minister walczy z .. pralkami - Page 7

Re: minister walczy z .. pralkami

To co, dulary też na zapisy były, trzeba było stać po nie w kolejkach
do cinkciarza? Zielonych było wystarczająco dużo, tylko w kraju było
za mało tego, na co je można było zamienić. Sprzedać 50$, to owszem,
fajnie, można było zaszaleć w sklepach MHD. Ale tysiąc? To tylko do
kupowania domów, działek itp. Ale transakcje rozliczane w dolarach.

Jak w końcu ludzie zaczeli więcej jeździć, to się zrobił wyraźny
drugi obieg towarowo-pieniężny. Mleko, ser i bułki po staremu, ale
na przykład tubka pasty do zębów (którą zawsze ktoś gdzieś miał
przywiezioną z zagranicy), to równowartość tygodniowych zarobków.

A ile to kwitów i zaświadczeń trzeba było, żeby węgiel kupić!
Ten ustrój ma to do siebie, że tak to wszystko organizował.

To się "Polservice" nazywało, taki państwowy organizator "winobrań".

Po co mieli w ogóle przelewać, skoro bank był w zasadzie jeden? Chyba,
że przyszedł jakiś i marudził żeby mu wydać parę banknotów. Wtedy
posyłali kogoś do skarbca. Sądzę, że niewielka walizeczka starczała
na długo.

No i tu jest różnica. Kiedyś zgniłokapitalistyczne waluty były wysoko
oprocentowanie, bo wiadomo, że tam inflacja szaleje. Za to nasza
rodzima złotówka była stabilnym środkiem płatniczym o stałym iniewielkim
oprocentowaniu.

Re: minister walczy z .. pralkami

No to tym bardziej - ludzie by zamienili raz, drugi, a potem nie ma na co
.. czyli cena dolara spada, bo po co to komu ..

A probowales niedawno olej opalowy kupic ?
Ustroj sie zmienil, a pilnowac paliw nadal trzeba :-)

Ale chciales tym splacac zadluzenie zagraniczne, w innym banku.

J.

Re: minister walczy z .. pralkami

"Gdybymy mieli blachę cienką, to zarzucilibymy świat konserwami. Ale
nie mamy mięsa." Jasne, gdyby na miejscu pojawiła się konkurencja dla
zachodnich towarów, to by kurs dolara spadł. A co do wyjazdów, to po
roku 1980 ludzie zaczęli częściej wyjeżdzać. Wtedy cana dolara wzrosła
i przekroczyła 100 złotych (prawie całe lata siedemdziesiąte była
stabilna, na poziomie 75-80 zł).

Nie, nigdy nie potrzebowałem. A ile on teraz kosztuje? Kiedyś był tani,
bez akcyzy, ale jak się ludzie zorientowali, że można lać do samochodu,
to dowalili podatek. Trochę się uspokoiło. Ale teraz, gdy paliwa są tak
sakramencko drogie, to pewnie każdy grosz się liczy. Zmowu leją do auta?
To już nie wiem po co pilnują, skoro akcyza i tak płynie.

Za komuny, gdy benzyna była po 6-7 zł (przy zarobkach podobnych do
dzisiejszych), ropa na stacji była coś po 1-2 zł. Ale i tak nikt nie
kupował, bo na lewo można było mieć w każdych ilościach po 20-50 gorszy.
Miałem wuja, co olejem napędowym grzał dom. System amerykański, za
dolary. Nie było chyba drożej niż węglem.

Ja chciałem? Na nic moje chcenie. Ci co mieli spłacać, wciąż tylko
pożyczali i pożyczali.

Kto nie kupi węgla latem, tego zima bije batem.

Re: minister walczy z .. pralkami

IMO - wystarczy zeby dolarow naplywalo wiecej, to by tez spadl.

Ale wtedy ruszyla tez inflacja i nie mozesz tak porownywac.
Owszem - srednia pensja wyrazona w dolarach spadla.
Moze dlatego ze ludzie wyjezdzali ale nie wracali :-)
Moze dlatego ze spadla ilosc turystow .. no i biznesmenow.

A na koniec przyszedl Balcerek i w ciagu doslowwnie kilku miesiecy
zdewaluowal dolara.

Podatek jest dowalony, ale znacznie mniejszy niz do ON. Nadal oplaca sie
lac do samochodow .. wiec teraz trzeba oswiadczenie wypelnic, podac adres,
numer pieca, a sprzedawca chce cie wylegitymowac, choc nie ma prawa :-)
Oczywiscie nadal sie lac oplaca, wiec kraza pomysly zeby byl na przydzialy
- masz domek z piecem olejowym to dostaniesz iles tam litrow na zime.

