Ma dla mnie jedną wadę. Nie wszędzie da się ją zastosować ze
względu na gabaryty. Taka 36 watowa świetlówka liniowa biję na głowę żarówkę
150W.

Re: Opłacalnośćświecenia: żaró wki vs. świetlówki?
150W.
A jak jeszcze w oprawie "lustrzanej" (gdy potrzeba oświetlić w dół, a
nie "dookólnie włącznie z sufitem") to już całkiem jasno jest, 500W
halogen się chowa.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Opłacalnośćświecenia: żaró wki vs. świetlówki?
No i warto zauważyć że lepsi producenci oferują całą paletę temperatury
światła - osobiście preferuję 2700K i 3200K, choć te pierwsze mają
najniższa sprawność to praktycznie nie zniekształcają oświetlanych
kolorów. Zresztą ich przeznaczenie to sklepy z odzieżą. Zamawiałem je w
czasach kiedy większość ludzi nie miała pojęcia że są inne świetlówki
niż dwa rodzaje dostępne w sklepach, sinoniebieskie i sinożółte :)

Re: Opłacalnośćświecenia: żaró wki vs. świetlówki?

Temperatura barwowa to jedno, a poprawność odwzorowania kolorów to
drugie! (się znowu powtarzam się)
Lampy rtęciowe wysokoprężne mają temperaturę barwową w okolicach Twoich
preferowanych 3200 K i CRI na poziomie 60% - niezbyt dobre to światło
chociażby do oglądania zdjęć.
Ciekawe jak przypadła by Ci do gustu wysokoprężna sodówka (o bardzo
fajnej sprawności) o "cieplutkiej" temperaturze 2000 K i CRI < 20% :)

ps. Do pracy z monitorem pracującym w najbardziej popularnej przestrzeni
odwzorowania barw sRGB zalecane jest oświetlenie otoczenia światłem o
temperaturze barwowej 5000 K (dokładniej D50).
(http://www.colour.org/tc8-05/Docs/colorspace/61966-2-1.pdf punkt 2.2)

pzdr
mk

Re: Re: Opłacalnoœćœwiecenia: żarówki vs. œwietlówki?

Czy w ogF3%le jest sens mF3%wiE6% o CRI dla lamp zdecydowanie nie =
nadajB1%cych
siEA% do oB6%wietlenia, co wiEA%cej wysoce szkodliwych dla oczu tak jak
wysokociB6%nieniowe lampy rtEA%ciowe emitujB1%ce gB3%F3wnie w UV?
Tu masz przykB3%adowe widmo: http://www.msscientific.de/hpk125wlamp.htm
20%

Jeszcze wyBF%sze sprawnoB6%ci osiB1%gajB1% lampy sodowe =
niskociB6%nieniowe. Ale
w tym przypadku w ogF3%le nie da siEA% mF3%wiE6% o rozrF3%BFnianiu =
kolorF3%w, B6%wiat
jest czarnobiaB3%y, a wB3%aB6%ciwie czarnoBF%F3B3%ty. PiEA%kny efekt =
pojawia siEA% w
chwili wB3%B1czenia normalnego B6%wiatB3%a, B6%wiat znF3%w staje sie =
kolorowy :-)

Ja uBF%ywam B6%wietlF3%wek Osram Color Proof 950.

Pozdrawiam,
PaweB3%

Re: Opłacalnośćświecenia: żaró wki vs. świetlówki?

Co nie zmienia tego o czym napisałem, że świetlówki Phillips serii 827
mają 2700K i dobrze odwzorowują kolory nie dla tego że mają 2700K tylko
dla tego że są produkowane i zalecane do sklepów z odzieżą i mają w tym
celu specjalny luminofor. I za to je lubię a nie za barwę światła bo
zazwyczaj nie patrzę wprost na świetlówki tylko na oświetlone nimi
otoczenie. Twoja analogia do wysokoprężnych lamp sodowych i oglądania
przy nich zdjęć jest za przeproszeniem z czapy..

Re: Opłacalnośćświecenia: żarówki vs. świetlówki?

2700K dobre może jest do oświetlania pieczywa, a z odzieży to typu skóra.
Do oświetlania "kolorowych rzeczy" to używa się od 4000K.
pzdr., PB

Re: Opłacalnośćświecenia: żarówki vs. świetlówki?

Gdzie nie ?

Sa i krotsze.

J.

Re: Opłacalnośćświecenia: żarówki vs. świ etlówki?

Są i 2D 36W, moim zdaniem bardzo dobre.

e.

Re: Opłacalnośćświecenia: żarówki vs. świetlówki?
Niezbyt precyzyjnie się wyraziłem. Oczywiście zastosować można wszędzie. Ale nie
wszędzie będą dla mnie ładnie wyglądały. W stylowym salonie zamiast żyrandola
można? Jasne ze można. Będzie widno, trwale i energooszczędne? Będzie. Jak
zmuszą cenami prądu do zakładania świetlówek liniowych wszędzie to i w niejednym
salonie będzie taka świeciła. One są dobre do zastosowań w biurach, warsztatach
itp. Założyłem w siebie w burdelniku dwie oprawy po 2 sztuki świetlówek 60W. W
nocy okno wygląda tak jakby gwiezdne wrota albo inne przejście między światami
było czynne. Musiałem wyjąc po jednej świetlówce z każdej oprawy bo za widno
było. W żarówkach pewno w 600 watów bym musiał tam nieć żeby taki sam efekt
uzyskać. Świetlówka czterdziestka ma konkretną świecącą powierzchnię. Dobra
oprawa jest w stanie prawie podwoić ilość światła.

Re: Opłacalnośćświecenia: żarówki vs. świetlówki?

A czemu nie w salonie ?
Bo w stylowym salonie powinien zwisac zyrandol ?
Czy moze jednak stylowe kandelabry na scianach ?

Maja okazje plastycy zarobic - zaprojektowac stylowa oprawe na
swietlowki. :-)
A moze nie musi byc stylowa i wystarczy plafon na suficie.

No ale jak piszesz to za jasno jest.
I tu nie ma problemow - sa swietlowki dlugie, krotkie, 40W, 18W - jest
wybor.

J.

Re: Opłacalnośćświecenia: żarówki vs. św ietlówki?

Ale nie
żyrandola
Jak
niejednym