Chyba tak pisales "kazdy wplacony do banku dolar powinien splacac
zadluzenie" i sie dziwiles ze nie.

J.

Re: minister walczy z .. pralkami

Gdyby te dolary zrzucali nam z samolotów jak stonkę, to może tak.
Ale przy źródłach napływu jakie były bądź mogły być -- raczej nie.

No właśnie -- spadła, nie wzrosła.

Raczej dlatego, że się z krajową gospodarką zrobiło jeszcze większe
dziadostwo niż było wcześniej. Mimo wysiłków robotnika, któren wraz
z chłopem i inteligenem pracującym stanowił zdrową siłę narodu,
efekty ich pracy były wciąż warte mniej i mniej.

Bądźmy uczciwi -- nie tylko zdewaluował dolara.

Czyli że kupujemy licencję na sznurek do snopowiązałki, ale zamiast
słać za nią kasę, po prostu oświadczamy "towarzyszu bankierze, od tej
pory czujcie się tak, jakby te dolary w naszym banku były wasze"?
Obawiam się, że niedobrzy kapitaliści by na to nie poszli.

Re: minister walczy z .. pralkami

Trzeba bylo wyrzucic mlodziez na sachsy :-)

Tym niemniej:
a) nie widze tego wiekszego naplywu dolarow w tych czasach, chyba ze gdzies
po 85,

b) dolar stal sie pozadanym srodkiem platniczym :-)

A to owszem, choc z roznych przyczyn.
Niewystarczajace zaawansowanie w jednych, embargo w drugich.

Tym niemniej bylem powaznie zaskoczony jak pewnego miesiaca wyplacili mi
rownowartosc chyba 100$.

No nie - po prostu takie kwoty zalatwia sie inaczej niz walizka dolarow.
Choc w sumie - nierowny przeplyw kiedy trzeba walizka zalatwic.
Ale moze o to cinkciarze zadbali.

J.

Re: minister walczy z .. pralkami

A Żydów do Izraela. Ostatni gasi światło, jeszcze by oszczędność na
prądzie była.

No faktycznie, nie chcieli dranie zrzutów lotniczych robić.

Zawsze był. A teraz stawał się jedynym.

Taki Reagan, to na przykład chciał zagłodzić nasze kurczaki.
Przecież wiadomo, że kura to nie rząd, sama się nie wyżywi.

Że tak dużo, czy że tak mało?

Poważne kwoty, czyli te z zachodnich kredytów, to były rzeczywiście
bezwaliskowe. Zielone papierki cały czas leżały po tamtej stronie,
o to przecież chodziło. Na co szły sumy pozyskane od obywateli --
trudno mi dokładnie określić. Podejrzewam, że na jakieś pilne zakupy
interwencyjne. Trzeba było szybko przynieść kasę w zębach.

Re: minister walczy z .. pralkami
Hello J.F.,

Balcerowicz urealnił złotówkę, dolara nie ruszał - był poza jego
zasięgiem. Ciebie to ucieszyło, bo zacząłeś zarabiać więcej. Mnie
ucieszyło, bo kredyt dla "młodych" małżeństw spłaciłem z jednej
wypłaty i jeszcze mi zostało.

Ale wielu ludzi straciło majątki życia na tej jeździe bez trzymanki.
Jak ktoś był na tyle głupi, żeby trzymać złotówki na koncie w banku,
to się nieźle przejechał.

Re: minister walczy z .. pralkami

Tym niemniej pokazuje co te socjalistyczne kalkulacje warte, jesli nagle
mozna podniesc zarobki 5x. Gospodarka w zapasci a zarobki realne podnosza -
i to bylo na tyle w kwestii kursu dolara w komunie, nawet ten czarnorynkowy
byl sztuczny.

jak trzymal w banku zlotowki to mial 10 lat zeby sie nauczyc ze to czysta
strata :-)

Glowny zarzut niektorych do Balcerka to bylo to ze dal czas na splate
kredytow, a potem jak rabnal odsetkami, to ich puscil z torbami.
Ci co mieli stary kredyt to sie ucieszyli, bo go splacili z jednej pensji,
ci co mieli w miare nowy nie nadazali splacac odsetek. A to dotyczylo
glownie rolnikow.

Natomiast przy okazji - kto mial odlozone w banku 1000 dolarow na starosc i
ciezkie czasy .. ten sie nagle zdziwil ze to juz nie majatek.
Co polecam do przemylenia zwolennikom likwidacji ZUS.

J.

Re: minister walczy z .. pralkami
  Mnie

Ja też, ja też :)

Mój kuzyn kupił wtedy kombajn, traktor ( z tych dużych bo ma
kilkadziesiąt hektarów) i rozrzutnik do obornika a a następnym roku czy
po dwóch spłacił to kwotą mniejsza niż cena tego rozrzutnika...

Te nasze kredyty MM to małe osiągniecie.

Re: minister walczy z .. pralkami

Rozrzutny kuzyn, nie ma co. Wystarczy zajrzeć do intenetu, by zobaczyć,
że wiele osób radzi sobie z tym ostatnim zadaniem zupełnie nie inwestując
w sprzęt. Gołymi rencami to robi, że tak powiem. Z nadzieją, że jak rzucą
dużo, to gdzieś cię przyklei.

Jarek

PS
Też mam kuzyna na roli. W zeszłym roku pokazał mi nowy nabytek -- ciągnik.
Niebieski. Jaka pojemność, to nawet nie wiem. Wziął na to ponad 200 tysięcy
kredytu. Nie spodziewałem się, że to cholerstwo takie drogie.

--
Nie jest to zwykły Ursus bo ma skórę i komputer
Klimatyzę serwo, wiatrak, szyber kółko z futer

To i tak wygląda że z tych tańszych brał :)
Za 150 tysięcy to dobrego Lamborghini ale dziesięcioletniego można
kupić. To nawet nie chce myśleć ile kosztuje nowy. Oglądałem na targach
te z najwyższej półki ale przedstawiciel o konkretnych cenach nie chciał
rozmawiać, niby że to różne specyfikacje, automatyka, GPS-y itp. ale
chyba głównie dla tego że nawet w 5% nie wyglądałem na rolnika a już
całkiem nie na takiego którego na to stać :)

Re: minister walczy z .. pralkami

Jakiś wkład własny był, więc w sumie to jakieś ćwierć bańki.

U nas jakaś taka rodzinna tradycja, że się nowe kupuje. Obok stoi
jeszcze ursus, co go pamiętam jak nowy był za Gierka.

Pojeździłem tym trochę. Fajnie było. Czy miał GPS, to nie pamiętam,
ale GPS, to teraz kosztuje fistaszki.

Ja też nie wyglądam. Na szczęście nie muszę.

Re: minister walczy z .. pralkami

Sadząc po tym, że po nawrocie z pługiem trafia idealnie w skibę i nie
wjeżdża w do rowu na końcu pola to ten GPS musi być cokolwiek
skomplikowany w porównaniu z tymi do aut, nie może przecież dociągać
kilku metrów błędu do siatki dróg, no i zostaje jeszcze całe serwo żeby
kierować ciągnikiem, sterować osprzętem i żeby to jeszcze było bezpieczne.

Re: minister walczy z .. pralkami

No to pewnie ma ten GPS. Chociaż nie wiem, czy trafianie w skibę,
to z satelity, akcelerometru czy jeszcze czegoś innego.

-- Jarek

PS
Prababka mi mówiła, że sąsiad miał takiego mądrego konia, co zawsze
w drodze do domu przy gospodzie przystawał. Teraz do takiego GPS-a
też by się pewnie dało podobny program wrzucić.

Re: minister walczy z .. pralkami

Zwykle z satelity + naziemnych stacji, przy czym stacje referencyjne
mogą być albo "publiczne" np. DGPS albo własne (RTK) tzn. stawia się
koło pola. To ostatnie rozwiązanie ma właśnie dawać dokładność idącą w
pojedyncze centymetry.
Aczkolwiek o inercyjnej nawigacji jakieś wzmianki też gdzieś widziałem -
widać maszynom rolniczym coraz bliżej do samolotów (cenowo niestety też)
:-P.

Pozdr
Portal

Re: minister walczy z .. pralkami

Akcelerometry i zyroskopy potanialy bardzo.
Teraz elementy INS mozna miec za psie pieniadze, a jesli na biezaco
korygowane GPS, to ponoc nawet dokladne jest.

J.

Re: minister walczy z .. pralkami

Dolar był "dodrukowywany" dość masowo i w sumie powinien być dużo
tańszy, ale jest sztucznie podtrzymywany.

Re: minister walczy z .. pralkami

Biorąc pod uwagę to, co dzieje się dzisiaj, wcale tak bardzo się nie
przeliczyli - tylko z ramką czasową nie wyszło.

Re: minister walczy z .. pralkami
Dnia 26-07-2011 o 23:00:47 JarosC5%82aw SokoC5%82owski < snipped-for-privacy@lasek.wa=
w.pl>
napisaC5%82(a):

No wC5%82aC5%9Bnie mC5%82odzieC5%84cze uC5%9Bwiadamiam ciC4%99 C5%
BC%e znacznie lepiej pamiC4%99tam tamte  =

czasy
od ciebie.

-- =

Pozdr